Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Festival fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

martin90

Aktiv medlem
Tjenare!
Det är en festival i min stad (Oskarshamn) som jag kommer fotografera på. Och jag fotade förra året med men blev inte helt nöjd med bilderna på kvällen. Tyckte de blev alldeles för mörk och lite skakiga. Jag försökte testa olika inställningar men blev inte riktigt nöjd med de iaf.

Jag har Canon 400D med ett 55-250mm 1:4- 5.6 IS 1.1m/3.6ft och ett litet 18-55 0.2m/0.9ft

Så min fråga är, hur kan gör få bilderna så ljusa som mögligt utan att använda en för lång slutartid? Tekniker, tips eller något jag bör tänka på mer uppskattas!

Så min fråga är, hur kan gör få bilderna så ljusa som mögligt utan att använda en för lång slutartid? Tekniker, tips eller något jag bör tänka på mer uppskattas!

Du kan skaffa ett objektiv med större bländare, du bör nog inte ha mindre än 2,8, helst 1,4 eller 1,8.
Eller skruva upp ISO, vet inte hur mycket du kan öka i din kamera utan att få problem med brus. Mycket av bruset går ju att få bort i efterbehandlingen.
Tredje alternativet är blixt.

Du får helt enkelt öka på ISO'n, sen hoppas att brusreducering kan rädda bilderna, och köra på störst bländare (lägst F värde) som möjligt. Då får du så kort slutartid som möjligt. Lite rörelseoskärpa på vissa delar är bara snyggt på såna bilder tycker jag.

Är det folk som står nästan still på scen är ju kanske ett enbent stativ lämpligt, ett 3-ben lär ju inte göra folk omkring glada, annars får du försöka följa med i rörelserna på det du vill fokusera på med handhållet.

Som ovan är ett objektiv med större bländare en bra räddning, står du inte för långt ifrån skulle ju ett canon 50mm 1.8 vara en lösning, kostar inte många kronor och är prisvärt.

De är mycket brus och sätta mig och redigera de efter, vill bara fota de och skicka till de som ska ha dem. Har inte mycket tid att sitta och redigera bilderna tyvärr

Det finns tyvärr ingen annan magisk väg. Det är lite som att försöka göra upp eld genom att ta bort syre, bränsle eller värme.

De är mycket brus och sätta mig och redigera de efter, vill bara fota de och skicka till de som ska ha dem. Har inte mycket tid att sitta och redigera bilderna tyvärr

Då är det nog dessvärre bara ljusstarkare objektiv som gäller - eller byta kamerasystem till fullformat. Inte ens de bästa APS-C kamerorna på marknaden ger dig så värst mycket mer än ett stegs bättre lågljusegenskaper. Fysikens lagar gäller dessvärre fortfarande.

Då får du nog använda blixt, om du har eller kan låna en extern blixt så får du ju betydligt mer kräm än med den inbyggda.
Inte mycket till hjälp men jag hoppas det löser sig & att du får bilder du blir nöjd med!! =)

Att använda blixt under konserter är sällan uppskattat av artisterna och för ackrediterade fotografer i princip alltid helt förbjudet. Kamera med bra ISO-egenskaper, ljusstarka objektiv, bra fototeknik och bra kunskaper i efterbehandling är det enda som fungerar.

Tack för alla svar! Det uppskattas!

Så jag borde skaffa mig ett bättre objektiv? Kan ni ge exempel på bra sådana?
Jag funderar på skaffa mig en ny kamera lite senare med, några tips på vad man ska tänka på där? Har fotat lite för skoj och har inte fått kläm på vad man ska leta efter i en kamera, ska vara Canon!

Och om själva inställningarna på kvällarna så är de bara att höja ISO som de inte brusar för mycket och så långt F värde som möjligt? Sen får jag testa med slutartiden vad som är bäst gissar jag på?

Tack för alla svar! Det uppskattas!

Så jag borde skaffa mig ett bättre objektiv? Kan ni ge exempel på bra sådana?
Jag funderar på skaffa mig en ny kamera lite senare med, några tips på vad man ska tänka på där? Har fotat lite för skoj och har inte fått kläm på vad man ska leta efter i en kamera, ska vara Canon!

Och om själva inställningarna på kvällarna så är de bara att höja ISO som de inte brusar för mycket och så långt F värde som möjligt? Sen får jag testa med slutartiden vad som är bäst gissar jag på?

Kolla in Tamrons och Sigmas normalzoom med fast bländare på 2.8. De är prisvärda. Har själv ett Tamron 17-50 f2.8. Det är riktigt skarpt och bra.
När jag fotar konserter brukar jag undvika slutartider under 160. Kör manuellt och bländare på 2.8 eller 3.2 och justera iso tills det blir ok. Men framför allt bör du köra i RAW, man kan rädda många bilder i efterhand då.
Dessutom, sätt ljusmätaren på spotmätning.

Har nu beställt ett Canon 50mm 1.8, inte just för att fotografera festivaler men mer för natur och stads fotografering. Tack för all hjälp och engagemang uppskattas! :)

Hej! Att plåta på scen kräver koll på både teknik och teori. Tyvärr sätter faktiskt utrustningen vissa gränser men det gäller fortfarande att veta vad man håller på med även med fin utrustning. Det är bara att jobba på med de grejer du har. Prova dig fram med de manuella inställningarna, välj största bländaren och en lägsta slutartid där du vet att bilderna blir skarpa och balansera därefter upp med ISO-talet så att exponeringen går ihop. Jag brukar försöka hitta ett sorts medelvärde på ljuset på scen och sedan ta en massa bilder. En del kommer då att bli över- eller underexponerade men de flesta helt ok och vissa perfekta. Eftersom ljuset förändras hela tiden så hjälper ljusmätaren inte speciellt... Det svåra brukar också vara att få till rena bilder utan en massa stativ eller annan utrustning i vägen. Att gå¨runt scenen både nära och på lite avstånd är alltid bra. Så jobbar jag i alla fall.
Plåtade festival förra året med en Nikon D7000 (DX) samt ett 70-300 f/4,5 - 5,6 och ett 17-55/2,8 med bra resultat. När jag i år återvände till samma festival med en D800 (FX) och ett 70-200 f/2,8 och ett 24-70 f/2,8 blev resultaten förbluffande mycket bättre... Mkt mer umf i bilderna. Bilder från båda åren finns på min hemsida: fotografbjornpinner.weebly.com om du vill se skillnaden.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar