ANNONS
Annons

Filhantering vid kamerabyte

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_nooben

Medlem
Hej,

Idag har jag beställt en ny kamera. Och inser att jag (nog) kommer behöva göra något åt filnamnen på de foton jag redan tagit för att inte det skall krocka.

Den standard som EOS 1000D har spottat ur sig håller ju formatet IMG_XXXX.jpeg/CR2. Jag antar att EOS 70D som jag har beställt kommer namnge filerna på samma sätt.

Så det jag hade tänkt göra är att skriva ett skript för att ändra filerna till något i stil med:

IMG_1000D_YYY_XXXX.jpeg/CR2

Skillnaden är ju att jag dels har med kamerans namn i filnamnet, samt YYY som avser vara vilken serie av XXXX filen avser. Skriptet tänkte jag bygga helt på EXIF information och helt enkelt läsa ur kamerans namn, samt vilken slutarnumrering för att räkna fram vilket värde YYY skall ha på filen. (dvs 1-9999 --> 001, 10000-19999 --> 002 osv)

Detta skriptet kör jag sedan rekursivt över biblioteket på NASen. Sedan kommer jag sannolikt att schemalägga detta script för att döpa om filerna från 70D på motsvarande sätt.

Nu är frågan, till er mer rutinerade. För mig är detta första gången jag uppgraderar kameran. Men är detta en dålig idé att göra av något skäl som ni andra ser? Eller hur har ni andra gjort när ni byter kamera?

MVH //
Fredrik

Hej,

Idag har jag beställt en ny kamera. Och inser att jag (nog) kommer behöva göra något åt filnamnen på de foton jag redan tagit för att inte det skall krocka.

Den standard som EOS 1000D har spottat ur sig håller ju formatet IMG_XXXX.jpeg/CR2. Jag antar att EOS 70D som jag har beställt kommer namnge filerna på samma sätt.

Så det jag hade tänkt göra är att skriva ett skript för att ändra filerna till något i stil med:

Skillnaden är ju att jag dels har med kamerans namn i filnamnet, samt YYY som avser vara vilken serie av XXXX filen avser. Skriptet tänkte jag bygga helt på EXIF information och helt enkelt läsa ur kamerans namn, samt vilken slutarnumrering för att räkna fram vilket värde YYY skall ha på filen. (dvs 1-9999 --> 001, 10000-19999 --> 002 osv)

Detta skriptet kör jag sedan rekursivt över biblioteket på NASen. Sedan kommer jag sannolikt att schemalägga detta script för att döpa om filerna från 70D på motsvarande sätt.

Nu är frågan, till er mer rutinerade. För mig är detta första gången jag uppgraderar kameran. Men är detta en dålig idé att göra av något skäl som ni andra ser? Eller hur har ni andra gjort när ni byter kamera?

MVH //
Fredrik

Jag skulle aldrig döpa om bilderna från kameran, det ställer till det om man måste läsa tillbaka en backup eller om man gett bort bilder tidigt i processen.

Många kameror tillåter att man byter ut bokstäverna, varför inte 70D_xxxx?

Eller lev med problemet, 10 000 bilder är inte mycket, jag har massor med krockar men katalogens namn där datumet ingår är min bästa vän, annars står ju fotodatumet i bilden.

Jag fotar sedan inte så lång tid med två exakt likadana kameror, för att hålla i sär dem, för det kan bli äkta krockar iom två kameror vid samma fototillfälle, lägger jag till en bokstav i mappnamnet när jag kopierar över bilderna men det skulle nog vara smidigare om jag hade ASC_xxxx och BSC_xxxx direkt i filnamnen.

Jag har flera kameror som jag använder parallellt. För att inte bildfilerna ska få samma namn så döper jag om dom i Lightroom, vilket inte tar många minuter.

Jag döper dom till datum, tid och sen behåller löpnumret som kameran ger.
Tex 140715 kl13.02.12-9401

Ingen risk att bilderna krockar och jag vet när dom är tagna utan att behöva öppna filen i något program.
Dessutom lätt att få i rätt ordning om jag tex jobbat med två kameror i kyrkan.

Lightroom kostar runt 1000:-, eller ca 100:-/månad om man istället vill prenumerera.

Väldigt bra program för att snabbt kunna göra generella ändringar i sina bilder.

Och även om du bara har en kamera, kommer du troligtvis ändå att förr eller senare hamna i situationen att du får samma namn på bildfilerna. Kan räcka med att du lånar någons minneskort, så fortsätter nummerserien efter dennes minneskort istället.

Jag använder Canons egen programvara Canon EOS Utility för att ladda filerna från kameran till disk. Varje fil döps till IMG_ÅÅÅ_MM_DD samt ett löpnummer. Men hjälp av detta löpnummer så håller jag också reda på hur många exponeringar jag gjort med min kamera.

Exempel: IMG_2015_11_14_048093.CR2

Är det något problem egentligen om det skulle vara samma filnamn? Har du inte bilderna i någon form av datummappar?

Att byta namn på bildfilerna skulle jag jag inte göra. Det kan leda till elände.

Jag har mina bilder organiserade ugefär så här:
Källkod:
bilder/
    kamera1/
        YYYY-MM-DD/
            bild1.raw
            bild1.jpg
            ...
och så vidare för övriga kameror och datum.
Jag har ett shellscript som läser filerna från en kortläsare och skapar mappar baserat på bildfilernas skapardatum. (Om någon vill ha det så säg till. Det fungerar bara på Macintosh).

Jag föreslår att TS istället för ett namnbytarscript gör ett script som organiserar bildfilerna enligt ovan. Kanske bättre att använda EXIF-datumet då, eftersom skapandedatumet kan skilja sig från EXIF-datum när filen har kopierats från minneskortet till en dator.

Att byta namn på bildfilerna skulle jag jag inte göra. Det kan leda till elände.

Källkod:
bilder/
    kamera1/
        YYYY-MM-DD/
            bild1.raw
            bild1.jpg
            ...
Jag har ett shellscript som läser filerna från en kortläsare och skapar mappar baserat på bildfilernas skapardatum. (Om någon vill ha det så säg till. Det fungerar bara på Macintosh).

Jag föreslår att TS istället för ett namnbytarscript gör ett script som organiserar bildfilerna enligt ovan. Kanske bättre att använda EXIF-datumet då, eftersom skapandedatumet kan skilja sig från EXIF-datum när filen har kopierats från minneskortet till en dator.

Så gör jag också - nästan. Toppmapp är fotografens namn. Flera som fotar i familjen. Därunder ligger mappar per fotodatum. Dessa har ofta ett tillägg i namnet som beskriver vilket event det är. Därundrt ligger bildfilerna.
Filerna sorterar jag sedan efter photo date. Att sortera på filnamn blir strulig varje gång räknaren hoppar över 9999, eller då jag använder fler kameror vid samma event.

Petter...

Varför är det så vanskligt att byta namn på bildfiler? Flera har skrivit att de aldrig skulle göra det. Jag gör det alltid.

Alla mina bilder heter ÅÅÅÅMMDD-#### oavsett från vilken kamera. De ligger i månadskataloger som i sin tur ligger i årskataloger. Har jag använt två kameror vid samma tillfälle så ser jag till att kamerorna har samma (rätta) tid. Efter att ha laddad över filerna till datorn sorterar jag dem i tidsordning och döper därefter om dem. Skulle jag vid något tillfälle drabbas av överlappande lika filnamn från kamerorna så får jag döpa om filerna från den ena först till något vad som helst. Lite omständigt kanske men det händer ganska sällan för mig.

Det skulle vara intressant att läsa varför det skulle vara så negativt att döpa om filerna från kameran.

Jag döper inte om filerna. Men det beror inte på någon särskild anledning.
Jag formade mitt sätt att hantera arkivet, och sedan har det rullat på.

Däremot kommer jag inte att döpa om de filer jag redan har av samma anledning som någon nämnt. Filnmnet och fotodatum är referens om någon som fått en liten jpg tidigare hör av sig och vill ha en större, eller en utskrift.

Petter...

Tackar för alla synpunkter

Oj, tackar för alla synpunkter!

Den struktur som jag generellt har på mapparna NASen är

YYYY-MM Event

För särskilda saker som jag/vi vart på och fotat. för större händelser. Men med första barnet hemma sedan 5 månader tillbaka så blir det väldigt mycket spontanfotografering vilket således hamnar rätt ner i en Mapp som heter Rebecka efter hennes namn. Och det är väl här i jag kan tänka mig att en hel del krockar skulle kunna ske.

Till saken hör är att den mappstruktur som vi använder dessutom används av en "Galleri Applikation" som heter Photo Station (Synology NAS, ref: https://www.youtube.com/watch?v=dYmvbhpbBRQ ). Galleriet används ju primärt av mig/oss, men även nära och kära tittar väl in någon gång då och då, så mapparnas namn behöver ha någon form av metadata.

Hmm, kanske det bästa är isåfall att kanske sortera bilderna i "Risk-mapparna" i underliggande YYYY-MM mappar. Det kommer nog lösa problemet.

Nåja får fundera på detta lite mer.

Källkod:
bilder/
    kamera1/
        YYYY-MM-DD/
            bild1.raw
            bild1.jpg
            ...

Jag hade något liknande men har som sagt förenklat pga alla hårdiskbyten och backupper:

f:\2015-11-28W\DSC_1234.nef
f:\2015-11-28T\DSC_1234.nef

kommer morgondagens bilder heta eller möjligen

f:\2015-11-28W_Maria\DSC_1234.nef
f:\2015-11-28T_Maria\DSC_1234.nef
f:\2015-11-28W_Cessna\DSC_1234.nef
f:\2015-11-28T_Cessna\DSC_1234.nef

om det blir massor med bilder.

Nåja får fundera på detta lite mer.

Jag organiserar mina bilder i datumstruktur liknande din men undviker att ha en samlingsmapp, typ "Rebecka". När man använder t ex Lightroom så går det mycket enkelt att låta filerna hamna i en struktur på hårddisken och sedan ordna en annan struktur i så kallade "Samlingar" som inte direkt följer mappstrukturen.

I ditt fall så vill du använda dig av mappstrukturen för att din NAS har funktionalitet för detta. Återigen, om du använder t ex Lightroom så kommer du nog vilja hålla dina originalbilder på en plats och dina visningsbilder på en annan så det går att lösa. Det kan ju finnas fler motiv för detta, t ex att visningsbilderna skall vara i något mindre upplösning än original, att visningsbilderna skall vara redigerade etc.

Jag fotar med flera olika Canon-kameror, ibland under samma dag och någon gång vart annat år kunde det hända att det blev en konflikt. Detta löste jag med att manuellt döpa om filerna vid konflikt.

Sedan ett år tillbaka låter jag dock Lightroom döpa om bilderna direkt vid importen så att jag är säker på att det inte uppstår några konflikter. Jag ser inga problem med detta och om man har ett program som Lightroom är det enkelt att åstadkomma.

Att göra omdöpningen i efterhand med något skript skulle jag dock inte vilja hålla på med.

…Detta skriptet kör jag sedan rekursivt över biblioteket på NASen. Sedan kommer jag sannolikt att schemalägga detta script för att döpa om filerna från 70D på motsvarande sätt.

Kan du köra det på dina säkerhetskopior oxå?

Att döpa om filer är en smidig funktion, speciellt för att undvika krockar med bilder från olika kameror.
Vet man att man behöver döpa om filerna, jag då ska man göra det. Annars låt bli, bilder skall inte hanteras efter filnamn utan efter vilken metadata de har.

Hej,

MVH //
Fredrik

Det låter krångligt. Ändra filnamnsprefixet i den nya kameran istället. Mycket lättare.

Detta är ju egentligen inget unikt problem som uppstår i samband med kamerabyte utan samtliga (?) kameratillverkare nollställs ju efter _9999 med resultatet att namnen återanvänds.

Det förnuftiga vore väl egentligen att bara dra nytta av Lightrooms inbyggda stöd för namnändring vid import. Jag byter trots allt ändå filnamn vid export för att det ska bli unikt och då skulle man kunna göra det direkt vid import.

Script eller Lightroom, jag använder mig av exakt tid, på sekunden, som ändras vid importen till Lightroom.

Jag gör det för att det ska vara lättare att sortera bilderna efter filnamn och om det skulle vara så att datumet på filen skulle ändras så kan jag fortfarande se på filen när jag tog bilden. Sedan så liiger alla bilder ordnat efter ÅR/MÅNAD och om det är extra speciellt efter ÅR/AKTIVITET.

Det är ju som man själv vill det, men för mig så är det lättare att komma ihåg tidsperioden när jag var någonstans och genom det hitta igen en bild.

Denna namnändring gör jag före en backup så det spelar ingen roll om namnet på filen är ändrad än vad kameran döpte den till, och minneskortet innehåller bara den senaste tidens kort om det inte blivit raderat, även om jag skulle göra en ny import/överflytt av någon anledning så döps ju bildfilen enligt samma mall.

Egentligen så kanske ett likadant namn inte ställer till så mycket bekymmer i slutändan, men jag tror att det kan vara värt att sätta sig ned och fundera på ett namnsystem som funkar bra för en själv för (nästan) all tid och evighet.

Mitt sätt är följande:
Först importerar jag bilderna med hjälp av Canons ImageBrowser. Tittar igenom bilderna och raderar eventuella misslyckade bilder.
Sedan döper jag om bilderna med hjälp av detta program ( ReNamer), där man kan döpa dom hur man vill.
Mycket bra program, och gratis. http://renamer.en.softonic.com/

Jag läser in mina bilder med Photo Mechanic (PM) och där har jag en automatisk filändring vid inläsning av bilder från minneskortet.

I PM har jag formeln "{datesort}-{timesort}_JB{credit}_{frame4}"

IPTC-fältet credit har jag normalt inte ifyllt med något men när jag fotar för t ex sport för Pic-Agency så står mitt fotografnummer där. JB är mina initialer.
{frame4} tar 4 sista siffrorna från kamerans filnummer, skulle PM se att filen redan finns så skapar den ett unikt nummer med de fyra sista siffrorna.

En egen fil kan se ut så här
20151124-183156_JB_8708
och så här kan det se ut för filer jag levererar till Pic-Agency
20151022-174213_JB15219_8161

Det är inte ovanligt att jag vid sportfoto har flera filer där datum och tid är exakt samma då jag har flera kameror igång och ofta någon fjärrstyrd som triggas av att jag skjuter med en handhållen kamera. Klockorna är synkade i kamerorna men de fyra sista siffrorna ger mig ett unikt filnamn.

Behöver jag sen söka efter bilder på ett specifikt datum, en speciell kamera elller liknande så söker jag med hjälp av bildens EXIF data i t ex Lightroom där jag har alla bilder för katalogisering. Bildernas IPTC innehåller info om plats, event, händelse mm så även det är sökbart.

Jag använder inte Lightroom, utan ACDSee Pro 9 för att katalogisera mina bilder. Till skillnad från många andra sparar jag inte sällan flera olika versioner (inkl. jpeg-bilder i lämplig visningsstorlek för min skärm).

Systemet för namndöpning är samma oberoende av vad det är för filer jag sparar. Här ser ni fingerade exempel på hur jag döper filerna:

- RAW-fil: 20151128-6836-6D-R

- En stor jpeg-bild (i stället för stor TIFF-bild) som blivit nästan helt färdigredigerad från en RAW-fil: 20151128-6836-6D-RJ. Filnamnet säger mig bl.a. att det finns ett RAW-original till denna stora jpeg-bild i arkivet.

- En mindre jpeg-bild (t.ex. 1300 pixlars höjd) som är helt färdigredigerad från en RAW-fil: 20151128-6836-6D-RJ1300. Filnamnet här säger mig att det finns både en större jpeg-bild och ett RAW-original till den här bilden i arkivet.

- JPEG-original: 20151128-6836-6D-J

- Stor jpeg-bild (i stället för en stor Tiff-bild) som nästan är helt färdigredigerad från ett jpeg-original: 20151128-6836-6D-JJ. Här ser man alltså att det endast finns ett jpeg-original till den här bilden i arkivet. Raw-fil saknas alltså.

- En mindre jpeg-bild som är helt färdigredigerad utifrån ett jpeg-original: 20151128-6836-6D-JJ1300

Min mappstruktur ser väl också annorlunda ut mot de flesta andras. Jag har valt att ha olika mappar för olika typer av filer...typ. Så här ser mappstrukturen ut :

- en mapp som jag kallar för "IMPORTERING". I den har jag undermappar för olika kameror/kamerahus. Är det t.ex. Canon 6D jag har använt mig av så läser jag in filerna till Canon 6D-mappen. Där ligger de sedan kvar till dess att jag sorterar dem, d.v.s. bestämmer mig för vilka som ska redigeras, vilka som ska kastas, sparas som de är osv.

- En mapp som heter "BILDER ATT REDIGERA". Från importeringsmappen till denna mapp flyttas alla bilder som det ska jobbas vidare med. Där ligger de sedan kvar till dess att jag tar tag i redigeringsarbetet.

- Jag har separata mappar för jpeg-original och stora redigerade jpeg-bilder. Dessutom har jag en mapp jag kallar för "PORTFOLIO" som innehåller helt färdigredigerade jpeg-bilder från antingen RAW- eller JPEG-original. Dessa bilder är anpassade storleksmässigt för min skärm. Vill jag visa bilder för familj, vänner, bekanta osv så är det bilderna i portfoliomappen som jag tar fram. I dessa mappar har jag undermappar för olika år.

Slutligen har jag också en mapp som jag kallar för "SKOKARTONGEN" med undermappar för olika årtal. I denna hamnar bilder som inte har någon...hmm vad ska vi kalla det...typ konstnärlig verkshöjd. De håller inte måttet för portfolion alltså, men är ändå viktiga bilder för mig personligen. Ofta är det här bilder som tagits på släkt och vänner vid jul, födelsedagar eller andra liknande tillfällen. Jag namnger även dessa bilder efter systemet ovan, men bryr mig inte om att redigera dem i efterhand. I skokartongsmappen ligger det allt som oftast jpeg-original eftersom jag fotograferat med inställningen RAW+JPEG och sedan kastat RAW-filerna för att spara plats. Bilderna ska ju ändå inte redigeras, så då är jag inte i behov av några RAW-filer. Ibland kan det ju förstås finnas filer från jul, midsommar och liknande som jag tycker kan hålla måttet för portfolion - då redigerar jag RAW-filen som sedan hamnar i den särskilda RAW-mappen. Den stora jpeg-bilden och den helt redigerade mindre jpeg-bilden hamnar då i sina respektive mappar, d.v.s i mappen för stora jpeg-bilder och portfoliomappen.

Mitt system låter säkert jättekrångligt, men det är det inte direkt. Det blir förvisso en del flyttande av filer/bilder mellan olika mappar, men det tycker jag fungerar bra i ACDSee Pro. Hade jag använt Lightroom hade jag med största sannolik haft ett annat system. Jag tycker det är ganska skönt att t.ex. ha alla mina RAW-filer i en och samma mapp..liksom alla färdigredigerade jpeg-bilder i en särskild portfoliomapp etc. Var sak på sin plats helt enkelt.

Script eller Lightroom, jag använder mig av exakt tid, på sekunden, som ändras vid importen till Lightroom.
En del kameror kan ta flera bilder per sekund så sekundupplösning räcker inte för att få till unika namn.

Problemet kan väl iofs bara uppstå om du använder två kameror samtidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar