Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"festkamera"

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Erlandsson

Aktiv medlem
Hej!

Då jag har för avsikt att sälja min Canon Pro1 och köpa en 350d istället, så har min dyra hustru lämnat önskemål om en mindre kamera som man kan ha i fickan. Utbudet är ju enormt inom segmentet, och jag är lite skeptisk mot bildkvaliten på dessa. Är det någon som har erfarenhet av den här typen av kameror och kan rekommendera någon som tar hyggliga bilder.

För att redan nu ta död på vissa diskussioner, så är jag medveten om att jag inte kommer att få bilder motsvarande en dslr, så den typen av tips behövs inte. ;)

/Håkan

Alla kompakter tar likadana bilder i samma prisklass. I svårare förhållanden gör alla kompakter mer eller mindre fel. Sikta in dej på ett märke, mitt förlag canon, och en prisklass så är det bara att shoppa loss sen. Ixus 40 t.ex är riktigt soft.

Kolla FujiFilm, dom har en annan sorts (bättre) sensor, så var det förr iallafall.

Tänk på att köpa en kamera med så lite brännviddsförlängning som möjligt. Det betyder större linspaket, dvs större chans att grejerna har bättre kvalitet.

Jag står inför samma dilemma, men jag tror att det bir en Canon Ixus 40, just för att den är så liten, så den alltid är med ...
är den bara lite större så är det ju risk just att man inte får med sig den.

Precis som Ilan föreslog så är Ixus40 en riktigt schysst kamera. Kanske är dess efterträdare Ixus50 ännu bättre, har inte testat den, men det skulle förvåna mig om den var sämre :) Sedan tror jag nog Panasonic DMC-FX7 med Leica objektiv är rätt nice också..

stiligman skrev:
Jag står inför samma dilemma, men jag tror att det bir en Canon Ixus 40, just för att den är så liten, så den alltid är med ...
är den bara lite större så är det ju risk just att man inte får med sig den.

Min bror köpte den men jag tycker inte kvaliten räcker. Populär är den iallafall.

Hej Håkan

Jag är egentligen inte särskilt påläst vad gäller kompakta digitalkameror, är mer intresserad av DSLR, men det kanske kan vara värt att skaffa en kamera som tar samma typ av minneskort som 350D? CF-korten är ju förvisso ganska stora, så partykameran kanske inte blir den allra minsta, men själv skulle jag värdesätta att ha en minnestyp som passade båda kamerorna.

/Patrik

Lutar lite åt en Coolpix 5900

Tack för era svar!

Jag stack in på Expert idag och kände och klämde tillsammans med min fru. Vi ska hålla i huvudet at det är hon i första hand som kommer att använda den, inte jag. Inte så krävande bilder således. Som det är nu så står jag ( vi ) och velar mellan Canon Ixus 40 och en Nikon Coolpix 5900. Den sistnämda har bäst grepp.

Vad det gäller minneskorten håller jag med dig Patrik att samma kort hade varit bra. Men de små kamrorna har ju inte CF, så det blir en extra kostnad där. Samtidgt blir det ju inte heller en strid om vem av oss som ska ha korten. :)

Nån som har en Coolpix 5900 och har någon erfarenhet av den?

jag kan varmt rekommendera konica minolta g530 som jag äger. Liten, snabb och smidig och förvånansvärt bra grepp. Prisvärd också, kostar typ 2500.

Nej, just det, det kanske inte alltid är en fördel att ha samma korttyp om man är flera som ska dela på dem. :) Hur som helst, lycka till med kameravalet!

På en festkamera borde väl brännvidden (jaja, _bildvinkeln_ om man ska vara noga) vara det viktigaste? Tacka vet jag en bra vidvinkel inomhus.

Hos en "ta-med-överallt-kamera" vore det bra att ha bra tätningar. Ingen undervattenskamera, men "stänksäker", i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar