Jag skulle inte hålla andan i väntan på någon i alla fall. Om man verkligen måste ha en FF idag så skulle jag rekommendera att titta åt annat håll. Även om Ricoh antagligen har möjlighet och vilja att pumpa in mer pengar till utveckling av Pentax så tror jag inte att man kommer gå samma väg som Sony som troligtvis har subventionerat sina kameror och objektiv och pumpat in massor av pengar för att verka vara ett mer proffsigt och seriöst märke.
Faktum är att FF är en nischmarknad i en nischmarknad (Andelen DSLR i förhållande till alla typer av kameror är inte så stor och andelen FF av alla DSLR är inte heller stor) och Pentax är en liten aktör. I Japan som är Pentax största marknad har Pentax 7-8% av försäljningen av DSLR-kameror, på tredje plats efter Canon och Nikon. För att få in en fot på FF-marknaden så kan man antingen pumpa in pengar och gå med förlust tills man uppnått kritisk massa, eller försöka hitta en annan vinkel och undvika att spela på samma plan som de andra. Med tanke på de vaga uttalanden som ändå kommit från pentax håll så tror jag på det senare. Det kan vara en spegellös kamera t.ex. - Inte att förväxlas med K-01. FF innebär mer eller mindre proffsighet, så en ordentlig sökare är nog det minsta man kan vänta sig i sådana fall.
För min egen del så känner jag inte direkt något behov av FF. De eventuella begränsningar jag känner nu eller kan komma att känna med min nuvarande kamera går att lösa inom APS-C-segmentet. Bättre AF eller video kräver tex inte direkt FF så vitt jag vet. Sensorer blir bättre för varje år och DR, brus och sånt kommer bli bättre för varje generation. Även om det kommer ligga något steg efter FF hela tiden, så kommer nog inte mina krav ökas snabbare. Andra klassiska motivationer för FF är skärpedjup, bättre vidvinkel och större, ljusare sökare - kort skärpedjup är på gott och ont, man vinner i vidvinkel men förlorar i tele och mina ögon är det än så länge inga större problem med.
Pentax största styrka för min del och det jag hoppas att man kommer utveckla framöver, oavsett FF, är kameror som K-5 - utmärkt prestanda i ett litet, robust och vädertätat skal, tillsammans med fina små objektiv, (både nya och gamla).