ANNONS
Annons

Film som tvinnar sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Per B

Avslutat medlemskap
Blir filmen mer tvinnings benägen om man har den i kylskåp innan man ska framkalla den?
Hade en rulle Ilford hp5 som jag tog direkt ur kylen igår och skulle framkalla, men den snurra sig och gick inte att mata in i film spiralen.
hur brukar ni lösa problemet när filmen inte vill mata in? Kan man linda manuellt runt på något sätt? Fästa med en tejp eller likn?
har framkallat en gäng filmer tidigare nu med kanonresultat, men den här ville inte mata in när jag kommit halvvägs. och brukar ni dra ut en lång bit film eller har ni filmrullen precis inpå spiralen?

Genom att låte filmen ligga i rullen och mata fram en kortare bit i taget så slipper du att den "tvinnar sig" eller snarare rullar ihop sig snett. Ett annat alternativ är att du tar ut den ur rullen och sedan rullar upp den rakt runt sig själv innan du rullar upp den på spolen.

Långa filmer (36bilders) är svårare än kort (24 bilders) att rulla upp på vanliga plastspiraler eftersom mer film på spiralen ger mer friktion mot spiralkanterna. Det är viktigt att både film och spiral är torr för att hålla friktionen nere. En kylskåpskall film kan få kondens på sig när man tar ut den ur kylen och börjar rulla upp den på spiral innan den blivit rumstempererad.

På senare tid har jag övergått till rostfri spiral som man laddar innifrån istället. Dessa kan vara lite fippligare i början när man skall få filmen att ta rätt på spolen men sedan går de väldigt lätt att ladda och det är inga problem med 36-bilder rullar. Dessutom kräver de rostfria filmdosorna mindre kemi och är helt täta så länge man behandlar locket riktigt.

En del filmer vill krulla mer än andra och lösningen brukar vara tålamod.

Jag öppnar filmburken & tar ur all film på en gg för att förhindra repor.

att filmen fastnade i spiralen har nog mer med fukt i spiralen att göra än att filmen tvinnade sig. eller att filmen hoppade ur. med besvärliga filmer brukar jag sätt mig på bordet och ha filmen i knät och rulla in den på det sättet. viktigt att alltid hålla fingrarna vid öppningen så att man känner om filmen är på väg att hoppa ur.

kontrollera alltid spiralen så att den är snustorr. en droppe fukt räcker för att filmen ska fastna ordentligt.

Galaxens President skrev:
.

...På senare tid har jag övergått till rostfri spiral som man laddar innifrån istället. Dessa kan vara lite fippligare i början när man skall få filmen att ta rätt på spolen men sedan går de väldigt lätt att ladda och det är inga problem med 36-bilder rullar. Dessutom kräver de rostfria filmdosorna mindre kemi och är helt täta så länge man behandlar locket riktigt.

Jag har också en tid använt ståldosa,
sedan 1964 :)
en dosa som jag fortfarande använder.

Har prövat plastdosa..nja...

Jag tycker att en ståldosa funkar mycket bra!
Inga problem att ladda!
Man lär sig snabbt! :)

Jag hade tidigare trassel med plastspiraler. Det fastnar beläggningar i filmbanan, kemikalier, silver etc antar jag. Fick tipset att man kan använda en tandborste för att göra rent. Efter det har jag inte haft problem.

(Tandborsten ska inte användas i munnen sedan)

Tar du den direkt ur kylen och börjar ladda spiralen så bildas ju kondens på filmen när den kalla ytan når den varma inneluften. Därför kan det ju vara fukt som bildats och hindrat uppladdningen?

Om du kör Paterson plastspiraler, pröva detta trix som jag fått av Photax:

Ta försiktigt bort de två kulorna som matar filmen. (OBS! Detta går inte att göra ogjort.) När du sedan matar in filmen använder du tummen som motstånd istället för de små kulorna. På så sätt får du max kontroll.

Min erfarenhet är att det alltid eller i alla fall nästan alltid, är kulorna som är roten till det onda när det gäller Paterson-spiraler. När man matar in 36-rullar blir friktionen ganska hög mot slutet. Detta gör att den ena kulan kilas fast hårt i sitt fäste och när man sedan vrider spiralen i andra riktningen fastnar även den andra kulan. Allt detta på grund av de ondskefulla kulorna.

Men, självklart måste spiralerna vara torra. Och ja, det kan säkert vara så att kall film får kondens på ytan och fastnar pga det.

Jag ska tillägga att jag nästan bara kör mellanformat numera och har väldigt lite problem med mina Paterson-spiraler.

*h

timeUnit skrev:
Om du kör Paterson plastspiraler, pröva detta trix som jag fått av Photax:

Ta försiktigt bort de två kulorna som matar filmen. (OBS! Detta går inte att göra ogjort.) När du sedan matar in filmen använder du tummen som motstånd istället för de små kulorna. På så sätt får du max kontroll.

*h

ett alternativ kan vara att använda JOBO som inte har dessa kulor .....

Var oxå noga med att ALDRIG låta spiralerna komma i kontakt med vätmedel. Vätmedel ger en kladdig beläggning på plasten som gör att filmen kärvar.

/b

Bertil Lindgren skrev:
Var oxå noga med att ALDRIG låta spiralerna komma i kontakt med vätmedel. Vätmedel ger en kladdig beläggning på plasten som gör att filmen kärvar.

Detta har jag också hört men _aldrig_ haft problem med. Jag använder Ilfotol, ca fyra droppar per film, och har aldrig haft dessa problem. Vätmedel ska ju vara typ diskmedel, så det låter konstigt att det skulle lämna en beläggning. Men, det kan ju bero på en massa olika saker, typ av vätmedel, mängd, plasten i spiralen...

vätmedel lämnar definitivt beläggning. men bara om man använder för mycket, i alla fall i min erfarenhet. vätmedel skapar många problem, men det tycks nästan uteslutande vara när man överdoserar.

Galaxens President skrev:
På senare tid har jag övergått till rostfri spiral som man laddar innifrån istället.

Hur tusan laddar man en rostfri spiral? Filmen måste ju vara bredare än spiralen. Böjer man filmen, eller rullar man ihop filmen till en smal rulle och stoppar in i hålet i spiralens mitt?

Ladda rostfri..

Svårt att beskriva...
men när man sett det så,
"Jaha, va det så enkelt!"

Men, man håller spiralen med vänster hand,
stående i handen, håller kasetten i höger hand, sätter fast den klippta filmändan med hjälp av vänster hands tumme i en liten klämma, byter grepp så man kan rotera spiralen med vänster hand, matar ur kasetten/styr sedan in filmen med höger hand, man "kupar" filmen en aning mellan tumme och pekfingersidan (med högra handen) samtidigt man matar ut film ur kasetten, in i spiralen....

Å se'n gäller det att riva av filmen vid kasetten
då filmen är ur...
Inga problem!

Fattar nå'n det här?????? :) :) :)

Det här kanske man måste se en gång.....?

Men,det ÄR enkelt!
Och det GÅR fort!

Tror, tror jag har misslyckats en gång under dessa år...från 60-talet
det blev för mycket "kupning" av filmen med högerhanden... ;)
filmen lade sig litet ihop på nå't ställe i spiralen..

Senast ändrad:
En kall film direkt från kylen tar till sig kondens och går då trögt i spiralen. Har använt Kinderman med stålspiral och Paterson i plast i över 30 år och aldrig haft problem. Låt därför filmen ligga nån timme i rumstemperatur innan du framkallar den om du förvarar den exponerade rullen i kylen.

Med plastspiraler gäller det att använda fräsha fina spiraler utan rost på kulorna och inte allt för mycket beläggningar. Spiraler med sprickor går bort direkt.
Ta isär spiralen i två delar när du torkar.

Lika viktigt är det klippa till hörnen ordentligt (mellan två hål) och vara väldigt mjuk på hand.

bomullshanskar är bra att ha (40kr/5st på Apoteket) eftersom de hindrar handsvett och fett som kan ställa till med problem.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.