Canalog
Aktiv medlem
De två första veckorna i september kommer jag att vara på resa nere i Europa...sydtyskland, Holland, Alsace ungefär, både på vatten- och bilvägar. Utöver ”amatörkameran”, min suveräna kompaktkamera G1x mk3, och iPhonen 6s så tänkte jag plåta en hel del analogt med min M6, objektiv 5cm och vidvinkeln 28 mm f2,8.
Vad rekommenderar ni att jag tar med mig för film i bagaget? Ilford FP4+ ISO 125 är nog självklar för mig, men i övrigt? Nån 400 asa film, Tmax eller Tri-X? Nåt lämpligt sv/v för svaga ljusförhållanden, ännu känsligare än 400 asa? Eller pressa en 400 till 3200 asa? Annat intressant förslag att testa? Negativ färgfilm (som är ganska tolerant ifråga om felexponering, gärna) ? Jag har inte fotat nåt i färg ännu med Leica M6:an, men vill gärna prova!
Finns det analog film för RAW-format?
Tacksam för tips och förslag!!
/B
Vad rekommenderar ni att jag tar med mig för film i bagaget? Ilford FP4+ ISO 125 är nog självklar för mig, men i övrigt? Nån 400 asa film, Tmax eller Tri-X? Nåt lämpligt sv/v för svaga ljusförhållanden, ännu känsligare än 400 asa? Eller pressa en 400 till 3200 asa? Annat intressant förslag att testa? Negativ färgfilm (som är ganska tolerant ifråga om felexponering, gärna) ? Jag har inte fotat nåt i färg ännu med Leica M6:an, men vill gärna prova!
Finns det analog film för RAW-format?
Tacksam för tips och förslag!!
/B