Annons

Fick en blixt idag, behöver lite hjälp tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Triphys

Medlem
Var hemma hos min morfar idag och han hade massor med fotoprylar som han använt tidigare, och då hittade han en blixt som jag fick.
Han har ju använt den till sin analoga kamera men den fungerar ju perfekt med min 400D verkar det som.

I vilket fall.. Den har massor med lustiga inställningar, och morfar visste inte riktigt hur jag skulle applicera det till en digital kamera så därför ber jag er om hjälp ^^

Sedan undrar jag hurvida bra den här blixten är.. Om det är en bra blixt eller om jag bara borde slänga den (kommer jag förvisso inte göra i vilket fall).

Såhär ser den då ut:
fram:
fram.jpg

bak:
bak.jpg

Vad betyder egentligen allt? :/

Två av fyra Osramblixtar i den här listan har spänningsnivåer som är farliga för många kameror. C320 är inte med i listan, så den måste du mäta upp själv för att vara säker.

Maxspänningen för 400D känner jag inte till, men den finns i manualen. Vissa Canon garanteras bara att tåla 6 volt.

I övrigt så är det en enkel blixt helt utan andra inställningar än inställning av ISO och växling mellan två automatiklägen och ett manuellt.

I autoläge doseras blixtljuset med hjälp av en inbyggd fotocell så det blir lagom för den valda bländaren som indikeras av grön eller röd punkt. Du ställer in ISO på blixten och sen får du ställa in kamerans bländare på antingen den röda eller gröna punktens bländarvärde.

I manuellt läge avfyras den med full patte varje gång. Då används skalan på baksidan till beräkningshjälp - vid ISO 100 och bländare 2,8 bör ditt motiv befinna sig på 11 meters avstånd för att bli korrekt exponerat.

Det smartaste sättet att använda den på idag är nog att köra autoläget och ratta på ISO-reglaget för att reglera styrkan, men avgöra exponeringen genom att kolla på histogrammet i kamerans bildskärm.

Men som sagt, kolla upp synkspänningen först av allt så du inte grillar din kamera.

okej, tackar för den informationen!
Det kunde ha slutat illa, haha
men kameran använder ju sig av 4st AA batterier vilka ligger på 1,5V styck.. Så jag kan väl inte maxa mer än 6V med blixten i vilket fall väl?

Så "ASA" på blixten = ISO?
Så om jag följer listan och kör ASA 100 så ska jag ha en bländare på 8 för att ta en bild på 4m osv?
Vad står DIN för då?

Spänningen ööver stiften i blixten kan vara mycket högre än drivspänningen. Ofta samma spänning som senare används över blixtröret vilken kan vara hundratals volt.

ASA är det gamla amerikanska sättet att beteckna filmkänslighet. DIN är det tyska. ISO är det internationella och skrivs som "ASA snedstreck DIN". I din kamera har man förenklat utskriften av ISO så den bara innehåller ASA-delen, så de är identiska.

Vid ISO 100, bländare åtta och manuellt läge fotograferar du på fyra meter, ja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar