Annons

FF Kamera i APS-C läge vs beskära efteråt? Är det ngn skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har nyligen börjat titta på FF kameror, dessutom varit ur kamera-loopen i över ett halvt decennium nu. Nu är världen fylld med spegellösa kameror och allt vad det innebär.

En sak som dykt upp då bland alla recensioner är när man dels pratar om att vissa kameror går i crop-läge när de t.ex. ska filma 4k60. Den delen fattar jag rent praktiskt; processorn klarar bara att hantera så mycket information per sekund.

Men det jag inte förstår är funktionen att sätta kameran i APS-C/Super35-läge för att öka brännvidden (likt att använda en APS-C kamera direkt). Men vad är vitsen med läget? Blir det inte samma resultat som att croppa bilden 1.5x i efterhand? Blir ju lättare att se motivet i EVF:en med 1.5x förstoring, men är det någon annan skillnad? Teoretiskt bättre burst-speed/buffer-längd, men har inte hört ngn nämna det.

Eller 1,6 gånger eller vad det nu är. Jo, det spelar ingen roll om du använder enbart en del av sensorn när du fotograferar eller om du kapar bort så du bara använder en del av det som kom från sensorn när du tittar på bilden.
Om du ställer in kameran i APS-C läget när du tar bilden är du färdig direkt. Annars har du lite mer jobb när du kommer hem.

Ska du bara ha ett litet utsnitt är APS-C läget att föredra. Det drar mindre batteri, mindre lagring på minneskortet, mindre lagring på HDn, snabbare överföringshastighet till minneskort (bufferten ökar med), snabbare överföringshastighet till datorn, snabbare att skapa 1:1 previews, snabbare arbetsflöde rent generellt etc etc.
Bildkvalitetsmässigt ingen skillnad, men det finns andra fördelar med att beskära i efterhand. Beror på vad man fotar och ska göra.

/Stefan

Det kan vara en fördel att se den färdigbeskurna bilden direkt.

Jag gissar att många av oss har svårt att tänka sig den beskurna bilden, när vi ser hela den obeskurna i sökaren.
Själv har jag mycket lättare att t.ex.göra en svartvit kvadratisk bild om jag redan i sökaren ser den svartvit och kvadratisk.

Om man använder ett objektiv som enbart tecknar ut APS-C på ett fullformatshus så är det en fördel om sökaren visar det mindre beskurna formatet.

Beskära direkt i kameran:
+ Man ser bilden beskuren, fördel om du koompinerar direkt i sökaren
+ kapar bort de områden som inte tecknas bra om man har crop-objektiv

Beskära i efterhand
+ Om det är svårt att komponera direkt vid fototillfället t.ex. flygande fågel, så får man utrymme för att beskära annat än centrerat i efterbehandling.

Prova båda alternativ och återkom. 😉
Att det finns dx-läge är väl av samma anledning som att man kan välja jpg eller lägga till filter redan i kameran. Det kanske efterfrågas av vissa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar