Annons

Film med lukt av nagellack

Produkter
(logga in för att koppla)

hurf

Aktiv medlem
Jag öppnade igår en 120-rulle Ilford HP5+ och det spred sig en lukt av nagellack i rummet.

Den plåtades och framkallades och resultatet blev rätt dassigt (oskarpt/grynigt). Jag har använt denna film förut och varit nöjd med resultatet. Jag framkallade i R09, 20C och 11 minuter, med agitation varje minut (tre vändningar).

1) Har någon annan erfarenhet av film som luktar nagellack?
2) Några tips inför kommande 9 rullar i paketet (om de också luktar nagellack)?

Mvh, Micke

PS, Resultatet behöver förstås inte bero på att filmen luktar som den gör, men det känns som att den kanske är kass. Har testat ett tiotal filmer tidigare och ingen av dem har haft denna lukt.

Tillägg: Jag har nu öppnat en ny rulle och den luktar också nagellack. Filmens utgångsdatum är juli 2013. Den är inköpt nyligen från macodirect.de.

Märkligt om det är ny film. Förr hade man väl celluloid – en slags cellulosabaserad plast – som filmbas, och sådant kan lukta apa när det är nytt eftersom det ger ifrån sig diverse brandfarliga gaser. Som när man punkterar en pingisboll ungefär.

Kan filmen ha legat i solen nån gång under sin förpackade tid eller så?

Om det blev oskarpt så beror det nog inte på filmen? Och den grövre kornigheten beror förmodligen på hur du hanterat filmen under exponering och framkallning, samt framkallaren. Detta såvida det inte är något fel behäftat med filmen.

Orsaker till grövre korn:

1. Överexponering
2. Förlängd framkallningstid/förhöjd temperatur
3. För surt stoppbad.
4. Framkallarval (t.ex ger Rodinal/R09 betydligt grövre och skarpare/tydligare korn än många andra framkallare.

Om det är filmen efter scanning du bedömt som oskarp och grynig, kan även scanningen spela in. T.ex att den inte legat i scanneroptikens skärpeplan (filmen buktat) eller att det uppstått brus vid scanningen.

Nagellack luktar etylacetat, och det kanske ingår i emulsionerna? Kan tänka mig att de innehåller lösningsmedel för att få emulsionen att "torka" snabbt under strykningen.

Kodaks och Agfas filmer har också speciell doft. Agfas 120-filmer doftar mint, på grund av smaksättningen av klisterremsan. :)

Tack för alla svar!

Tack så jättemycket för svaren.

Jag exponerade nästa rulle med (som också luktade starkt). Där blev resultatet OK så jag måste nog ha tabbat mig på något vis vid framkallningen/fotandet av första rullen. Vid den första användes Foma R09 1+50 i 11 minuter och vid den andra (det på filmpaketet rekommenderade) Foma R09 (eller de rekommenderar Rodinal) 1+25 i 6 minuter.

Jag öppnade också en rulle Ilford Delta 400 och sniffade lite i den, och den luktar _lite_ nagellack (kanske snarare aceton), men inte på långa vägar så starkt som HP5+-rullarna.

Då jag inte är någon kemist så mailade jag de jag köpt rullarna ifrån och frågade om det var OK att de luktade (ville försäkra mig om att det inte var något hälsofarligt främst). De skickade vidare till Ilford UK som svarade att de hade öppnat ett par rullar från samma batch och sniffat och att det visserligen luktade lite, men inte så farligt. De bad mig även skicka in rullen om jag tyckte det var lämpligt.

För att svara på några av era frågor:

* Filmen luktar inte ättiksyra, utan snarare aceton.
* Jag tror inte bilderna var överexponerade, men eventuellt kan temperaturen varit någon grad hög. Jag brukar ha vatten stående i ett skåp och det brukar vid mätning ge 20C, men jag måste erkänna att jag inte mätte tempen just denna gång.
* Stoppbadet var rätt så nytt så det borde ha varit OK.
* Filmen blev väldigt plan när den torkat, så det var nog inte buktande. Jag tycker även att själva filmen ser lite grynigare ut än vanligt.
* Filmen var helt ny och hade efter den kommit med post endast legat i kylskåp (och lite framme för att få normal temp innan den sattes i kameran, men då i foliet i papperspaketet).

Eftersom rulle #2 blev i linje med vad jag förväntat mig så är det väl OK nu. Jag får försöka att inte sniffa för mycket då jag laddar kameran (även kameran luktar efter att filmen varit i). 10 rullar är väl snart avklarade och nästa sändning är säkert mindre luktande :)

När jag hör om stora korn tänker jag alltid underexponering... eller, det är iaf så det har funkat för mig när jag använt Tri-x och D76. Underexponering har alltid gett mig större korn, medans överexponering har gett mig mindre korn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar