Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fick jag en fusk-Nex-3, eller är de så här dåliga jmf med Oly E-PL1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Köpte en Sony Nex3 i höstas på resa och gjorde några tester för att jämföra den med min lite äldre Olympus E-PL1, resultaten blev inte som jag trodde, så nu gjorde jag om dom och fick samma resultat. Med tanke på att Sonyn är modernare, fler pixlar och framförallt mycket större sensor trodde jag den skulle va mycket bättre än den gamle Olyn men så ser inte mina resultat ut tycker jag. Olyn är bättre hela vägen till 3200 ASA.
Passade på när jag ändå höll på att jämföra med den Canon SX230 jag köpte emellan som reskamera, men alltså jag tycker Nexen inte är så mycket bättre än den heller på 200 ASA. Fast det var bara med som jämförelse, det jag är intresserad av är att höra om ni tycker jag har rätt i att tycka Nex3 inte vara så mycket bättre än min gamla Penn-Oly? Eller kan jag rent av blivit lurad, innanmätet byggt på leksaksfabrik?

Här testbilderna:
https://picasaweb.google.com/115928020396279301624/22Jun2011#5697981471980285378

glöm inte förstora tilll 100%

Nex3 är fotad med 24mm pannkaka och Olyn på det vidaste 28mm, skiljer förvisso litet men så lite. Snittet är taget ur mitten där objektivena är skarpast.

(jag lurar nämligen på att köpa den nyare NexC3 som är lite bättre, gillar liksom formatet på kameran samt den nya Panasonic GX1 klämde jag lite på är så stor, annars kanske den är bättre rent bildmässigt)

Senast ändrad:
Det blir inte en helt relevant jämförelse i så fall. De olika kamerorna du jämför har alla olika stora sensorer så man förstorar bilderna från dem olika mycket när man gör utskrifter eller tittar på bilderna på en skärm.
Alltså jag visar ju pixelstorlek på båda, 100%, jag dubbelklickade förstoringsglaset i photoshop på varje bild så den visar 100% pixelstorlek och kopierade in mittenruta från dem i en ny fil för att visa 100%.

(nexens proportion på sensorn är ju lite bredare men kompenseras hyfsat av att objektivet är vidare så böckerna ni ser i exemplen blir ungefär lika stora om man tittat på dom i 100%, det är när man ser pixlarna 100% som jag helst brukar jämföra kameror och de som gör såna tester på riktigt, fast de jämför ju då exakt samma ursnitt och brännvidd men så noga kan jag inte va)

Senast ändrad:
Det här borgar ju inte direkt för en vettig jämförelse:

Sonyns bilder uppljusade då de blev ganska mörka samt Olyns bilder något mörkade då de var lite överexponerade, allt på automatikexponering.

Se till att få bilderna lika exponerade annars är det ju helt värdelöst.

Det här borgar ju inte direkt för en vettig jämförelse:

Se till att få bilderna lika exponerade annars är det ju helt värdelöst.

Tänkte lite olika exponering som nåt halvt bländarsteg inte gjorde nån större skillnad på skärpa och brusnivåer, fattar inte varför Nexen underexponerar så mycket förresten (å Olyn över lite), jag såg samma kvalitetskillnad när nexens var mörkare oxå, men det är sant, det kanske gör lite skillnad, får göra om det och överexponera med nexen så det blir mer likt.

Alltså jag visar ju pixelstorlek på båda, 100%, jag dubbelklickade förstoringsglaset i photoshop på varje bild så den visar 100% pixelstorlek och kopierade in mittenruta från dem i en ny fil för att visa 100%.

Inget fel i det, bara man tänker på vad man gör!

Det du egentligen missat är att hålla koll på "verklig ljusprestanda"... Det är ju alltid problem att ställa upp en statisk situation som på något sätt ska motsvara verklig användning. Ett av problemen man drabbas av är att man sällan täker på att slutartiderna är en av de viktigaste sakerna som finns när ljuset tryter.

Så vad ISO står på är egentligen egalt - det kan skilja lite från tillverkare till tillverkare. Olympus fuskar mer än de flesta. Det viktiga är att bländare och slutartid är samma, då jämför man efter en "verklighetsbaserad" situation.

Problemet du har med Sonyn kan väl mycket väl vara att den konstant underexponerar? Då ger man kameran mindre ljus, och det är mängden ljuset som är det viktiga, inte vad ISO står på.

Sen blir ju inte själva jämförelsen bättre av att du använt brännvidder som gör att kamerorna för den ena ligger precis inne på den "säkra" sidan för att kunna läsa texten (Oly) och på den andra sidan använt 24mm på Sonyn, vilket gör att texten är precis så liten att den börjar ligga på gränsen mot vad kameran klarar att lösa upp även på bas-ISO...

Ändra förstoringsgraden på bilden (använd andra brännvidder) så att Sonyn har lite högre förstoring per pixel - böckerna blir ett par pixlar bredare i Sony-bilden - och underexponera Oly / överexponera NEX så får du ett motsatt resultat. Då kommer Oly'n se mycket sämre ut än NEX'en.

Uppriktigt sagt är det ganska fjantigt att använda 100%, pixelpeeping, för att jämföra prestanda hos kameror som har olika sensorformat. Om man nödvändigtvis måste jämföra, ska man ta med samma bildvinkel och i första hand titta på hela bilden, i andra hand på ett lika stort utsnitt ur bilden mer förstorat.

Och självklart ska man ställa vitbalansen rätt och exponera rätt för att kunna jämföra någotsånär rättvist.

En kamera med fler pixlar ser oftast mindre skarp ut när man tittar i 100%, eftersom man tittar på en bild som är större än från den som har färre pixlar. Det handlar om fysiska egenskaper som inte har ett skvatt med bildkvalitén att göra.

Men hur man än vänder på det är det fortfarande ganska fånigt att använda den här sortens kriterier när man bedömer en kamera. Det är helt andra grejer som avgör om den funkar bra att ta bilder med. Det mesta handlar om ergonomi; titthålssökare är ofta att föredra framför armlängds avstånd, och en vinklingsbar skärm kan ge möjligheter som man inte får om den sitter fast på kamerans baksida. Rattar och kranar för att manövrera alla funktioner är också lite olika på kameror; själv föredrar jag att kunna nå vissa funktioner utan att ens tänka, än mindre bläddra mellan olika menysystem.

Dina exempelbilder visar att du har en lång väg att gå innan du har orsak att fundera över kamerans del i den större ekvationen. Problem med bilder beror i de allra flesta fall inte på kameran, utan är en funktion av SBS.

Uppriktigt sagt är det ganska fjantigt att använda 100%, pixelpeeping, för att jämföra prestanda hos kameror som har olika sensorformat. Om man nödvändigtvis måste jämföra, ska man ta med samma bildvinkel och i första hand titta på hela bilden, i andra hand på ett lika stort utsnitt ur bilden mer förstorat.

Och självklart ska man ställa vitbalansen rätt och exponera rätt för att kunna jämföra någotsånär rättvist.
Har tidigare tittat på många bilder, hela bilden, från bägge kamerorna men för att se skärpan måste man ju zooma in och Nex är inte tycker jag så mycket skarpare eller mindre brusig som Oly trots större sensor och marginellt fler pixlar, tycker att Olyn gör bättre jobb med signalerna. Problemet med att visa hela bilden är oxå den lilla skillnaden i sensorproportion samt objektiven jag råka ha inte är hundra överensstämmiga men så noga jämförelse hade jag inte tänkt att göra, ville bara visa det jag ville visa det var ingen vetenskaplig undersökning. Kolla istället då kamerorna på Imaging Resource Comparometer för mer proffsig jämförelse och se att det skiljer även där mycket lite mellan bilderna. 1600 ASA inte mycket skillnad alls. Sen tycker jag nog att det är pixlarna i 100% man vill jämföra när kamerorna alla fall har ungefär lika många pixlar och när testsajterna gör jämförelse visar de just bilderna i 100% pixel, som på dpreview t ex. Man kan ju då oxå se hur mycket bättre en fullformatssensor levererar, men som du säger så visst en sensor med massor små fullpackade celler kommer ju se sämre ut än en med större och färre celler i 100% men så är det ju, det får man ha i beräkningen när man jämför. På nåt sätt måste man ju jämföra oxå.

Vitbalans och exponering ja tyckte bruset och skärpan gick fram bra ändå även om färgerna inte matchar hundra för det var inte färgerna som skulle jämföras, dock skulle det va bättre med så lik exponering som möjligt som några påpekat men det har Imaging Resource så jag tänker inte göra om det då de gör det så mycket bättre på alla vis.

En kamera med fler pixlar ser oftast mindre skarp ut när man tittar i 100%, eftersom man tittar på en bild som är större än från den som har färre pixlar. Det handlar om fysiska egenskaper som inte har ett skvatt med bildkvalitén att göra.
Ja men nu hade de ju ungefär lika många pixlar, sensorstorleken var mer dramatisk skillnad men det hjälpte ju inte så mycket. Dessutom om det var fler antal pixlar på nexen så gjorde ju det vidare objektivet att jämförelsen blev mer rättvisare då de liksom tar ut varann, böckerna jag fotade blev ju ungefär lika stora, på ett grovt ungefär. Men återigen titta på Imaging Resource för bättre jämförelse.

Men hur man än vänder på det är det fortfarande ganska fånigt att använda den här sortens kriterier när man bedömer en kamera. Det är helt andra grejer som avgör om den funkar bra att ta bilder med. Det mesta handlar om ergonomi; titthålssökare är ofta att föredra framför armlängds avstånd, och en vinklingsbar skärm kan ge möjligheter som man inte får om den sitter fast på kamerans baksida. Rattar och kranar för att manövrera alla funktioner är också lite olika på kameror; själv föredrar jag att kunna nå vissa funktioner utan att ens tänka, än mindre bläddra mellan olika menysystem.

Dina exempelbilder visar att du har en lång väg att gå innan du har orsak att fundera över kamerans del i den större ekvationen. Problem med bilder beror i de allra flesta fall inte på kameran, utan är en funktion av SBS.
"Fånigt"... med den logiken skulle alltså tillverkarnas forskning och utveckling mot allt bättre och mer högupplösande sensorer va helt ointressant för stora grupper fotografer, testsajterna va fel orienterade en masse, proffsfotograferna med sina bakstyckeförsedda Hasselbladare rena tramsor, jag skulle kunna fota precis lika bra bilder med min första digitalkamera på 5MP, och visst bilderna kan förmedla precis samma känsla men nu är det så att jag kanske är intresserad av att få med så mycket detaljer på av en gatuvy t ex och fascinerad av skarpa bilder man kan zooma in i och som ser skarpa ut OM de skulle publiceras i en tidning, jag kanske vill ha med så mycket som möjligt hem från en resa och ha möjlighet om jag vill att beskära eller dra upp meterstora förstoringar, jag kanske inte vill va begränsad av kameran utan själv bestämma när jag vill ha en skarp bild eller en suddig bild. Och du jag har över tretti års erfarenhet mestadels amatör men ändå av fotografering så jag vet om jag vill ha vinklingsbar skärm och avgöra om knapparnas placering är viktigare än bildkvalitén. Och betalar jag fem eller tio tusen spänn för en kamera så vill jag ju få valuta för pengarna för om den inte tar bättre bilder kan jag ju lika gärna behålla den gamla så jag kommer nog fortsätta pixelpeepa, jag vet att det inte är ALLT men ändock ganska viktigt om det nu är högupplösta skarpa bilder man vill ha.

Inget fel i det, bara man tänker på vad man gör!

Det du egentligen missat är att hålla koll på "verklig ljusprestanda"... Det är ju alltid problem att ställa upp en statisk situation som på något sätt ska motsvara verklig användning. Ett av problemen man drabbas av är att man sällan täker på att slutartiderna är en av de viktigaste sakerna som finns när ljuset tryter.

Så vad ISO står på är egentligen egalt - det kan skilja lite från tillverkare till tillverkare. Olympus fuskar mer än de flesta. Det viktiga är att bländare och slutartid är samma, då jämför man efter en "verklighetsbaserad" situation.

Problemet du har med Sonyn kan väl mycket väl vara att den konstant underexponerar? Då ger man kameran mindre ljus, och det är mängden ljuset som är det viktiga, inte vad ISO står på.

Sen blir ju inte själva jämförelsen bättre av att du använt brännvidder som gör att kamerorna för den ena ligger precis inne på den "säkra" sidan för att kunna läsa texten (Oly) och på den andra sidan använt 24mm på Sonyn, vilket gör att texten är precis så liten att den börjar ligga på gränsen mot vad kameran klarar att lösa upp även på bas-ISO...

Ändra förstoringsgraden på bilden (använd andra brännvidder) så att Sonyn har lite högre förstoring per pixel - böckerna blir ett par pixlar bredare i Sony-bilden - och underexponera Oly / överexponera NEX så får du ett motsatt resultat. Då kommer Oly'n se mycket sämre ut än NEX'en.
Japp mycket som är sant i allt du skriver förstås, en underexponering gör ju inte bruset i lågdagrarna bättre förstås så sant. Dock har jag inte motsvarande objektiv, därför nödd och tvungen att jämföra 24 och 28 mm. Men kolla du oxå på proffsigare jämförare som Imaging Resource Comparometer så tror jag även du kommer hålla med mig lite i det att Nexen inte ser så mycket bättre ut som man skulle kunna tro av den bättre på papperet-prestandan, du kommer aldrig se att Olyn ser mycket sämre ut tror jag. Rent subjektiv föredrar jag även vad Olyn gör med färgerna, lite varmare, men det går säkert ställa in men jag jämför med grundinställningarna... solreflexer å allt blir annorlunda å allt till Olyns fördel, mera analog liksom, enda Nexen är bättre på är att det ser fränare ut med mer vidvinkel. :D

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto