Annons

Fick fel objektiv, bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag köpte ett objektiv via en återförsäljare på tradera som beställer från USA, och jag hade beställt ett canon 17-55 2.8 IS.
Istället fick jag hem ett 24-70 2.8 L USM

Så borde jag byta det eller inte?

Jag hade tänkt använda det jag beställde till konsertfoto och liknande, just för att det är bra med IS och kan ha längre slutartid.

Men det andra är ju ändå ett L-objektiv? Funkar det lika bra till konsertfoto? (Tänkte på att där inte är IS)

Jag vet att det sistnämda är värt mer och så.

Så..hjälp tack. :)
 
Hmm... Jag hade nog behållit 24-70! Det ska väl vara en av de skarpare av Canons normalzoomar. Du borde väl inte behöva 17mm heller vid konsertfoto?

2.8 klarar man sig på vid konsertfoto utan IS. Jag körde på bländare mellan 2.8 till 4.5 och det funkade rätt ok. :)
 
Jo, jag har läst att det ska vara skarpt och bra.
Nej det är sant, det behöver man kanske inte?

Lättare att flytta på sig då isåfall :p

Ah okej, tack för ditt svar!
Ska fundera lite till, men det lutar ju absolut till att behålla det just nu. :)
 
anser att du gjort ett bra köp och skulle du någon gång få för dig att byta upp dig till fullformat så fungerar 24-70 på fullformat vilket 17-55 inte gör
 
Jag vet inte riktigt, Som sagt så beställer han från usa och det skickades direkt till mig så det är inte säkert han vet att det kommit fel objektiv. Dock var jag väldigt noga och tydlig med vilket det var jag skulle ha, så det kan ju inte ha blivit nån miss i vår kommunikation precis.
 
Har en 24-70 själv som jag användt på både 350D och 5D och är mycket nöjd med den.

Tycker du gjort bra köp där med tanke på att 24-70 kostar lite mer.

Det du skall tänka på är att det finns dåliga 24-70 med en massa fel. Har du fått ett sådant ex så lär du få behöva byta ut den. Finns de som bytt 5 ggr för att få ett ex som är bra.

Sök lite på FS och på nätet så kommer det en del info om felen hos 24-70.

MVH

Seb
 
M X skrev:
Har en 24-70 själv som jag användt på både 350D och 5D och är mycket nöjd med den.

Tycker du gjort bra köp där med tanke på att 24-70 kostar lite mer.

Det du skall tänka på är att det finns dåliga 24-70 med en massa fel. Har du fått ett sådant ex så lär du få behöva byta ut den. Finns de som bytt 5 ggr för att få ett ex som är bra.

Sök lite på FS och på nätet så kommer det en del info om felen hos 24-70.

MVH

Seb

Okej :)
Jo, det skiljer ju lite i pris om man säger så.

Om jag har fått ett sånt med fel, är det bara att lämna in det till en verkstad då eller måste det skickas tillbaka?
För visst har canon världsgaranti på sina objektiv? På den "lappen" man fick med objektivet så står det
"canon international warranty
canon usa., inc canon canada inc.

Jag är inte så insatt i det där.
 
du kontaktar i så fall någon av Canons auktoriserade serviceverkstäder i Sverige.

http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/index.asp
klicka på "Canons auktoriserade serviceverkstäder i Sverige" och använd sedan sökmotorn

verkstäder:
Intervision Visual Service AB (Malmö)
Intervision Visual Service AB (Stockholm)
Canon RCC (Göteborg)

personligen har jag bara varit i kontakt med Canon RCC och de tar enligt mitt tycke mycket trevliga och service minded
 
fridhamre skrev:
du kontaktar i så fall någon av Canons auktoriserade serviceverkstäder i Sverige.

http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/index.asp
klicka på "Canons auktoriserade serviceverkstäder i Sverige" och använd sedan sökmotorn

verkstäder:
Intervision Visual Service AB (Malmö)
Intervision Visual Service AB (Stockholm)
Canon RCC (Göteborg)

personligen har jag bara varit i kontakt med Canon RCC och de tar enligt mitt tycke mycket trevliga och service minded

Ah okej, det verkar ju inte så knepigt.
Jag ska testa lite och se hur det verkar. :)
Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.