Annons

Film i Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertD

Aktiv medlem
Hej,
Jag sticker till Thailand om dryga två veckor och ska vara där i en månad, iaf som planerna ser ut nu... =)

Efter lite snabba efterforskningar här på forumet kommit fram till följande:

1. Ta med film från Sverige
2. Ha filmen i handbaggaget

Då återstår bara en fråga; vilken (eller vilka) filmer rekommenderar ni att man tar med sig? Jag kommer främst plåta semesterbilder med en EOS5 och ett 50/1.8. Det ska alltså vara schysst allroundfilm som inte behöver vara särskilt ljuskänslig. Några tips till en glad amatör? =)
 
Jag håller med dig i din analys därför att tar du med film från Sverige, så vet du att du har film med dig och har ett bekymmer mindre på platsen att finna din favorit film. Film finns att köpa i Thailand. Film fraktas alltid handbaget så att det inte riskerar att bli sönderstrålade i röntgenappaaterna. Film fraktas inte i blypåsar. Personalen krämar på tills de ser igenom påsen vilket innebär att de ska igenom påsens påda blyskickt, vilket innebär mer strålning än utan blypåse.

Risken att filmen skadas av ovarsam hantering vid framkallning är betydligt större.
 
Både Kodak och Fuji har hyfsade filmer på 100 och 200 asa. Det är med en smaksak eller slump vilken man väljer. Jag tycker mycket om Kodak Royal Supra 200 för den blir bra när jag skannar den. Andra tycker säkert inte om den av egna orsaker.

Råd 1. Ta en film du är van vid och känner till.
Råd 2. Du får bra bilder (filmtekniskt) om du väljer en film från de stora producenterna.

Sedan är det detta med ljuskänsligheten. Om jag inte missminner mig, har aldrig varit i Thailand, så ligger det nära ekvatorn. Då blir det mörkt snabbt och relativt tidigt. Det kan vara bra att ha antingen blix, för foto på inomhustillställningar, eller en mer ljuskänslig film i reserv.

Råd 3. Ta med blix om du har en sådan.
Råd 4. Ta med stativ om du tror att du fotar landskap på kvällen, kan bli snyggt.
Råd 5. Ta med en eller två rullar 800asa filmer.

Trevlig resa
 
Vi är sex kompisar som ska resa runt en hel del, därför är målet att packa så lätt som möjligt. Stativ går bort direkt, och egentligen hade jag tänkt förlita mig på 5:ans inbyggda blixt - men detta kanske är att skjuta sig själv i foten? =)

Eftersom jag bara har ett hus så blir det kanske lite krångligt att köra med 800 film på kvällarna och 200 på dagarna?

Dessutom kommer nog kameran ligga djupt nerpackad på kvällarna, då finns det ju annat att göra... ;)
 
Har alltid med Fuji Superia 100 & 200 när jag reser i asien. Funkar bra för mej. På mindre ställen i Thailand är de ofta dåliga på att ha filmen kallt, utan den ligger tvärtom i skyltfönstret...så se till att den inte tar slut på olämpligt ställe!

Lotte
 
Det är lätt att hitta film, så länge man inte är alltför kräsen. Nästan varsomhelst kan man hitta 200 och 400ISO färgnegativ, vanligtvis Fuji Superia och/eller Kodak Gold / Ultra (där det finns folk iallafall, för finns det folk finns det oftast nån som säljer grejer). Dia är lite mer sällsynt, dock. Då jag hittade det, var det nog bara Kodak Kodachrome och Elitechrome. Såg dock aldrig nån välsorterad fotoaffär.

Jag hade Kodak E100VS diafilm med mig fram och tillbaka, och såvitt jag kan se hände det ingenting vid röntgen (hade den i handbagaget, utan några tungmetallfodral). Känsligare film kanske far illa (det brukar stå på genomlysningsapparaterna att de är "film safe" upp till 3200ISO), men jag tror det är svårt att övertyga en thailändsk säkerhetskontrollant om vikten av att inte köra den genom maskinen.

Nattfoto är som alltid svårt utan stativ, även med känslig film. Blixt funkar ju hyfsat, och räcker längre ju känsligare filmen är.
 
Inbyggda blixtar brukar inte räcka mycket mer än någon meter. Passar bra om ni sitter på krogen. Du har bättre erfarenhet än jag vad den duger till så du får ställa frågan, brukar den räcka till mina bilder? och kommer jag att orka sätta på blixten när jag är i Thailand?

Min tanke med att ha med en 800asa film var inte att du skall alternera, det är ju semester och inte ett arbete.

Min tanke var att det kan och brukar dyka upp tillfällen då det känns OK att använda mycket film för att fota. Det kan vara en u-båts safari längst ett korallrev eller en spännande nattutflykt eller vad som helst. Då kan det vara värt att ta ut den vanliga filmen och sätta in en film som gör det möjligt att fota.
 
Fuji Sensia + någon/några rullar Fui Velvia (om du kör dia). Varför? För att inget återkallar känslan av att vara där som projicerad Velvia.

Ett tips är att köpa ett mini-stativ, alltså ett böjbart 10cm högt stativ. Det är inte fantastiskt, men oändligt mycket bättre än ingenting. Dessutom så tillåter det dig att ta bilder utan blixt på natten. Thailändarna är ju bra på att lysa upp sin tillvaro med kulörta lampor, så varför förstöra det med blixt.

/M
 
Senast ändrad:
Har kikat runt lite och Kodaks Portra verkar intressant. Jag vill verkligen få ut färger, men känner mig inte helt bekväm med dia. 400VC verkar vara en schysst allroundfilm. Så det lutar mot den eller RS 400/200, som har finare korn men inte samma känsla i färgerna. Är det någon som har erfarenhet av de bägge filmerna, som kan ge lite för/nackdelar?

Dessutom packar jag helt klart ner några rullar 800. Jag hade inte hunnit tänka riktigt i dina (Anders) banor än... =)

Det blir den inbyggda blixten som hitills inte har visat några brister, och skulle det bli panikmörkt kan jag ju alltid köra med pressad film?
 
Kodak Portra 400 UC är finkornigare än VC och har ännu mera kräm i färgerna utan att vara svåranvänd. Brukar du tycka att kornet duger med 200-film kan du utan tvekan köra 400 UC. Underbar film. Det är ju alltid bättre att använda en film man är van vid, men pröva en rulle och se vad du tycker!

400-film är en bra kompromiss för handhållet fotograferande tycker jag. Du får förstora en hel del för att störas nämnvärt av kornet. Hellre denna lilla nackdel än rörelseoskärpa pga dåligt stöd och ljus.

Fuji Superia 400 eller Kodak HD 200 är två skarpa och relativt färgglada filmer med mera kontrast. För mycket för min smak dock.

/Pontus
 
Alternativ till stativ är ju en bönpåse. Brukar alltid gå att hitta något att balancera kameran på.
Ett annat tips är att inte glöma bort att du har en självutlösare på kameran. Det funkar faktiskt bättre än man tror att ställa kameran någon stans och springa och ställa sig vi komipsarna. Så slipper man ha 10 rullar utan sig själv med sig hem. Kanske lite OT men...
 
Ang. 200 och 800 hundra film så kan man byta mellan dessa om du har med dig en filmutdragare. Liten pryl som kostar runt 100kr. Det går även men en bit tejp och lite kartong men det är lite svårare. Med denna är det bara att spola tillbaka filmen när man vill byta rulle och inte glöma att skriva vilken ruta man var på på filmen. Jag har använt denna tekniken länge och om man bara är nogran och drar fram filmen lika långt så kan man klara sig med att bara dra fram en extra ruta. Det är sällan man tar en rulle 200 på en dag eller ännu sälsyntare att man tar en 800 på en kväll.
 
Jag sticker till Thailand om en kvart ung.... sen vidare till filipinerna den 23...

I fotoväskan ligger Provia 100, Velvia 50, samt några rullar Portra 160... VC och NC.

Enbensstativet får plats i väskan, och 28-135 IS USM sitter på kameran. 50mm/1.8 är självklart med.

Ha en bra resa.
 
Någon (Kanske tom Pontus, trots fel geografiska läge.. ;) som vet vart man kan få tag på 400UC i stockholmsområdet?

Eftersom jag åker relativt snart (31 Dec) vill jag helst köpa rullarna _på plats_ och inte beställa över postorder.
 
Kameradoktorn och YFA bör ha det.

Jag tycker, om det är en resa där bilderna är viktiga så, att du snabbt som attan köper en rulle för att testfotografer och framkalla för att se om du accepterar bilderna.
 
martinh skrev:
Ang. 200 och 800 hundra film så kan man byta mellan dessa om du har med dig en filmutdragare. Liten pryl som kostar runt 100kr. Det går även men en bit tejp och lite kartong men det är lite svårare. Med denna är det bara att spola tillbaka filmen när man vill byta rulle och inte glöma att skriva vilken ruta man var på på filmen. Jag har använt denna tekniken länge och om man bara är nogran och drar fram filmen lika långt så kan man klara sig med att bara dra fram en extra ruta. Det är sällan man tar en rulle 200 på en dag eller ännu sälsyntare att man tar en 800 på en kväll.

På EOS5 kan man välja om den ska spola tillbaka helt eller om den ska spara en flik ute.
 
När jag reste omkring i Sydostasien hade jag aldrig problem att hitta film. Ska du köra med dia över 100 ASA, eller negativ film över 400 ASA, bör du dock ta med dessa. Annars finns det ingen anledning att släpa på film från Sverige.
 
RobertD skrev:
Någon (Kanske tom Pontus, trots fel geografiska läge.. ;) som vet vart man kan få tag på 400UC i stockholmsområdet?

Tyvärr... Jag köper alltid film på postorder. Hegethorns eller Scandinavian när man ändå beställer något därifrån. Men det bör ju finnas någon välsorterad affär i Stockholm som har den.

/Pontus
 
Var inne på Kameradoktorn idag, och de hade den givetvis. När jag sa att jag inte hade hittat den i deras webshop svarade hon vänligt med: "Ja, men allt får ju inte plats på webben"... =) Märkligt det där, man skulle ju kunna tro att det är i butiken som allt inte får plats... ;)

Hursomhelst! Det blir nog några julbilder med en testrulle, ska bara se till att skriva de sista tentorna först. Annars vet man ju vart prioriteringen kommer hamna... =)
 
Välj en dag med mycket sol (för att det någorlunda ska likna Asien) och motiv med många och nyanserade färger. Glöm inte att rapportera vad du tycker!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.