Annons

Film BÄST FÖRE 20 år sedan(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

raphael_gagliano

Avslutat medlemskap
Alltså, nu råkar det vara så att jag har kommit över ett par rullar gammal film- GAMMAL film.
Bäst före nov 1984. Nu sitter jag i min ovisshet och undrar, vad händer när jag sätter rullen i kameran och plåtar? Och ännu intresantare- När jag framkallar den?

Filmen i fråga är:
Fuji NEOPAN SS ASA100, B/W 36-Bilders.

Filmen har legat svalt och i obrutna förpackningar (i 20år!). Men mina förhoppningar är inte stora, jag tror tex, att filmremsan har torkat, eller blivit skör, och att den lätt kan gå av. Jag ska dock prova inom snar frammtid.

Om du har provat något liknade tidigare, så kan kanske du delge mig hur det slutade.Tack

/Raphael
 
Jag tror filmen funkar att använda! Varför skulle den bli skörare av att ligga i sin förpackning än att vara framkallad och ligga i negativfickor?

Fast det här är ju bara ett vilt antagande från en amatör på området =)

mvh
 
Hittade i julas en Ilford HP5 (svarvit film) i källaren (strax under normal rumstemperatur) hos mina föräldrar. Jag framkallade den och det visade sig att första exponeringen på rullen var från 16 december 1978 (tagen med en Canon A-1 med datumbakstycke) och föreställde mig och min bror när vi var små och den sista var från våren 1979. Filmbasen blev rätt mörk, antagligen pga bakgrundstrålning och åldrande, men kanske också beroende på att jag överframkallade en smula.
 
Humm.. Har taget nån rulle nu, de ligger i framkallnings kön.. Jag lägger upp nån bild sedan,när dom har framkallats så ni får se resultatet av filmen. tack, för tipsen.
 
Dom vart faktikst....

Ja nu har jag resultatet ihand... Tre rullar tagna och tre framkallade. Tja. Jag har intehunnit lägga upp nån bild från rullarna. Men.. Dom vart TOPPEN! Helt fantasktiska, faktiskt! Inge problem med filmen whatsoever, Det konstarerar ju bara en sak... FujiFilm Är ÖVERLÄGSNA! (Kodak- släng dig i väggen!)
 
Men hur kan det vara med färgfilm??

Hej.
Jag har en rulle Fujicolor F-II 400 som ligger oexponerad i sin ask. Den har ett bäst före datum: dec 1978. Och den ska tydligen framkallas i en process som heter CN-16. Vad tror ni? Kan det funka i C-41 process?
Kanske kan det bli lite roliga bilder.... eller ska jag låta den bli en liten nostalgisk kuriosa av en tid som snart flytt?

Nån som provat att plåta med en så pass gammal färgfilm?

/Jacob vP
 
jag lämnade nyssens in mina senaste analoga rullar... tagna för 8-10 år sedan... några bilder på varje rulle var förstörda men de allra flesta var helt okej. Riktigt kul att få minnen från tio år sen serverade...
 
5 år gammal

Jag exponerade och framkallde T-Max 100 där utgångsdatumet var 5 år gammalt och filmen inte varit förvarad i kylskåp eller frys. Resultatet var jag helt nöjd med. Bäst blir det att följa Kodaks rekommendationer som säger att du ska framkalla filmen dagen efter exponering. Annars hade dom inte skrivit så är min övertygelse.
 
Film i kameran i 20 år

Jo, det var så här att jag råkar hitta en gammal kamera i mina föräldras källare för några år sedan. Den var laddad med film och när jag lämmnar in den till framkallning så visade det sig att det var bilder på mig - som treåring. Filmen måste alltså ha legat där i kameran i runt 20 år och bilderna blev bra. Helt vanliga S/W bilder. Inga fel vad jag kunde se.

Det finns hopp (och en del överaskningar i livet)

/David
 
Finns det något sätt att kontra den mörka filmbasen i en gammal svartvit film eller är det något som man får leva med?
Sedan lär väl kontrasten minska också. Ökad framkallningstid lär väl råda bot på det...?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.