Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fickkamera med bästa kvaliteten?

Produkter
(logga in för att koppla)

eobet

Medlem
Den förra tråden som diskuterade detta sög sig alla snabbt fast på Ricoh Caplio R1, trots att bildkvaliteten inte är så hög på den kameran (men alla blev kära i 28mm vidvinkeln, tydligen).

Jag köpte ingen kamera då, men nu behöver jag verkligen en!

Eftersom jag misstänker att jag kommer att använda min mycket på fester med dunkel belysning, så lutar jag fortfarande mot Panasonic Lumix DMC-FX7, eftersom den har bildstabilisator, så jag kanske till och med slipper blixt.

Men är det någon som har köpt någon ny kamera som det är väldigt imponerad av eller känner till någon som nyligen kommit ut och som visat sig vara bättre än genomsnittet? (Och säg inte Ricoh Caplio R2, SNÄLLA!) :)

Fuji FinePix Z1 är väl den enda som kan konkurrera med FX7 på mörkerfoton, verkar det som, men den är mera gjord för att ta kål på Sony Cyber-shot DSC-T33, vilken är mitt andra val, iofs. Fast Z1 är inte ute ännu.
 
Jag köpte för 2 veckor sen lillebror till FX7, nämligen FX2 och tycker så här långt att den är en förträfflig fickkamera. Fördelarna som jag upplevde jämfört med FX7:an är förstås priset,(under 2300 kr), men även den mindre monitorn som jag tycker verkar skarpare än den större monitorn som finns på FX7:an. Bildstabiliseringen fungerar ok men åstadkommer inga underverk, men visst är den till stor hjälp då man slipper använda blixt. Långa exp.tider gör ofta att ansikten kan bli suddiga pga att objekten befinner sig i rörelse och då hjälper inga bildstabiliseringssystem i världen.Men tekniken i sig gör att man ofta tar bilder som man annars inte skulle ha försökt sig på, ofta med roliga och överraskande resultat Kameran i sig är både mångsidig och välbyggd och optiken verkar vara välkorrigerad med tanke på det lilla formatet.4mp kontra 5mp med en sådan liten bildsensor gör inte någon större skillnad för bildresultatet tror jag. Snarare kan 4mp vara att föredra under sämre ljusbetingelser på grund av bättre signal/brus förhållande.
 
Kan bara hålla med Inge.Klämde för bara några dagar sen på den kameran. Kameran utstrålar kvalitet och är säkert på alla sätt en toppenkamera.Ixus 700 är också ett säkert kort.Tyvärr så byggs den bästa kameran "i morgon,"ett dilemma om man vill ha det senasre och bästa. Största svagheten med denna typ av kameror tycker jag är bristen på kontrastomfång.Den som kan vänta får snart säkert chansen att köpa en liten kamera med cmos teknik och med den bättre kontrastomfång. Vad tror ni ??
 
Sitter på en Canon A70, samma storlek som A95:an om jag inte misstar mig. Den kanske inte är riktigt lika liten som en "partykamera". Men annars så tar den bra bilder och är ganska flexibel vid all sorts fotografering då den har ett helmanuellt läge. I regel så fyller man ett 256mb kort på ett set batterier (4 st AA).
 
Tack för alla svar.

Det jobbiga är att nu har Fuji's FinePix Z1 kommit ut redan, och den var bara 500kr dyrare än Lumix FX7 eller Sony T33 (Sony T7 å andra sidan var 1500kr dyrare, och mindre intressant).

Men den enda recesion som jag hittat av FinePix Z1 är på http://www.image-acquire.com/fuji/fujifilm_finepix_z1/ och det känns inte som någon seriös text direkt (tittar man sedan på textens datum så sjunker trovärdigheten ytterligare).

Är det någon som sett en recension på Z1:an? För om bilderna där ser bra ut, så tar jag den trots XD korten.

EDIT: Äsch, det var ju en press-release, till och med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.