Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film hur blir det på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra101

Medlem
Vet att det inte är vaför man köper en stillbilds kamera men kan man slå 2 flugor i en smäll så:) Jo undrar hur det blir på filmerna för jag är intresserad av en Casio Exlim 600 och den kör film i 320 X 240 medans en sony W1 jag tittat på kör i 640 X 480 frames i sekunden och jag bara undrar hur bra det blir i sonyns storlek? Eller det blir inte så bra så att man behöver gå efter det? Hoppas ni förstår min fråga! Eller man ska gå på ren stillbildskvalité! Men som jag skrev kan man få bra filmegenskaper i en sån liten så kanske jag går på det! Detta e svårt att jämnföra kameror man kan jämnföra ihjäl sig :)

Gurra101 skrev:
Vet att det inte är vaför man köper en stillbilds kamera men kan man slå 2 flugor i en smäll så:) Jo undrar hur det blir på filmerna för jag är intresserad av en Casio Exlim 600 och den kör film i 320 X 240 medans en sony W1 jag tittat på kör i 640 X 480 frames i sekunden och jag bara undrar hur bra det blir i sonyns storlek? Eller det blir inte så bra så att man behöver gå efter det? Hoppas ni förstår min fråga! Eller man ska gå på ren stillbildskvalité! Men som jag skrev kan man få bra filmegenskaper i en sån liten så kanske jag går på det! Detta e svårt att jämnföra kameror man kan jämnföra ihjäl sig :)

Det beror ju lite på vad du skall ha filmerna till. För att lägga ut på en websida eller för att titta på i din dator kan de vara OK - skriver kan - men om du har tankar på att exponera dem på t.ex. TV lär de inte duga i kvalitet. VGA (640x480) ligger ganska nära TV-skärmens upplösning, men de kameror som "filmar" i den upplösningen tenderar att ha så få bilder per sekund att filmen tenderar att flimra.

Omvänt finns ju digitala videokameror med stillbildsfunktion. De är då omvänt inte så jättebra på stillbilder - ger webkvalitet, men inte så mycket mer.

Den enkla sanningen är - tror jag - att en kameror med "blandfunktioner" är bra på sin huvuduppgift och i bästa fall nöjaktigt acceptabel på den kompletterande uppgiften.

I ditt läge skulle jag bortse helt från filmfunktionen om det var en kamera jag var ute efter och välja modell utifrån de fotografiska egenskaperna. Om den modell jag valde skulle ha filmmöjlighet, skulle det vara en kul ploj, men absolut ingenting som skulle styra mitt val.

Men det är som sagt hur jag skulle göra. Andra kanske tänker annorlunda...

mvh Janne

men många av budgetkamerorna ger fin bild i 640x480 och 24 bps.

Kolla specen och testa kameran innan så du vet.

För att kunna spela in med VGA-upplösning på en stillbildskamera måste ofta filmen komprimeras ordentligt. Jag har för mig att det är mpeg-4 som används. Det går knappast att jämföra med en videokamera.

Alltså jag tror inte att det är filmkamerakvalite! Men har en kompis som har en pentax optio 555 och nu när vi var och åkte skidor så tog han lite film med den kameran och det blev lite litet och trog man upp bilden då i dator så självklart blev det sämmre, då tänkte jag att med en sony med 680 X 480 och 30 frames i sekunden så borde det vara stor skillnad eller inte så stor ändå?

Även om det är 640x480 så är det fortfarande hårt komprimerat för att inte ta plats.

Jämförelse så tar 1min film i full DV-kvalité 200MB.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar