Annons

Fiann Paul

Produkter
(logga in för att koppla)

GlaTzee

Medlem
Hej hopp alla trevliga fotosidanmänniskor!

Träffade en trevlig polsk kille på Gothia Cup i förra veckan och det visade sig att han var fotograf. Tittade in på hans hemsida och han är verkligen jätteduktig!
Tänkte bara promota honom lite och länka till hans hemsida:

http://www.fiannpaul.com/

Trevlig tittning!

/Claes
 
Många fina bilder...

Av utomhusbildera (många iaf) har jag svårt att förstå hur han fått till ljuset? Har han använt sig av nån upplättningsblixt från sidan för att inte få en överexponerad himmel då personerna är väldit fint exponerade.

Det går iofs att lyfta och fixa mycket i PS, men ofta får man en utfrätt himmel eller en siluett av personen. Han har lyckats fånga allt bra, men även fått väldigt fina skuggor och djup i ansiktet på personerna.
 
Han sa att han använde sig av tre blixtar...men fråga mig inte hur...
Sedan är många av bilderna (står i början av bildspelen) i råformat och obearbetade.
 
equi skrev:
Många fina bilder...

Av utomhusbildera (många iaf) har jag svårt att förstå hur han fått till ljuset? Har han använt sig av nån upplättningsblixt från sidan för att inte få en överexponerad himmel då personerna är väldit fint exponerade.

Det går iofs att lyfta och fixa mycket i PS, men ofta får man en utfrätt himmel eller en siluett av personen. Han har lyckats fånga allt bra, men även fått väldigt fina skuggor och djup i ansiktet på personerna.

Tekniken han använder är att kombinera blixt med det befintliga ljuset. Genom att rättexponera blixten och underexponera bakgrunden (dvs det befintliga ljuset) får man effekten att personen "står ut" från bakgrunden.

Blixten är helt enkelt huvudljuskällan, till skillnad från upplättningsblixt där det befintliga ljuset spelar huvudrollen.

Vilken typ av blixt man behöver beror på vilken typ av bild du vill göra. Generellt bör blixten vara separat från kameran, det blir snyggare då. Har du en vanlig extern blixt (typ Canon/Nikon/Sony/Pentax eller liknande) kan du ju använda den som en slavblixt och trigga den med den inbyggda blixten.

Problemet med den typen av blixtar är att de inte är tillräckligt kraftfulla för att använda när det är riktigt soligt ute. Ett exempel:
En solig dag kan man använda "Sunny 16"-regeln för att exponera. Har du kameran på ISO 100 blir exponeringen 1/125 (det som ligger närmast 100 som är ISO-talet) och bländare 16. Det gäller alltid.
Ok, ska man då underexponera med 1 steg kan man bara ändra tiden till 1/250 (vilket ju oftast är blixtsynctiden). Men bländare 16 är jobbigt att täcka ut med en normal kamerablixt. Räckvidden är inte ens en meter. Och uppladdningstiden är lång mellan varje blixt.

Det är här som batteridrivna studioblixtar kommer in i bilden. Dyra som attan men väldigt kraftfulla och snabba. Plus att man kan sätta på en massa kul softboxar och andra tillbehör. Själv använder jag en Elinchrom Ranger och är väldigt nöjd med den.

En väldigt intressant sida för den som är intresserad av att använda externa blixtar är www.strobist.com. Välj Lighting 101 i högermenyns scrollmeny.
 
Mycket fina och inspirerande bilder! Makro verkar inte riktigt vara hans grej (inte enligt min smak i alla fall) förutom bild nr 5 på den softa rödrosa blomman. Den var kalasfin! Det kändes som att han behöver jobba ordentligt med några avdelningar där han hade RAW-bilder, för de var inte färdiga, varken i kontrast eller skärpa. Natur- och djurbilderna var jättehärliga (hans starka sida kanske?), särskilt då närbilderna på djuren. Hans kommande projekt "Fulfilment" såg mycket lovande ut, och han är ju helt klart en ung, lovande fotograf också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.