Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Cam0

Ny medlem
Hej!
Är ganska ny på att fota, men tycker att det är väldigt roligt att göra tavlor eller förstoringar av mina bilder.
Vad jag har förstått så borde man fotografera med raw format, varför vet jag inte..
Men sen när jag redigerar bilde n, i vilket format ska jag spara det då så att det blir så bra förstoringar som möjligt?

Mvh,
Camilla

Jpeg

Crimson etc. accepterar högupplöst Jpeg, annars kan du spara i Tiff eller PSD. Tänk bara på att det kan vara till fördel, att eventuellt att spara i Adobe RGB färgprofil. Jag kan ha fel, andra vet bättre

Om du fotar i RAW har du större möjligheter att redigera den i datorn. RAW-formatet sparar all information kameran kan leverera och du kan påverka högdagrar och skuggor mer än om du tar bilden som en JPEG direkt i kameran. Det innebär att man måste behandla varje RAW-fil och spara den i något format som tryckeriet kan hantera. Om man bara tar foton och behandlar RAW-filerna i ett program som Lightroom kan du exportera högkvalitets JPEG direkt från RAW-filerna och skicka till tryck. Men om du vill jobba mycket med bilderna i tex Photoshop kan det vara bättre att spara dem som TIFF-filer med 16 bitar per färgkanal tills man har redigerat klart. Då kan du antingen skicka TIFF till Crimson eller exportera en JPEG.

RAW innehåller 12 eller 14 bitar per färgkanal. JPEG bara 8. Photoshops PSD kan hantera 16-bitars filer men stora PSD-filer tar lång tid att spara då de är komprimerade, det brukar bli smidigast att spara i TIFF istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar