Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

musse1

Aktiv medlem
Jag köpte ett begagnt Sigma EX 18-50 2.8 DC till min 350D för 5 veckor sedan ungefär. Första dagen var jag relativt nöjd med bilderna men inte imponerad.
Var senare tvungen att opereras så använde inte kameran på ca 20 dagar och nu efter operationen har jag tagigt ungefär 5-600 bilder och har inte en ända som jag är riktigt nöjd med.
Bestämde mig då för att göra ett enkelt test i RAW (har bara fottat jpg innan med objektivet) där jag jämförde kitobjektivet, 50 1.8 och sigmat.Otroligt nog så får jag den skarpaste bilden av ca 600 bilder på ett av testen och tycker att det är till och med skarpare än 50 1.8. Men jag vill inte ha ett objektiv som presterar bra 1/600 bilder.
Den förre ägaren säger att han inte har haft några problem med de och att garantin gick ut för ca 3 dagar sedan (!!!!!!!!).
Vad kan de vara med det?
Så här ser de flesta bilderna ut, följer även testbilderna.

Bilagor

• emma liten.jpg
    emma liten.jpg
    70 KB · Visningar: 282
musse1 skrev:
http://bp1.blogger.com/_Dy0lbq9VhP8/Rks6e0zhoII/AAAAAAAAAK4/u30vcz0rK6s/s1600-h/Bild+096.jpg

detta tycker jag är en dålig bild.. känns hela tiden som fokus ligger lite fel.. inte typ 3 meter men det blir aldrig riktigt skarpt.

Lika väl som det kan vara mkt fel kan det väl vara lite fel men ändå märkbart.

Det ser ut som hon rör sig när du tar bilden, hade du tillräckligt snabb slutartid för att frysa rörelsen ?

Jag kan inte se något fel på dina tester, att kitgluggen och 50/f1.8 är lite soft fullt öppna är inget fel, Sigman är ju riktigt skarp fullt öppen, har du skärpt upp rawfilerna, använde du stativ ?

/kent

Senast ändrad:
ja kent. hade 640 har jag för mig. har 600 likadana bilder.. ngt är mkt fel. har varit så redan från början.

musse1 skrev:
Även om det bak eller framfokuserar kan de väl pricka rätt ibland?

Nej det kan det inte, jag tror det är du som gör något galet, väljer du att endast använda den mittre fokuspunkten tex ?

För att vara säker så gör ett fokustest med fullt öppet objektiv med stativ och fjärrutlösare på ett fokusark.

Men ena testet på hjärtat ser helt ok ut, så jag tvivlar på att det är något hårdvarefel.

/kent

Kent. Vill du utveckla lite om mittfokuspunkten?

Känns svårt att problemet skulle ligga hos dig.. har aldrig haft problem med kameran innan och nu är det 4 fotosessions på raken som har blivit helt utan bra bilder.

Bokeh skrev:
Det ser ut som hon rör sig när du tar bilden, hade du tillräckligt snabb slutartid för att frysa rörelsen ?

Jag kan inte se något fel på dina tester, att kitgluggen och 50/f1.8 är lite soft fullt öppna är inget fel, Sigman är ju riktigt skarp fullt öppen, har du skärpt upp rawfilerna, använde du stativ ?

/kent

Alla bilder är handhållna och ingen är redigerad.
Blev också överraskad hur bra sigmat klarade sig just där.

Var ska fokus ligga då?, tänker på den stora bilden med trädet.

Kanske behöver jag glasögon men jag ser inte riktigt felet

Prova att fota en linjal eller ställ ett mjölkpaket på gräsmattan så kanske det är lättare att se var fokus hamnar.

Hadde också lite felfokus, fokuserade på stolpen bakom loket:
http://darg.mine.nu/foto/focus/Image_PICT5030.JPG

David G skrev:
Var ska fokus ligga då?, tänker på den stora bilden med trädet.

Kanske behöver jag glasögon men jag ser inte riktigt felet

Prova att fota en linjal eller ställ ett mjölkpaket på gräsmattan så kanske det är lättare att se var fokus hamnar.

Hadde också lite felfokus, fokuserade på stolpen bakom loket:
http://darg.mine.nu/foto/focus/Image_PICT5030.JPG

Vad gjorde du åt detta felfokus och hur mkt kostade de dig?

Ja, jag har full koll var jag fokuserar :)
Märkliga är att han jag köpte den av skall ha ahft den på en likadan kamera, jag hämtade objektivet och det har inte åkt på några stötar alls. Blir riktigt galen

musse1 skrev:
Kent. Vill du utveckla lite om mittfokuspunkten?

Känns svårt att problemet skulle ligga hos dig.. har aldrig haft problem med kameran innan och nu är det 4 fotosessions på raken som har blivit helt utan bra bilder.

När du inte vet vad jag menar så tror jag verkligen problemet ligger hos dig :)

Du har troligen kameran inställd att fokusera på närmaste föremål, dvs som kompakter gör. läs manualen och ställ in kameran för att använda den fokuspunkt du "Bestämmer själv", Ge sedan upp tantläget gröna rutan och välj dom kreativa inställningarna, dvs slutartidsprioritet när du vill ha kontroll över slutartiden och bländarprioritet när du vill ha kontroll över skärpedjupet, först då har du nytta av ditt köp, det blir också betydligt roligare, läs fotoskolan här på fotosidan till att börja med.. http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Redigera sedan rawfilerna med tex PS Elements och du kommer att få häftiga AHAAAA !!! upplevelser.

/kent

Bokeh skrev:
När du inte vet vad jag menar så tror jag verkligen problemet ligger hos dig :)

Du har troligen kameran inställd att fokusera på närmaste föremål, dvs som kompakter gör. läs manualen och ställ in kameran för att använda den fokuspunkt du "Bestämmer själv", Ge sedan upp tantläget gröna rutan och välj dom kreativa inställningarna, dvs slutartidsprioritet när du vill ha kontroll över slutartiden och bländarprioritet när du vill ha kontroll över skärpedjupet, först då har du nytta av ditt köp, det blir också betydligt roligare, läs fotoskolan här på fotosidan till att börja med.. http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Redigera sedan rawfilerna med tex PS Elements och du kommer att få häftiga AHAAAA !!! upplevelser.

/kent

Kent, jag förstod vad du menade men trodde du menade lite djupare nä så.
Har enbart använt mig av helmanuellt i ungefär ett år nu så jag tycker jag kan kameran bra.
Under hela säsongen i St. Anton (http://hausanita.blogspot.com/ lite bilder därifrån) upptäckte jag inte detta en ända gång och där togs det nog runt 4000 bilder.

musse1 skrev:
Vad gjorde du åt detta felfokus och hur mkt kostade de dig?

Ja, jag har full koll var jag fokuserar :)
Märkliga är att han jag köpte den av skall ha ahft den på en likadan kamera, jag hämtade objektivet och det har inte åkt på några stötar alls. Blir riktigt galen

Gjorde ingenting med det för det är ett skitobjektiv, köpte ett annat istället.

Vilken fokus-punkt har du använt då?, den i mitten?, tycker det som är i mitten på dina bilder ser ganska skarpt ut.

Har använt den i mitten nu när jag har gjort tester och även bilden på tjejen är tagen med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar