Annons

Film på flyget

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag tog kontakt med alla möjliga på de olika flygbolagen några månader innan och sade att jag skulle ner till Sydafrika för att jobba som fotograf (vilket jag också gjorde). Efter mycket arbete fick jag ett skriftligt papper med den vikten och de måtten på ryggsäcken. Jag poängterade att jag sålde bilder och jag har företag som fotograf. De planerade då att det planet skulle ha en större bag med sig. Det var en del jobb bakom, men jag fick det till sist. Jag ringde till bla Tyskland och Sydafrika för att få tillstånd. Det här skall ju inte missbrukas, så man inte uttnyttjar det här i onödan för då tröttnar de kanske och vägrar kanske ge tillstånd för behövande fotografer. Men detta var dock innan 11 september!!

Hur stora chanser har man att få sina filmer manult inspekterade?

Om personalen tvärvägrar att inspektera filmer manuellt, är det rimligt att börja snacka om resättning för film som ev. blir förstörd i handbagage-röntgen?

//Pontus

typhoon skrev:
Hur stora chanser har man att få sina filmer manult inspekterade?

Zip, Nada, Nil, isbit i helvetet etc etc. Iaf på Arlanda och de flesta ställen i Europa. ISO 1000+ lär enligt hörsägen berättiga till handinspektion, men lita inte på att du kan komma med din pressade ISO 800 film och försöka förklara för säkerhetspersonalen vad pressning innebär. Tänk på att risken för skada ökar med ISO-talet. Om det är möjligt bör man alltså försöka ta med så långsam film som möjligt och ett stativ. Risken ökar också vid flera röntgningar. Ett alternativ som ibland kan fungera är därför att köpa/framkalla filmen på plats. Även om du inte vågar lita på möjligheten att kunna köpa filmen på plats kan du ju försöka hitta ett proffslab och framkalla filmen innan du åker hem, eller kanske varannan film ifall du inte vågar lita på kvaliten på labbet.

Eller köp en digitalkamera.

/Martin

martinl skrev:
Eller köp en digitalkamera./Martin

X-ray är ju joniserad strålning, när ett digitalt minneskort utsätts för denna strålning är det stor chans att innehållet blir förändrat!

Framförallt SmartMediakort som ju är lite klenare i sin konstruktion, samt filstorlekar motsvarande 3 - 5 Megapixelkameror.
Att datorer klarar sig beror på att deras hårddiskar är inkappslade i metallhölje.

Med glimten i ögat.
Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar