Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film på afrika resa i tre månader?

Produkter
(logga in för att koppla)

ImCHEETAH

Aktiv medlem
Hej,

sticker till södra afrika (Tanzania till Sydafrika med kollektivtrafik och tillbaks igen) om två veckor. behöver förslag på film. Förra resan, Uganda, Rwanda, Tanzania o Kenya under samma tidsperiod, plåtade jag 10 Kodak Gold 200 o 10 Fuji Superia 200. Tänkte ta med mig 10 dia och 30 vanliga nu. Har dock egentligen aldrig fotat dia nå mkt o måste plåta en eller två rullar hemma först så jag i alla fall lär mig lite grann. Tänkte på Fuji Velvia 100F. Blir det bra? Fotar mkt vid soluppg o solnedg i afrika då ljuset är grymt läckert - jämnt gul-orange. varmt. så filmen bör inte lägga på för mkt extra värme - även om det inte skadar med lite eftersom en del bilder blir på dagen.

Sen funderade jag på print-filmen också. Dom jag körde med sist varre inge fel med. Men är det stor vinst att lägga på de ganska många extra kronorna för Kodak Professional Elite Color (vilket jävla namn)?

sist men inte minst tänkte jag köpa ett polariserande filter också. har ett uv-filter nu men vore skoj o experimentera lite med ett polariserande. vilket ska jag köpa för rimlig summa pengar och var?? (bor i sthlm om nu mot förmodan en "fysisk" butik skulle vara billigare än en nätbutik)

35 mm för övrigt.

tacksam för hjälp! /Peder

Här kommer ngr tankar,,
Jag skulle föredra en film med neutrala färger och kanske lite lägre kontrast,, eftersom solen står högt och den generella hudfärgen är rättså mörk. Men det beror ju på vad du fotar helst och mest såklart,)

Negativ film har ju större exponeringstolerans än dito dia samtidigt så har den också en lägre kontrast vilket kanske är en fördel.

Jag skulle se närmare på Fuji Provia 100F som är en fin film för porträtt mm,, Kanske snäppet dyr?

Kanske ev Sensia 100, men jag gillar inte himmlens blå färg i en noromalexponerad Sensia 100..Smaksak kanske det kallas för;)

Mvh Niclas,

Låter som en spännande liter tripp!

Tja Velvian som du nämner är en bra film helt klart!
Själv har jag nästan uteslutande använt Kodaks E100VS vid mina resor i Afrika. Ger ett "mättat" bra resultat och passar till alla de brunaktiga nyanser som de afrikanska miljön brukar bjuda på.
En annan film som oxå ger bra resultat men är något mindre mättad är Fujis Provia 100F. Inte så överdrivna färger men väldigt skarp och finkornig.
Ett polfilter kan vara en bra investering. Tyvärr passar ordspråket "du får vad du betalar för" ganska så väl in. I mitt tycke är det bättre att lägga någon(ra) hundringar extra för att "säkerställa" kvaliteten.

Trevlig resa!

Afrikanska porträtt (kodak E100VS)

Afrikansk natur (kodak E100VS)

Blandade bilder från Kenya (kodak e100VS)

tack för alla svar!

Gustaf L. Bjerne: Djupt imponerad av dina bilder! :) (vad använde du för kamera?)

Så till saken: vad skiljer Velvia från Provia?

Vilken av de som ni nämnt tror ni är bäst lämpad med tanke på min dåliga erfarenhet av fotografering med dia?? Vilken är helt enkelt lättast att fota med?

Polfilter: vad åstadkommer det - när ska jag använda det? minskar det kontraster?

ImCHEETAH skrev:
tack för alla svar!

Gustaf L. Bjerne: Djupt imponerad av dina bilder! :) (vad använde du för kamera?)
Håller med. Bjerne har en del riktigt fina bilder. Men din fråga var lite kul,..i sammanhanget tyckte jag, då den saknade smiley. Förstår du varför?

ImCHEETAH skrev:

Polfilter: vad åstadkommer det - när ska jag använda det? minskar det kontraster?

Det minskar reflexer och himlen blir så blå att det blir vackrare än verkligheten...närapå. För blått ibland, men det är en smaksak.

mvh Foten - som skriver på en Dell

Gatufoten skrev:
Håller med. Bjerne har en del riktigt fina bilder. Men din fråga var lite kul,..i sammanhanget tyckte jag, då den saknade smiley. Förstår du varför?

Det minskar reflexer och himlen blir så blå att det blir vackrare än verkligheten...närapå. För blått ibland, men det är en smaksak.

mvh Foten - som skriver på en Dell

ah polfilter är ett annat namn på polariserande filter? det gör väl kontrasterna större också, dvs. vita moln på himlen? men vilket ska ajg då köpa som jag frågade o org.-posten?

sen hajar jag inte vad du menade med smileyn men så är det ju redan kvart i tio på kvällen åxå! :p

/P som skriver på en mac =)

OK, var inte säker på om du skämtade.

Men jag kunde inte låta bli att se frågan med lite humor (inte illa ment förstås). Alltså, det är en klassiker

- Fina bilder du tagit.Vad har du för kamera?
- Tack, Fina texter du skriver, vilken skrivmaskin använder du?

Jo, fina moln kan det bli. Det finns nog en artikel om polfilter här tror jag. Kolla under artiklar. det ger nog bättre svar än jag kan ge.

.

Gatufoten skrev:
OK, var inte säker på om du skämtade.

Men jag kunde inte låta bli att se frågan med lite humor (inte illa ment förstås). Alltså, det är en klassiker

- Fina bilder du tagit.Vad har du för kamera?
- Tack, Fina texter du skriver, vilken skrivmaskin använder du?

Jo, fina moln kan det bli. Det finns nog en artikel om polfilter här tror jag. Kolla under artiklar. det ger nog bättre svar än jag kan ge.

.

hehe förstår fortfarande inte riktigt humorgrejen men kanske om du menar att det låter som jag skyller på utrustningen. som typ "vad snabbt du springer du måste ha bra joggingdojer?" =)

o lite så menade jag för du tar inte så fina bilder med en engångskamera! =) men det jag tänkte på var om det var annat format än 35mm framförallt. och vilket ev. filter. =)

He he, det ska jag skylla på när jag springer.:)

Jorå, det anade jag nog också innerst inne att du menade men fick så starka assosiationer till den klassiska frågan om kameran. Varje dag måste innehålla ett garv, om än dåligt formulerad av mig.
.
Fast frågan är nu bumpad så du får nog bra svar av andra. Jag bara trasslar till det om jag ska svara om det tekniska.

*fortfarande avundsjuk på resan*

Senast ändrad:
Gatufoten skrev:
He he, det ska jag skylla på när jag springer.

Jorå, det anade jag nog också innerst inne att du menade men fick så starka assoiationer till den klassiska frågan om kamerna. Varje dag måste innehålla ett garv, om än dåligt formulerad av mig.
.
Fast frågan är nu bumpad så du får nog bra svar av andra. Jag bara trasslar till det om jag ska svara om det tekniska.

*fortfarande avundsjuk på resan*

haha inget fel i formuleringen bara jag som är trött! =)) för övrigt fårru haka på om du vill... på resan alltså. sist tre månader i östafrika gick det på totalt 27000 inkl. flygbiljett o ja, allt! :) annars kan jag trösta dig med att dom har skitdålig mat i östafrika, fick malaria o en mask o annat skit men då nämner jag förstås inte allt det som är bra... =)

postar mina följdfrågor om faktasaken för övrigt så de inte glöms bort mellan skratten! =)

Så till saken: vad skiljer Velvia från Provia?

Vilken av de som ni nämnt tror ni är bäst lämpad med tanke på min dåliga erfarenhet av fotografering med dia?? Vilken är helt enkelt lättast att fota med?

Tack!

Fick ju lite underhållning på köpet när jag följde er lilla konversation ;)

Bilderna är tagna under olika resor och med olika kameror, dock alla från Nikon. Merparten är med en F5:a men även F70:an och F4:an har bidragit.

Kännde igen mig i de tråkiga sjukdommar du nämnde..Man brukar alltid få avsätta ett par veckor när man kommer hem för att bli frisk igen ;)

Om du är i valet och kvalet mellan Velvian och Provian så skulle jag vilja råda dig att satsa på Velvian. I alla fall när det gäller "naturbilderna". Den ger ett "mastigare" intryck.
Skillnaden mellan dessa filmer är som jag ser det främst färgåtergivningen. Velvian är mera mättad eller "överdriven" medans Provian är något mer neutral eller återhållsam. Kontrasten är ocks något lite lägre hos Provian. Detta kanske gör Provian marginellt sett lättare att arbeta med men i det stora hela är båda filmerna lika lätta eller svåra att handskas med.

Kör på Velvian är mitt råd!

Då kanske vi stöter på varandra framåt jul!

(lite rörigt kanske men det är ju trots allt fredags kväll..

gbjerne skrev:
Tack!

Fick ju lite underhållning på köpet när jag följde er lilla konversation ;)

Bilderna är tagna under olika resor och med olika kameror, dock alla från Nikon. Merparten är med en F5:a men även F70:an och F4:an har bidragit.

Kännde igen mig i de tråkiga sjukdommar du nämnde..Man brukar alltid få avsätta ett par veckor när man kommer hem för att bli frisk igen ;)

Om du är i valet och kvalet mellan Velvian och Provian så skulle jag vilja råda dig att satsa på Velvian. I alla fall när det gäller "naturbilderna". Den ger ett "mastigare" intryck.
Skillnaden mellan dessa filmer är som jag ser det främst färgåtergivningen. Velvian är mera mättad eller "överdriven" medans Provian är något mer neutral eller återhållsam. Kontrasten är ocks något lite lägre hos Provian. Detta kanske gör Provian marginellt sett lättare att arbeta med men i det stora hela är båda filmerna lika lätta eller svåra att handskas med.

Kör på Velvian är mitt råd!

Då kanske vi stöter på varandra framåt jul!

(lite rörigt kanske men det är ju trots allt fredags kväll..

men hur var det med den kodakrullen du plåtat med - något du skulle kunna rekommendera? jag kanske skulle ta 5 av den och 5 av velvian. då får jag lite spridning. =)

och hur var det med print-filmen - vet någon nåt om det är nån värdefull skillnad mellan "Gold" o "den med det långa j-la namnet"??

TACK för hjälpen! /Peder

Reala är en sanslöst bra färgfilm tycker jag, definitivt värd att testa! Angående Velvia, så tycker i alla fall jag att den lätt "sotar igen" - man tjänar definitivt på att exponera rikligt! Jag har kört Velvia 50 efter ISO 40, och Velvia 100 efter ISO 80, det lättar upp tycker i alla fall jag. Velvia rockar ju för naturbilder, man porträtt tycker i alla fall jag att den är lite för färgmättad för, där är Provia eller Astia ett bättre val (min åsikt - som du märker finns det fler :-=).

Kul med resan! Hoppas att allt går bra, och att vi får se lite bilder här så småningom!

Senast ändrad:
Ha det skitkul på resan och jag hoppas 40 rullar film räcker (ca 12 bilder/dag), men jag skulle bara rekommendera dig att ta med några rullar svartvitt ex Agfa APX 100 eller Ilford Delta 100. Färgbilder är jättekul, men vissa bilder i s/v är i viss fall ännu bättre. Agfa APX och några andra s/v filmer säljs bla på Clas Olsson.

Troligtvis reser du lätt, med bara en kamera och vill helst ha färgfilm i den? Ta då och gå ut på nätet ex www.blocket.se och leta upp en mindre kamera ex en Minox eller mindre "pocketkamera" som du kan köra svart-vitt i. En liten och lätt kamera som du kan ha som "back-up".

Svart-vitt är bra att köra med och, gud vad detta kommer "låta fel" men
negrer blir bra i svart-vitt då konstrasten mellan svart och vitt blir mer tydligt och effektfullt.

Ha en skön resa ///

NIKLAS

Rekomenderar varmt Kodaks E100VS!
En kanon film i mitt tycke Blanda den och Velvian så kan du inte skylla på filmen ialla fall ;)

Brejdol Håller fullt med dig angående dessa filmers "porträttduglighet" dock gäller detta för "bleka/vita" människor, Till mörkhyade tycker jag dessa filmer passar bra. Framförallt i ÖstAfrika där många av stammarna klär sig väldigt förgsprakande.

Angående negativfilm håller jag med Brejdol om Realans förträfflighet! Kanonfilm!!

Brejdol skrev:
Reala är en sanslöst bra färgfilm tycker jag, definitivt värd att testa! Angående Velvia, så tycker i alla fall jag att den lätt "sotar igen" - man tjänar definitivt på att exponera rikligt! Jag har kört Velvia 50 efter ISO 40, och Velvia 100 efter ISO 80, det lättar upp tycker i alla fall jag. Velvia rockar ju för naturbilder, man porträtt tycker i alla fall jag att den är lite för färgmättad för, där är Provia eller Astia ett bättre val (min åsikt - som du märker finns det fler :-=).

Kul med resan! Hoppas att allt går bra, och att vi får se lite bilder här så småningom!

Hej! Tack för svar. Men hur var det då med printfilmen?? Menar ni Fuji Superia Reala? Den finns ju bara i 100 o är inte det lite väl lågt även om det ofta är bra med ljus? Kommer ändå ta med nån av Kodak-rullarna då jag kört med Gold förut o känner den. Men är den andra Kodak-rullen värd de extra slantarna, den där med det långa namnet med många fina ord?

Och en sista grej: filter - är det värt det dubbla priset med extra tunt "Super" (Hoya)?

Jo, Reala finns bara som iso 100, men det får man nästan ta, eftersom den sopar mattan med alla andra negativa färgfilmer... Har du provat den vill du inte plåta med någon annan färgfilm!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar