ANNONS
Annons

Fil offline/saknas

Produkter
(logga in för att koppla)

edsenh

Ny medlem
Hej!

Jag har problem med att öppna bildfiler som tidigare bearbetats i Lightroom. Trots att jag kan se de redigerade bilderna och hur de ser ut på skärm, så går det inte att öppna dessa för att fortsätta jobbet. Det står att bildfilerna är offline eller att de saknas. Se nedan bifogad skärmdump. Problemet kan ha uppstått efter att jag flyttat en mapp från skrivbordet till en annan mapp på skrivbordet.

Efter att ha läst på lite grand har jag, tror jag, förstått att problemet bottnar i att mappen inte längre har kontakt med Lightroom och att man måste återknyta den "saknade mappen" med Lightroom.
Jag har följt instruktionerna i följande länk för att lösa problemet, dock utan framgång

http://www.computer-darkroom.com/lr2_find_folder/find-folder.htm

Finns det möjligtvis någon vänlig själ som har svaret på problemet?

Stort tack på förhand! / Henrik
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-02-23 kl. 15.28.28.png
    Skärmavbild 2015-02-23 kl. 15.28.28.png
    24.4 KB · Visningar: 62
Ja, du är på rätt väg. Men du kan prova att flytta tillbaka mappen till skrivbordet igen. Då ska LR hitta bilderna. Vill du kan du sedan flytta den dit du vill ha den, MEN göra det inifrån LR. Du har ju LR:s utforskare till vänster i biblioteksmodulen, jobba där.

Sedan skulle du kanske tänka till hur du ska ha mappsystemet för bilder, för att förenkla i framtiden... ;-)
 
Hej!

Stort tack för input!

Jo, jag hade redan provat att flytta tillbaka mappen på skrivbordet igen utan någon framgång. Ska fortsätta gräva i det hela under helgen. I samma veva som jag flyttade mappen från början byte jag till OS X Yosemite (därför jag flyttade mappen till en annan mapp som sedan backades upp på extern hårddisk så att inget skulle försvinna) ... kan problemet ha något att göra med detta?

Sen har du rätt ... jag måste se över hur jag strukturerar saker och ting. Är dock ny i Lightroom och lär av misstagen! ;-)

Men än en gång ... stort tack för hjälpen! :)



Ja, du är på rätt väg. Men du kan prova att flytta tillbaka mappen till skrivbordet igen. Då ska LR hitta bilderna. Vill du kan du sedan flytta den dit du vill ha den, MEN göra det inifrån LR. Du har ju LR:s utforskare till vänster i biblioteksmodulen, jobba där.

Sedan skulle du kanske tänka till hur du ska ha mappsystemet för bilder, för att förenkla i framtiden... ;-)
 
Prova att inuti Lightroom högerklicka på bildmappen (inte bildfilen) och sedan välja sök efter saknade mappar. Då kan du på nytt peka på den mapp du lägger tillbaka, eller t.o.m. låta den ligga kvar på den externa hårddisken :)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-02-26 kl. 13.16.48.png
    Skärmavbild 2015-02-26 kl. 13.16.48.png
    46.7 KB · Visningar: 33
Hej!

Nu har det löst sig, även om jag är osäker på vad det var som gjorde det. Först gick inget av de förslag jag fick av er. Hur jag än försökte. Tror att det var först när jag flyttade tillbaka mappen från hårddisken och ersatte den mapp, med identiskt namn och innehåll, som fanns där sedan tidigare som det fungerade.

Än en gång ... stort tack för er input! :)



Prova att inuti Lightroom högerklicka på bildmappen (inte bildfilen) och sedan välja sök efter saknade mappar. Då kan du på nytt peka på den mapp du lägger tillbaka, eller t.o.m. låta den ligga kvar på den externa hårddisken :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.