Annons

Fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Jag har tänkt att börja nyttja fiberpapper istället för RC, detta för att kunna tona med ett fint resultat och även för att pröva något nytt.

Har ett par frågor :

Jag har inte tillgång till en varmpress, finns det något annat sätt att pressa papper efter torkningen, strykjärn ??

Någon skrev att han sköljde i fixerförstörare kort, eller HCA. Jag har använt HCA till mina filmer men inte till mina RC-papper. Är det samma utblandnings koncentration som gäller ?

Slutligen en lite annan fråga, kan man tona med olika tonare i samma balja, jag menar naturligtvis inte samtidigt eller strax efter varandra. Tar baljan så mycket färg av tonaren att det inte går att nyttja den till annan tonare eller 'är det bara att sköja ur den ordentligt för att därefter...fylla med nästa...??

Tacksam som vanligt !
// Axel
 
Det finns nog lika många sätt att torka och plana fiberpapper som det finns fotografer. Jag brukar lägga bilderna på ett myggnät med bildsidan neråt. När de är torra fuktar jag bildens baksida och lägger in den i en varm torrmonteringspress i ca 30 sek. I brist på press får man väl lägga dom i press på något annat sätt, men då tar det väl någon dag innan de är plana.

Bruksanvisningen för HCA hittar du på påsen. skjölj i 1 min, HCA 3 min för tjockt papper (finns väl knappast tunt numera?) skjölj 20 min. Så står det men frågan är om det blir arkivbeständigt med bara 20 min skjölj.

Skålarna tar inte åt sig något av tonbadet och jag har utan bekymmer använt samma skålar för svavel, selen, koppar, blå och grön ton.
 
När du jobbar med toning kan det vara bra att ha förberett sig med ett antal likadana kopior.
Tona sedan i fullt ljus, jag har för mig att det skall gå med alla tonare.
Då kan lätt se effekten av olika tonare samt effekten av flera olika tonbad för en bild. Skölj bara bilden mellan olika bad.
 
Jag brukar låta fiberpapperet torka (inte kruttorrt) och sedan fuktar jag det på baksidan och lägger det i press mellan två tjocka spånplattor med hård laminatyta på, typ perstorpsplatta. Nästa dag är dom plana och fina. Se upp att få vatten på emulsionen bara för det klistrar fast. Å andra sidan där det inte lyckats klistra sig fast blir ytan spegelblank, så där blank som man egentligen skulle vilja ha bilden.
 
Brukar lufttorka en 1-2 timmar på klädlina. Sedan torkar jag bilderna mellan rena handdukar tills endast lite fukt återstår (ytan ska vara torr). Då lägger jag ihop bilderna med emulsionssidorna mot varandra två och två. Flera sådana dubbla bilder läggs över varandra med syrafri kartong över och under. Överst lägger jag 10-15 band av Bra böckers Lexikon. Så får bilderna ligga minst ett dygn sedan är dom skapligt plana och en mycket fin (icke högblank) yta åstadkommes på blankt barytpapper. Man kan även lägga en plywoodbit över kartongen innan bilderna pressas om de är större än böckerna som tjänar som tyngd.
 
Graal skrev:
Då lägger jag ihop bilderna med emulsionssidorna mot varandra två och två.

Lägger du emulsionsidorna mot varandra, om dom i detta läge innehar en lite mängd fukt är det inte risk att de fäster an mot varandra ?

När mina RC papper hänger i sina klänypor kan de fästa mot varandra om de kommer för nära, då finns det inte ens något tryck ! Hur ska det då gå om man pressar dem mot varann ??

// Axel
 
Kruxet är att bildytan måste vara torr, medan baksidan ska vara fuktig. Jag tycker det är bäst att låta bilden torka helt först, och sedan bara fukta baksidan.

Jag brukar lägga syrafritt (träfritt) papper mellan varje bild när jag fuktat baksidan av fotot. Du kan köpa sådant skisspapper bland konstnärsmaterial. En plan platta överst och gärna underst, och tyngd uppepå - japp, använder också Bra Böckers Lexikon! Lägg absolut inte spånplattor e.d. direkt mot bilden! Även om det inte ligger så mer än några dagar kan det påverka arkivbeständigheten, och det är ju synd om du lägger ner dej på att jobba med fiberpapper.


Här nedan har du en metod för att framställa arkivbeständiga bilder. Det här kommer från Värmlands museum.

Framkallning: 2 min Agfa Neutol Wa
Stoppbad: 15 sek vatten
Fix 1: 4 min Kodak F24
Fix 2: 4 min Kodak F24
1:a skölj: 5 min rinnande vatten 20grader
Fixförstörare: 8 min natriumsulfit 2% lösning
2:a skölj: 30 min rinnande vatten
Lufttorkning
 
anneli_lundberg skrev:
Fix 1: 4 min Kodak F24
Fix 2: 4 min Kodak F24

Jätte tack för alla svar, men Anneli jag förstår inte vitsen med två fixbad med samma koncentration och tid. Skrev du fel eller ska det vara så...??

// Axel
 
Holtin skrev:
Jätte tack för alla svar, men Anneli jag förstår inte vitsen med två fixbad med samma koncentration och tid. Skrev du fel eller ska det vara så...??

// Axel

Fixerbadet är förbrukat när det innhåller för mycket silver, från fotopapperet. På det här viset samlas det mesta silvret i det första badet, och man får en effektiv slutfixering i det andra badet. När det första badet är förbrukat byts det mot bad nr 2, och det andra badet byts mot ett nytt.
 
Axel, det är inga problem med att bilderna häftar ihop när man lägger emulsionssidorna mot varandra eftersom man givetvis måste vänta att göra detta tills bilderna är nästan helt torra. Endast lite fukt får finnas kvar. Lagom tid att torka bilderna mellan handdukar innan pressen är ca över en natt. Vitsen med handdukarna och att lite fukt ska vara kvar i papperet är att det då blir lättare att få dem plana i pressen. Det är annars lätt att bilderna "slår sig" och inte planar ut så bra.
 
Bra papper att tona är Ilford Multigrade Varmton. Det kan tonas på alla möjliga sätt. Gäller även RC-varianten (plastpapper).
Vanlig Multigrade spjärnar emot och vill inte ändra färg. Däremot blir det skyddat av exvis bruntonare och selen, trots att det nästan inte syns.
 
JanKw skrev:
Däremot blir det skyddat av exvis bruntonare och selen, trots att det nästan inte syns.


Jag tvivlar starkt på att bruntonare ger skydd åt bilder där det inte ger en synlig effekt. Silvret ska ju förena sig med svavlet i tonaren och ge en jämn ton över bilden, vilket motverkar att föroreningar innehållande svavel med tiden gör att bilden gulnar. Svaveltonare gör allt så att fotopapperet redan "gulnat" till max med en jämn yta istället för en ful fläckig gulning pga miljöpåverkan.

Jag misstänker att papper som behandlas i svaveltonare utan att ge tonförändringar kan komma att gulna med tiden. Kanske fläckvis.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar