ANNONS
Annons

Fet garantitabbe - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Min kamera har sedan länge haft fel på ljusmätningen. Dock fotar jag uteslutande med manuella inställningar (bländarprio, slutarprio) och kan därför kontrollera den överexponeringen som felet bidrar med. Därför har det inte känts sådär jättebråttom med att skicka in kameran på reparation. Dock har andra medlemmar familjen nu börjat låna kameran, och då dom bara kör auto så går det inte så bra.

Nu till problemet; Av någon anledning fick jag för mig att garantin på ett år skulle gå ut i Mars, men nu när jag i helgen letade upp kvittona för att faktiskt ta tag i det hela så märkte jag, till min absoluta förfäran, att garantin gick ut för ungefär tre veckor sedan. Min första reaktion var att det är totalkört, men när jag rådfrågade en av mina fotolärare påstod han att man kan få ut garanti ändå. Det var någonting med att trots att företaget bara ger ett års garanti, så har man som konsument rätt till två eller tre år när det gäller fabrikationsfel.

Är det någon som är kunnig i ämnet och kan ge mig hjälp? Am I fighting for a lost cause eller går situationen att rädda?

/Fredrik

Mycket fel?

Frågan är ju hur mycket fel den exponerar. Jag har haft 8 slr-hus de senaste 20 åren och endast 2 av dessa har exponerat rätt! Som mest har felet varit -1 steg (Canon EOS 100). Vet faktiskt inte om när man kan få det på garanti. Du har i vilket fall 2 år enligt konsumentköplagen på ditt hus. Detta gäller mot fabrikationsfel vilket en felaktig ljusmätare är. Blir nog inga problem att få den justerad på tillverkarens verkstad.

Re: Mycket fel?

Tonyeagle skrev:
Frågan är ju hur mycket fel den exponerar. Jag har haft 8 slr-hus de senaste 20 åren och endast 2 av dessa har exponerat rätt! Som mest har felet varit -1 steg (Canon EOS 100). Vet faktiskt inte om när man kan få det på garanti. Du har i vilket fall 2 år enligt konsumentköplagen på ditt hus. Detta gäller mot fabrikationsfel vilket en felaktig ljusmätare är. Blir nog inga problem att få den justerad på tillverkarens verkstad.
Den exponerar +1 och ibland mer/mindre.

I första hand hade jag försökt få det på garantin i alla fall. Prata vackert med en märkesverkstad...

Konsumentköplagens regel om tre år gäller ifall du kan bevisa att produkten hade ett fabrikationsfel när du köpte den, och det lär ju inte bli lätt. Att en produkt slits är inte ett fabrikationsfel.

BengtJohnsson skrev:
I första hand hade jag försökt få det på garantin i alla fall. Prata vackert med en märkesverkstad...

Konsumentköplagens regel om tre år gäller ifall du kan bevisa att produkten hade ett fabrikationsfel när du köpte den, och det lär ju inte bli lätt. Att en produkt slits är inte ett fabrikationsfel.
Saken är dock den att felet inte uppstått pga slitage eller att jag hanterat kameran vårdslöst.

Vad jag minns, så har kameran varit såhär ända sedan jag köpte den. Dock har jag inte brytt mig så mycket om det då jag varit den enda som använt den, och jag använder bara Av, Tv och M.

Du har ju tre års reklamationsrätt så det är bara att reklamera. Läs på om reklamationsrätten så är det nog inga problem att få det åtgärdat.

Det är vad jag har fått reda på i alla fall. Jag jobbar i fotobutik.

Gå till den butik där du köpte kameran så hjälper dom dig säkert.

mvh
cf

Mozo skrev:
Det är vad jag har fått reda på i alla fall. Jag jobbar i fotobutik.

Gå till den butik där du köpte kameran så hjälper dom dig säkert.

mvh
cf
Jag köpte kameran begagnad och säljaren hade köpt den på InWareHouse, som enligt deras hemsida vill att man kontaktar Canon direkt.

fredrikrollman skrev:
Jag köpte kameran begagnad och säljaren hade köpt den på InWareHouse, som enligt deras hemsida vill att man kontaktar Canon direkt.

Tänk isåfall på att du kan inte hävda reklamationsrätt a'la konsumentköplagen mot Canon, utan isåfall mot Inwarehouse. Skall man vara petig är inte konsumentköplagen tillämplig eftersom du inte köpt kameran av Inwarehouse, utan den tidigare ägaren. Konsumentköplagen reglerar förhållandet mellan näringsidkare (Inwarehouse) och konsument (den tidigare ägaren). Köpte du kameran av en privatperson reglerar Köplagen förhållandena mellan dig och den tidigare ägaren, och den ger väldigt få rättigheter.

Men om Canon har två års garanti och åtar sig att reparera kameran så behöver du dock inte tänka på den saken. :)

Canon har INTE 2 års garanti.

Att det på en del återförsäljares kvitton står att det gäller 2 års garanti är inte samma sak som att Canon har 2 års garanti! Det är isf återförsäljaren som får stå för det andra årets garanti.

Sen kan man egentligen inte komma dragandes med ett fel som är gammalt. Man skall ta kontakta försäljaren/tillverkararen inom skälig tid, efter att felet uppkommit. Tror att skälig tid i detta fallet är senast 2 månader efter att felet upptäckts.

Det du kan göra är att kan lämna in kameran för service och hävda 2:a årets reklamation. Faller det inte under reklamation, utan verkstaden menar på att det inte är ett ursprungsfel. Kommer de säkerligen att ta ut en undersökningsavgift om du inte vill ha den lagad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar