Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fiberpapper tokbucklar eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

pernilla.e

Medlem
Jag har börjat använda fiberpapper och torkar dem plant mellan läskapper och pressar med böcker. De är så raka och fina när man tar ut dem men efter en halvtimme vågar sig kanten på dem och det ser för jäkligt ut när man monterar. Jag har precis hängt en utställning och när jag står där i galleriet ser jag hur kanterna är alldeles vågiga/buckliga. Så jag har gjort om allt skitet och torkat bilderna extra länge men lik f-bannat är vågorna där om än i mindre omfattning. Vad göra? Har ni nåt tips/erfarenhet? Jag vet folk som monterar på kapa men de har inte syrafritt lim så det faller på det.
 
Hej!

Mitt fiberpapper (Ilford, Emaks, Forte o.s.v.) blir helt plant med följande metod:

1) Torkning på nät, bildsidan neråt.

2) När de är helt torra lägger jag dem i en högglanstork (vad heter det egentligen?) med bildsidan mot tyget. Värmer i någon minut.

3) Lägger dem sedan mellan syrafria kartongbitar (kartong, bild, kartong, bild, kartong, o.s.v.). Längst upp två tunga dunkar med använd kemi.

Efter ett dygn är de helt plana.

Bästa,
/ F.
 
Ja, helt torra. Nyttjar endast högglanstorken för att få släta kopior.

Tycker att ytan oftast blir finast med lufttorkning.

/ F.
 
Dry mount (torrmontering) med Kodak Dry Mount tissue type 2 (säljs bl.a. på www.photax.se) på syrafri/bruffrad papp gör dem plana och fina.

Som F.Skott skriver torka dem med bilden neråt på myggnätt eller liknande så bucklar de inte så mycket från början.

Vill du ha dem än planare innan montering så återfukta baksidan lätt och lägg i press mellan syrafri/buffrad papp i ett dygn eller så. Får de sedan ligga framme i fuktig luft eller om de inte är helt torra kommer de att börja buckla sig igen så småning om.

Torr montera dem tycker jag ger bästa resultatet. Man behöver ingen speciell värmepress om man inte skall montera mängder. Jag kör med ett billigt strykjärn (som man inte skall använda att stryka kläder med sedan).

Det finns en kille på www.apug.org som lagt ut en hemmmagjord instruktionsvideo för torrmontering med strykjärn (jag har för mig att jag länkat direkt till den i någon tidigare tråd om samma ämne. Sök).
 
Tack

Tack för svaren! Vilka är de andra alternativen till dry-mounting? Blir pappret mer medgörligt med pressen? Nu är det ju stelt som attan så även om det är rakt så blir det nån kurva nånstans när man monterat in det mellan wellen och pappepartouten.

Jag har testat idag att montera mellan två glas-skivor. Det kan blir ganska snyggt om man skippar p-tout men fästena kostade 250:- styck och man behöver 4 per bild. Inget för nån större utställning vill säga.
 
Alternativet är våtmontering med 3M spraylim. Det är dock inte lika arkivsäkert och ganska svårt att få det att sitta helt rätt.

Jag hade samma problem och frågade en lärare och gammal mörkrumsräv här på skolan och hans tips var att lägga in halvtorra bilder i pressen, (mot duken eftersom han föredrar matta bilder) innan pappret blivit helt torrt så in i press mellan två glasskivor med tyngd.

Luftfuktigheten spelar även en ganska stor roll.
 
Jag gör som min franske svärfar. Lägg det väl sköljda, fortfarande våta fotopappret med bildsidan uppåt på en träfiberskiva eller glasskiva. Pappret tejpas längs kanterna med "papperstejp" som fuktas med vatten. (Jag vet inte vad man kallar "papperstejpen", men den är brun och brukar användas vid intramning av tavlor) När fotopappret torkar krymper det, sträcks ut och blir helt plant. Fördelen med denna tejp är just att den fuktas för att fästa - pappret är ju redan vått. Det brukar räcka att låta tejpen ligga ca 5-6 mm in på fotopappret. Vid inramning med passpartout brukar tejpen precis täckas över.

/Erik
 
Från några tior på en loppmarknad eller några tusingar om du fördrar en ny. Problemet med de begagnade är att själva glansplåten ofta är repig, bucklig, rostig och ful. En ny plåt kostar en del. Hittar du en med bra plåt bör i alla fall tvåtta och sjölja ur tyget ordentligt. Det brukar finnas en del rester av fix och annat som man inte vill ha på sina nysjöljda bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.