Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fick tag på ett 16-50

Produkter
(logga in för att koppla)
Lutning av bilder testas med stativ och vattenpass. Det finns vattenpass att köpa som monteras i blixtskon. Du sätter kameran "i vatten" och tar bilder. Om resultatet är rakt men bilden i sökaren sned, så är sökaren sned. Om resultatet är sned och sökarbilden rak, så är sensor sned.

Fokus testas lämpligen med någon av alla de fokuskartor som finns på "nätet". Exempelvis:
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart/

Observera: autofokussensorerna täcker en större yta än vad som indikeras i sökaren - de går alltså utanför den lilla röda "pluppen" i sökaren och sätter fokus på det som är närmast kameran, även om det den hittar är utanför lilla röda "pluppen".

Hälsar
R
 
För att testa sökare eller sensor för skevhet utan att behöva lägga ut pengar på tillbehör:

1 - Ställ kameran plant på en bordsskiva med bottenplattan helt dikt mot underlaget.

2 - Ställ ett rätvinkligt rektangulärt föremål på bordsskivan framför kameran så du ser det i sökaren (gärna med så stor avbildning av föremålet som möjligt för att göra det lättare att avgöra ev. missförhållande).

3 - Ta en bild av föremålet.

Nu kan du avgöra om något är snett och i så fall vad som är det enligt inlägget ovan.

Eftersom bottenplattan på kameran är rak mot föremålet så skall också sökarbild och exponerad bild vara raka.

Bottenplattan på kameran är måttstock för sensorns (eller filmplanets)läge i kameran och detta är standard inom fotografi. Därför utustas vissa stativ med vattenpass i stativhuvudet.

Edit: Nu är detta rejält off-topic från DA 16-50 ämnet, men eftersom frågeställningen blev gjord och besvarad... Diskussionen om sökarbild bör för forumets skull fortsättas i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82508

// Matte
 
Senast ändrad:
Mats Öberg skrev:
1 - Ställ kameran plant på en bordsskiva med bottenplattan helt dikt mot underlaget.

2 - Ställ ett rätvinkligt rektangulärt föremål på bordsskivan framför kameran så du ser det i sökaren (gärna med så stor avbildning av föremålet som möjligt för att göra det lättare att avgöra ev. missförhållande).

Om bordsskivan lutar eller är ojämn, och/eller om det rektangulära föremålet inte är helt jämnt - så är den metoden inte helt rättvisande.

Hälsar
R
 
Jag att Nikon har haft problem med sin 17-55/2.8 med fokus vid oändligheten i vidvinkelläget. Objektivet fokuserade inte rätt i detta läget, är det något som även finns på pentax 16-50/2.8?
 
Vet inte om jag blivit paranoid men anar bakfokus, skall dock ta det här vetenskapligt och använda fokus-charten på den där sidan. Kommer bli lagom trött om det är något problem med objektivet :'(
 
Inte bra på 2.8

Mitt är klart "mjukt" på 2.8. Speciellt på 16 o 50mm. Man ser inte alls samma skräpa i bilderna som vid högre bländartal.Ser även ut att ha vissa fokuseringsproblem på 16mm vid vissa lägen då det har svårt att hitta fokus. Detta gäller speciellt vid "landskap" när man fokuserar på oändligheten. Oblektivet har varit inne en vända för justering där man fixat problem med bakfokus. Dock känns det fortfarande väl "mjölkigt"=oskarpt på 2.8.
 
Re: Inte bra på 2.8

Hoggen skrev:
Mitt är klart "mjukt" på 2.8. Speciellt på 16 o 50mm. Man ser inte alls samma skräpa i bilderna som vid högre bländartal.Ser även ut att ha vissa fokuseringsproblem på 16mm vid vissa lägen då det har svårt att hitta fokus. Detta gäller speciellt vid "landskap" när man fokuserar på oändligheten. Oblektivet har varit inne en vända för justering där man fixat problem med bakfokus. Dock känns det fortfarande väl "mjölkigt"=oskarpt på 2.8.

Det bror ju hur mjuk det är men annars låter det rätt normalt. Mitt objektiv har tillräckligt bra mittskärpa på 2.8 för tex porträtt men i ett landskapsmotiv ses klart bättre resultat på mindre öppning. Objektiver verkar vara bäst runt 30 mm och svagast på 16mm och 50mm.

Känner också igen att det ibland kan ha svårt att hitta rätt fokus, speciellt på oändligheten. Här verkar det dock som om motivets kontrast spelar in. Alltså större risk att det låser på fel fokus med låg kontrast och vise versa. Det luriga är att det även låser snabbt på lågkontrastmotiv. Detta gäller för övrigt även mitt DA 70/2.4 och det finns en del Canontrådar med samma problematik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.