ANNONS
Annons

fiberpapper, kör alla ilford?

Produkter
(logga in för att koppla)
andersbq skrev:
Jag har samma erfarenhet. Jag har två paket Oriental som jag köpte -93. Fortfarande fräscha och fina!

Vill minnas att Oriental Seagull är ett bromsilverpapper. Provade för ett tag sedan en över 10 år gammal och öppnad paket Fotokemika Bromal (också ett bromsilverpapper) och den var helt intakt som det verkade. Provade samtidigt en oöppnad paket Emaks K888 grad 2 (ett klorbromsilverpapper) som var lika gammal men den var både för mjuk och hade defekter i emulsionen. Kan det vara så att bromsilverpapper åldras långsammare än klorbromsilverpapper?

Galaxens President skrev:
Har inte testat så många fiberpapper ännu;
Varycon KM (matt)
Ilford Multigrade IV FB 5k (tokmatt)
Ilford Multigrade IV FB 1k (blankt)
Ilford Multigrade IV FB 1k Warmtone (blankt)

......Det matta varyconpapperet gillade jag sådär. Jag hade svårt att få den sepparation mellan högdagrarna jag ville ha och lätt kunde få med Ilfordpapperena........

Inte särskilt konstigt att du fick ut mera separation i högdagrarna med Multigrade IV. Just denna Multigrade-emulsion är nämligen en av få (kanske den enda) variabla papperstyp som ger förändrad separation i högdagrarna vid filterbyte. Det normala för variabel kontrast papper är att separationen (kontrasten) i huvudsak påverkas i mellandagrarna vid filterbyte. Varycon är där inget undantag och går alltså väldigt lite att påverka i högdagerkontrast med filterbyte.

Hmm, nu är jag förvirrad.

fotoimpex påstår att adox fine print classic arts warmtone FB tillverkas av de som gör polywarmtone, dvs forte. då skulle detta vara forte forteza i museumvikt. nu är det tydligen samma som Emaks k888 också?

Forte och Fotokemika är väl ändå olika företag?

Henning,
Ja, det är snårigt med ompaketerade produkter med snarlika namn. Jag antar att det förhåller sig på detta vis:
ADOX fine print polywarmton FB (f d classic polywarmton) = Forte Polywarmtone FB
ADOX fine print classic arts warmton = Emaks (K888)
ADOX fine print museum warmton (f d classic museum) = Forte Fortezzo
Forte och Emaks är två skilda företag men som får etiketten ADOX när de säljs via Fotoimpex.

Fyller på lite med mina intryck av diverse papper som jag, nyfiken mörkrumsamatör, har använt på senare tid. Säg gärna emot om ni har andra erfarenheter, jag har inte gjort några regelrätta tester, och endast ett fåtal bilder har kopierats på mer än en typ av papper...

Agfa Multicontrast Classic (glossy). Länge mitt standardpapper, tills Kameradoktorn vid upprepade tillfällen haft slut. Bra på att hålla detaljer i lågdager, men sämre på högdagrar.

Bergger NB (graderat). Bra omfång, otroligt på att hålla teckning i högdagrar, men kräver minst 5 minuter i framkallaren (Agfa Neutol NE). Bilden blir märkbart mörkare när pappret har torkat ("dry-down effect", svensk term?). Har haft svårt att få "tryck" i bilderna med detta papper.

Forte Polywarmtone semi-glossy. Trevligt, håller detaljer i högdagrar bra men ganska kraftig dry-down som gjorde att de få bilder jag har gjort blev lite för mörka.

Fotospeed Legacy. Bingo! Lättanvänt. Håller detaljer i högdagrar på ett bra sätt samtidigt som det faktiskt går att få riktigt svärta i bilden (med viss hjälp av selentoner). Minimal "dry-down-effect". Synd bara att man måste beställa det från England ( rekommenderar firstcall photo).

/Johan

Nu har jag betällt en massa Forte Fortezo. Det var utförsäljning på Kameradoktorn... De har graderat Kentmere och Bergger också för er som är intresserade.

*Lovar* att höra av mig om resultatet.

Första intrycket om Fortezo:

(Framkallat i Dektol 1:2)

Pappersbasen är _mycket_ vit, vitare än t ex fotokemika fineprint VC, och liite åt det blå hållet. Emulsionen är åt det gulgröna hållet. Normal gradation är liite hårdare än man kunde tro. Skön känsla i bilderna, men jag trodde nog tonen skulle vara lite mer brunt (måste testa med varmtonsframkallare). Jag tror att pappret kommer att se fantastiskt ut med selentoning, det gulgröna borde omvandlas till brun-röd-lila. Ska testa mer när jag får tid + skanna och lägga upp här. :)

*h

Lustig Seleneffekt

Hmmm... detta var inte väntat...

bilden är tagen med HP5+, kopierat på Forte Fortezo, framkallad i Dektol 1+2 i ca 1,5 min. fixad sköljd osv.

Tonad i SELEN 1+9 i 4 minuter. Bilden blev typ röd-brun (bajsbrun?). Det var _inte_ vad jag väntade mig. Toningen gick himla fort på slutet, efter ca 3,5 min... Innan dess var effekten inte stor alls.

Jag testar imorgon i ca 2 min, med referens-kopia bredvid...

Jag ville ha lite brun-lila känsla, fast med bibehållen svärta.

Bilagor

• forte_fortezo_selen.jpg
    forte_fortezo_selen.jpg
    31.6 KB · Visningar: 102
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.