Annons

Felkod C0000005 i Photoshop Elements 4.0

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
vid import av RAW bilder från en EOS 10D.

Vad är problemet? Jag kör högsta upplösning på jpg inbäddad i raw filen.


Ibland så avslutas Elements utan felmeddelande. Detta hände aldrig innan jag började med RAW.

Är det någon som förstår varför och eller har ett förslag på lösning.
 
Det är problem både vid import och när man bläddrar bland bilderna. Om jag bara tittar på jpg så går det bra men när jag tittar på RAW så om jag bläddrar långsamt så kan jag titta på fler än om jag bläddrar snabbt innan det stängs, ibland med felkod och ibland utan. Jag skall ta en del RAW bilder ihelgen med medium jpg istället och se om det gå bättre eller lika. Min gissning är att minnesallokeringen ballar ur.

Jag har läst och testat enligt adobe utan resultat.

Jag har kört photoshop element och album genom alla versionerna och inte haft problem förrän jag började med v4 med RAW.

Jag får väl hoppas att adobe lyckas lösa problemet inom rimlig tid annars överger jag adobe i höst.
 
Där har du troligtvis problemet.
Jag tror att den processorn släpptes efter Elements vilket innebär att den inte är helt kompatibel.

En temporär fix kan vara att ställa in Elements att bara använda en processor.
1. Öppna task manager efter att du startat PSE.
2. Välj Processes fliken, högerklicka på PSE och välj affinity.
3. Ställ in affinity till enbart en processor.

Annars är det nog inte mycket du kan göra tyvärr.
Du kan ju alltid skicka en buggrapport till Adobe.
http://www.adobe.com/misc/bugreport.html

Mvh,
Andreas
 
hollstrom skrev:
Där har du troligtvis problemet.
Jag tror att den processorn släpptes efter Elements vilket innebär att den inte är helt kompatibel.
Beklagar om nedanstående är aningen för utvecklar-orienterat, jag har försökt hålla beskrivningarna på en nivå som inte är allt för teknisk men ändå relativt korrekt.

c0000005 betyder Access Violation och det är vanligtvis inget man får mer eller mindre av beroende på hur modern processor man har utan typiskt ett resultat av att programmet har försökt skriva/läsa någonstans i minnet där den inte får skriva eller läsa.
Rent teoretiskt kan mängden sådana fel öka om man kör en dåligt skriven multitrådad applikation på en ny processor med många kärnor (eller dator med många processorer) där det är större risk att två trådar körs exakt samtidigt på olika kärnor men jag skulle nog vilja påstå att risken är rätt liten att Photoshop har sådana barnsjukdomar(*).

Förmodligen kan ingen mer än Adobe spåra orsaken till felet (och kanske inte ens de) men den i särklass vanligaste orsaken till att man får ett access violation i en applikation är att något bibliotek som inte testats tillsammans med själva produkten (t.ex en plugin eller en drivrutin) har lämnat ifrån sig något oväntat i kombination med att den som skrivit programmet har tagit för givet att det väntade alltid händer istället för att kontrollera vad som hände.

Om det är samma bilder du försöker med varje gång skulle man kunna tänka sig att en av filerna är skadad på något sätt vilket får raw-konverteraren att flippa ur men det är ju bar en av alla tusentals tänkbara teorier.

*) Det är emellertid större risk att en plugin eller annat bibliotek har sådana fel och det i sin tur kan som jag skriver ovan slå tillbaka på Photoshop.
 
AMD processor

Samma felkod uppstår om du försöker köra bildspel i elements 4 på tex. en Hp maskin med en AMD processor.
Ännu sämre blir det om du kör multipla processorer.Adobe hävdar att de bara supportar Intel.

Detta har diskuterats mycket på Amerikanska forumsidor men ännu har inte Adobe kommit med en fix för detta.
Tur man hade två datorer hemma.
 
Re: AMD processor

ElDuce skrev:
Samma felkod uppstår
Säkert, men det ändrar inte det faktum att det är ett access violation. Det är inte ett AMD-fel eller en Photoshop-grej. Det är det fel som i gamla Windows95 skulle gett dig en blå skärm med texten "Allmänt skyddsfel" och det beror helt enkelt på att någon rört minne som den inte har rätt till. Det finns tusentals sätt att åstadkomma sådana, vilken processor man kör spelar inte mer roll än att olika processorer gör olika saker olika snabbt vilket kan öka eller minska risken att dålig kod blir skadlig.
Bara för att det funnits fel i PS som resulterat i ett access violation när man kört AMD-proppar och viss funktion så innebär det inte att alla andra access violation är orsakade av samma källa, tvärt om är chansen mindre eftersom de förmodligen letat efter liknande fel när de fixade de tidigare nämnda problemen.

Att säga "det har med AMD att göra för man får det här och där om man kör med en AMD" är liksom ungefär som att säga att en trasig bild beror på dåliga batterier eftersom det säkert finns mer än en av oss som råkat ut för att kamerna inte lyckats skriva sista bilden innan batteriet dog till minneskortet.

Strunt samma, felet kommer inte att lösas här ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.