** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Fiberpappers framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

haffy

Aktiv medlem
Hej,

Jag har ett tag nu kört RC papper från Ilford, men har även testat på FB papper. Mit problem är att jag aldrig får dom platta, inte ens i närheten. Har provat att lägga dem på diskhandduk med glasskiva på med massor med papper i över två dygn, när jag tar bort böckerna känns pappret torrs men dagen efter så har jag en rulle.. Jag gillar verkligen fiberpapper och vill printa på det, men hur får jag det förban****de pappret platt efteråt?

Jag har sett någon ställning folk bygger, där man har en ram med något liknande väldigt fint nät eller tyg spänt i. Så man kan lagra en hel drös med fiberpapper där tills dom torkar och ändå ligga i press, fungerar dessa ställningar och hur bygger man dom?

http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=134799&stc=1&d=1398886508

Bilagor

• Skärmavbild 2014-04-30 kl. 21.34.33.png
    Skärmavbild 2014-04-30 kl. 21.34.33.png
    125.7 KB · Visningar: 534
Hej,

Jag har ett tag nu kört RC papper från Ilford, men har även testat på FB papper. Mit problem är att jag aldrig får dom platta, inte ens i närheten. Har provat att lägga dem på diskhandduk med glasskiva på med massor med papper i över två dygn, när jag tar bort böckerna känns pappret torrs men dagen efter så har jag en rulle.. Jag gillar verkligen fiberpapper och vill printa på det, men hur får jag det förban****de pappret platt efteråt?

Jag har sett någon ställning folk bygger, där man har en ram med något liknande väldigt fint nät eller tyg spänt i. Så man kan lagra en hel drös med fiberpapper där tills dom torkar och ändå ligga i press, fungerar dessa ställningar och hur bygger man dom?

http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=134799&stc=1&d=1398886508

Det var ett tag sen nu, men mina blev heller aldrig plana, jo , någon väldigt sällsynt enstaka gång. Antagligen beroende på papper och torkmiljö.

---------

Jag torkade mina på nät, dvs myggnät lagt luftigt. La dem senare i press, ex i en bok eller
under nått annat lämpligt tungt, ex en bit spånskiva med nått tyngande på ett eller flera dygn.
Sen brukade de vara plana. Givetvis måste bilden på båda sidor ligga mot något
rent och syrafritt material, ex monteringskartong eller någon annan refuserad kopia.

MW

Du får använda en glanspress för att få dom helt plana, eller annan typ av press med värme. Ska du montera så är det nästan ett måste.

Hur ser en sådan ut?
Enklast söker du med "Dry Mounting Press" eller "seal" på B&H photo video i New York.
De är dyra o vad jag vet outslitliga o väger massor.
Ibland dyker de upp begagnade.
Bor du i närheten kan du få låna en för 12"x16", kanske ngt större men jag tror inte min tar 16"x20".

De blir relativt plana om man först låter dem lufttorka utlaggda på exv nätramar eller på handdukar. När de är torra fuktar man en svamp som man använder för att lätt återfukta kopiornas baksidor. Därefter lägger man dem i press ender några dagar under exv glasskivor+böcker.

Appropå nätramar. Jag har byggt egna genom att köpa myggnät på bygghandeln och sedan spännt upp dessa på kilramar. Funkar perfekt!

Glanspress? Är det en sådan med metall under och tyg ovanpå som man spänner?
Ser att jag inte svarat helt o hållet.
JA den ser ut ungefär så. Oftast ärden välvd i formen.
Själva glansplåten är utbytbar. EN minsta repa o det kommer att återkomma på bilderna. Plåtarna är mycket känsliga.

Om du inte får tag i en monteringspress (har själv en sådan för torrplaning upp till 12x16"), så prova med ett strykjärn. Lägg då bildsidan mot syrafri kartong och stryk på baksidan av bilden.

Stora bilder funkar hjälpligt att plana även i en mindre monteringspress. Man lägger då bilden med syrafri kartong över och planer bit för bit i pressen.

Ser att jag inte svarat helt o hållet.
JA den ser ut ungefär så. Oftast ärden välvd i formen.
Själva glansplåten är utbytbar. EN minsta repa o det kommer att återkomma på bilderna. Plåtarna är mycket känsliga.

Hej !

Jag tyckte nog glaspressar fungerade bra, i teorin, sällan i praktiken, det var
svårt att få bra glans, inte bara pga repor utan även bubblor, fläckar mm
spelade spratt.
Lät man däremot kopian torka på andra hållet och sitta i kunde den bli
både vacker och plan.

-----------------

Använder du en glansp så se till att duken är ren, inte för nån fläck mer eller mindre, utan
att den är fri från kemikalier.
Rätt gjort bw håller nästan i evigher, men hållbarheten blir dålig
om den kontamineras i pressen.

//MW

O i dag kan man inte glansa alls.
Multigradepapper funkar inte.
De sista papperna som funkade gjordes på 80-talet.
Vet inte vad som skiljer o varför det inte funkar med moderna papper.

En högglanspress som den på bilden kan användas på två sätt. Man kan mangla fast bilderna på en högglansplåt med bildsidan neråt och lägga in plåten i pressen med bilden mot duken. Om duken är ren och högglansplåten ren och utan repor får du ut den blankaste bild du någonsin sett, med en mycket hög maxsvärta. Inte så populärt i dag av någon anledning.
Väljer du att lägga in kopian med bildsidan utåt så blir bilden hyfsat plan, och inte så blank, men av någon anledning så blir maxsvärtan inte alls så hög. Bilden blir lite grå.
Det bästa resultatet får man om man använder en torrmonteringspress. Låt bilden torka helt. Fukta baksidan lät med en sprayflaska eller Wettexduk. Lägg den sedan mellan två syrafria kartonger och tryck ihop pressen. efter en halv minut kan du plocka ut en plan bild med vacker yta och hög maxsvärta.

Tack för alla bra svar.

Kollade på blocket, funkar en sådan här för ilford multigrade mm, altså moderna papper.
http://www.blocket.se/varmland/Bortskankes__Torkapparat_for_fotoframkallning_53500708.htm?ca=16&w=3
Är det en glaspress? Vill bara få papprena torra och plana..

Update, sökte på "dry mounting press" på google. Har aldrig sett en sådan beggad, någon som vet om dom finns beggade?

Hej !

Ibland lite fel, Nyckfelstrisse är itne lltid att lta på.

Glanspress ska det givetvis vara. :)

//MW

En högglanspress som den på bilden kan användas på två sätt. Man kan mangla fast bilderna på en högglansplåt med bildsidan neråt och lägga in plåten i pressen med bilden mot duken. Om duken är ren och högglansplåten ren och utan repor får du ut den blankaste bild du någonsin sett, med en mycket hög maxsvärta. Inte så populärt i dag av någon anledning.
Väljer du att lägga in kopian med bildsidan utåt så blir bilden hyfsat plan, och inte så blank, men av någon anledning så blir maxsvärtan inte alls så hög. Bilden blir lite grå.
Det bästa resultatet får man om man använder en torrmonteringspress. Låt bilden torka helt. Fukta baksidan lät med en sprayflaska eller Wettexduk. Lägg den sedan mellan två syrafria kartonger och tryck ihop pressen. efter en halv minut kan du plocka ut en plan bild med vacker yta och hög maxsvärta.

Hej !

Att det blir högre maxsvärta med blanka papper vs matta är att den matta ytan reflekterar
ljus åt alla håll medan den blanka mer åt en riktning. Ett blänk i en svart blank
yta är ju inte svart, men kan få den svarta att verka ännu svartare.

//MW

Hej !

Att det blir högre maxsvärta med blanka papper vs matta är att den matta ytan reflekterar
ljus åt alla håll medan den blanka mer åt en riktning. Ett blänk i en svart blank
yta är ju inte svart, men kan få den svarta att verka ännu svartare.

//MW

Jag har provat med Emax blankt tjockt fiberpapper och olika torkmetoder. Högsta maxsvärta får man med högglanstorkat papper. Därefter kommer lufttorkat seleniumtonat papper, sedan lufttorkat och sämst blir det med papper värmetorkat med bildsidan mot duken.
Det handlar alltså enbart om blankt papper i mitt försök, men sen är det mycket riktigt som du säger att om man använder matt papper blir maxsvärtan ännu lägre.

Jag tänker mig köra fiberpapper matt, i selenium väldigt kort bara för att få "silver" effekten. Kör högt ISO/ASA på mina rullar och kör dom i xtol och r09 (rodinal) för att få bra dynamik och brus. Så för mig handlar det mkt om svärta, så maxsvärta i glanspress är kanske det jag bör ha, för fiberpapper har la lite problem med det även om man separerar med 00 och 5 filter för att få bra dynamik, det blir aldrig riktigt svar svart på fiber va?
Behöver man köra glanspress för det ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar