Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FGZ360 eller FGZ 540

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
FGZ360 eller FGZ 540

står o ska välja mig en ny blixt eftersom pentax bestämde sig för att ta bort allt utom p-ttl-kompabilitet på deras nya modeller.
frågan är vilken, 360 får jag för halva priset ungefär mot 540, men 360 har ju inte vridning i sidled vilket jag gärna vill ha. men frågan är om det är värt 1500spänn eller vad det blir. någon som provkört de båda?

Samma problem

Hej!
Jag har samma problem men lutar nog mot en 540. Jag har en AF 500 FTZ i dag, så jag vill nog ha kvar effekten

/Mats

Jag har just beställt en 360, visste faktiskt inte att den inte kunde vridas i sidled :p

Jag fotar mycket fester, hur många bilder/sek och hur länge kan man ta med respektive blixt?

ESS skrev:
.......
Jag fotar mycket fester, hur många bilder/sek och hur länge kan man ta med respektive blixt?

Foto har testat FGZ360:an.
Om du inte utnyttjar så kraftig blixt blir det kanske kameran som begränsar antal bilder/s.
FGZ 540:an är ju kraftigare så den går att köra serie med längre, eller menar du när man måste byta batterier? - med NI-MH på 1-2A blir det månngggaaaa.

Du svarade på vad jag ville veta, tack :)

btw,
När man fotar inomhus använder man inte så stark blixt va?

AF540FGZ har uttag för extra batteripaket, så den är mer proffsig på alla sätt och vis. Sigma EF500DG Super är ett alternativ. Den ger mycket av funktionaliteten (förutom externa batterier) hos AF540FGZ, till ett pris som ligger ett par hundralappar under AF360FGZ.

Dock har min DS svårt att fatta när Sigman är uppladdad, men Sigma har uppdaterat 500 DG Super nu så den lär fungera bättre.

Hälsar
R

ESS skrev:
Du svarade på vad jag ville veta, tack :)

btw,
När man fotar inomhus använder man inte så stark blixt va?

Det beror lite på hur man använder blixten. Jag brukar slå blixten i taket (om det är hyfsat vitt) med en liten kartongskiva bara för att skapa lite direkt ljus. Då får den ta i betydligt mer än om du slår blixten rakt på. Sedan berro det ju också på vilken bländare och ISO du använder. Om du vill kunna ta bilder snabbt på varandra så gäller det att använda så svaga blixtar som möjligt för att den snabbt skall bli laddad igen. Alltså direkt på med blixten stor bländare och högt ISO, men om du vill få riktigt snygga blixtbilder, då gäller andra parametrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar