ANNONS
Annons

File Viewer Utility startar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

patson

Aktiv medlem
När jag ska starta Canons program File Viewer Utility (version 1.3) så blinkar programfönstret till en sekund innan det stängs, innan det ens har startat ordentligt. Det har fungerat utmärkt tidigare men nu går det inte. Jag har avinstallerat och installerat på nytt, med samma resultat. Jag använder Windows XP.

Vad beror detta på? Kan det vara något virus?

Kanske mer en fråga för något datorforum men jag tänkte att någon kanske drabbats av samma sak.

/Patrik.

Systemåterställning

Om du inte gjort alltför stora förändringar i datorn sedan det senast fungerade kan du ju alltid prova att backa tills det fungerar igen med systemåterställningsfunktionen (tillbehör + systemverktyg + systemåterställning).

Personligen skulle jag nog föreslå att du först provar att uppgradera FileViewer till den nyare versionen som heter EOS Viewer Utility som finns att hämta på Canons download-sida. Det kan ju hända att den fungerar bättre...

Att det skulle vara frågan om något virus verkar det inte som, snarare att det är någon konflikt med något annat som du installerat i datorn efteråt...

Tack för tipsen

En systemåterställning vore kanske på sin plats, men jag har lagt till ganska många program i datorn efter att jag installerade File Viewer.

Testade istället EOS Viewer som du föreslog. För att kunna installera den måste man ha FileViewer installerat sedan förut och tyvärr verkar något fel ha följt med till EOS Viewer. Det startar som det ska men känner inte igen vissa JPG-filer och samtliga RAW-filer, där det istället visas ett frågetecken i ikonen.

En konflikt med något annat program låter troligt men att hitta ett sånt fel verkar inte lätt, om ens möjligt. Vi får väl se, kanske är det rent av dags att installera om Windows.

Datorer är bra, när de fungerar. Tack igen!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto