Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Bryggarn

Aktiv medlem
Sitter och planerar en Indienresa.

Min standardfilm på tidigare resor (Afrika) har varit Sensia 100 II, men jag tycker att den är lite tunn i färgerna ibland.
Indien är ju färgstarkt (har jag hört), så nu vill jag prova en film som ger mer tryck i färgerna.

Jag sneglar på Kodak Ektacrome 100vs, men ser i recensionerna här på FS att den gör människor grisrosa i anletet.
Därför undrar jag:

-Rödbrusiga i ansiktet. Gäller det även mörkhyade människor?

-Hur trivs den här filmen i solljus? Färgstick?

-Ska jag satsa på nåt annat istället? Jag har tänkt Fuji Provia som alternativ.

-Nåt övrigt tips Ni vill dela med er av till mig?

inget för kontrstrikt solljus

Den filmen skulle faktiskt vara en av de sista jag skulle välja för en sådan resa. Du får garanterat igensotade skuggor, ofta ett pissigt gulstick med nedsatt skärpa som följd (så har mina soliga sommarbilder med den filmen blivit), vatten tecknas i solljus med en märklig blå nyans jag aldrig sett i verkligheten. Välj en film med lägre kontrast som uppför sig lite mer lätthanterligt i soligt ljus. Jag skulle välja sensia eller provia och komplettera med velvia 50/100 för bilder där jag vill ha mer färg.
Körde själv alltid med kodak tidigare men har nu helt gått över till fuji.
Lycka till!!!

Ajdå, det lät inget vidare.
Vilken tur att jag frågade i forumet då.
Provia får det bli, och ett par Velvia som alternativ.
Tack för svaret Tony.

Jag gjorde ett reportage i El Salvador med Elitechrome 100 XC (samma som VS). Jag var mycket nöjd med alla bilderna. Nått porträtt kanske blev lite färgstick i ansiktet men det rättade jag till i skanningarna, men nästan allt blev perfekt direkt. Jag använde mycket upplättnadsblixt som var ställd på minus 2/3 steg.

även pressning

Upplättningsblixt gör säkert en hel del för både färgbalans och igensvärtade skuggor. Tänk på att du kan köra provian efter 200 ASA (med förlängd framkallning) med utmärkt resultat. Kan vara en lösning vid dåligt ljus.

Det går säkert att pressa ett steg utan problem när det är mörkt. Ju lägre kontrast filmen har desto bättre resultat vid pressning.

Tack ska ni ha.

Upplättningsblix är nog ingen dum idé, jag är alldeles för dålig på att använda blixten men det kanske är dags att ändra på det.

Det lutar åt Provia som huvudfilm just nu, men kanske jag ska ta Kodak E100vs som färgstark alternativ trots allt. Det finns inga recensioner av Velvia 100 här på FS, och jag har haft lite svårt att komma överens med Velvia 50 tidigare.

Har tänkt ta med några rullar Sensia 400 också för att ha när det behövs.

Jag vill bara flika in att jag tror att Provia blir ett utmärkt val. Jag reste själv runt i Indien för ett par år sedan och använda nästan uteslutande denna film. Möjligen kan du vid enstaka tillfällen vilja använda Velvia för lite extra färg men personligen tycker jag knappt det är nödvändigt. Provia ger väldigt fina och enligt mitt tycke i de allra flesta fall tillräckligt mättade färger. Möjligen kan du även vilja överväga att få med ett par lite ljusstarkare filmer för vissa kvälls/nattmotiv men över lag så fungerar Provia mycket bra som allroundfilm.

Tyvärr så har jag inte tillgång till några bilder i digital form här och nu men om du är intresserad och inte ska åka nästa vecka så kan jag eventuellt ordna fram några smakprov.

Negativ film?

Hej!

Jag planerar också just nu en resa till Indien och funderar lite över filmval... Er diskussion har mest berört diafilm.

Är det någon som kan rekommendera en bra negativ färgfilm?

Har tidigare kört mycket med Fuji Superia 100 och det är väl den jag antagligen kommer satsa på om jag inte får nåt annat tips.

Mvh,
Marcus

En sak till...

Jo, funderar över skillnaden mellen Fuji Superia 100 och Fuji Reala 100...

Tacksam för hjälp!

/Marcus

Re: Negativ film?

POKI skrev:
Hej!

Jag planerar också just nu en resa till Indien och funderar lite över filmval... Er diskussion har mest berört diafilm.

Är det någon som kan rekommendera en bra negativ färgfilm?

Hej,
Jag var i Indien i vintras ocn använde Kodak Royal Supra som jag tycker var superbra. Mustiga färger utan att det blir knalligt!

/maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar