Annons

Felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Som nämnts tidigare, försök att kolla
var fokuspunkterna verkligen ligger.
Bakfokus i exempelet och att låsa fokus
på huvudet och få skärpan bakom låter som
att fokuspunkten(erna) ligger lite för högt.

Visar det sig att dom ligger för högt så
fokusera under så kanske problemet är löst
(billigare än verkstad).

Kan man inte pröva med att vända kameran upp och ned när man testar...?

Ähum...jag fattar vad man ska göra efter detta (tror jag) men, ni som är mer kunniga med datorer än jag, vad betyder:

"1. Use a notepad to create a file MODSET.TXT with the following line:
[OPEN_DEBUG_MENU]
2. Save the file on the root directory of your SD flash card "

Hur gör man? Vad är "root directory"?

Ähum...jag fattar vad man ska göra efter detta (tror jag) men, ni som är mer kunniga med datorer än jag, vad betyder:

"1. Use a notepad to create a file MODSET.TXT with the following line:
[OPEN_DEBUG_MENU]
2. Save the file on the root directory of your SD flash card "

Hur gör man? Vad är "root directory"?

1. Höger-klicka när pekaren befinner sig över skrivbordet
2. I menyn väljer du "nytt" och text-dokument.
3. Byt namn på filen till MODSET.TXT
4. Öppna filen och skriv [OPEN_DEBUG_MENU]
5. Spara filen.
6. Kopiera filen till roten på ett SD-kort, alltså inte i en undermapp!

Öppna programmet Anteckningar i Windows, skriv "[OPEN_DEBUG_MENU]" (utan citattecknen) i dokumentet och spar sedan dokumentet under namnet MODSET.TXT.

Kopiera filen till minneskortet med hjälp av en minneskortläsare. Viktigt är att det hamnar överst på kortet, dvs INTE i en underkatalog.

Edit: oops, too late! ;-)

Jag har nu prövat att ha kameran upp och ned vid test: samma bakfokusering så jag drar slutsatsen att felet inte beror på att autofokuspunkterna ligger fel. Kameran behöver justeras.

Jag har nu gjort en MODSET.TXT fil med en [OPEN_DEBUG_MODE] rad och fört över den till SD-kortet. Men sedan förstår jag inte. Ska jag köra in kortet i SD-facket i kameran (fast med luckan öppen enl. instruktionen) eller ska jag koppla kameran till SD-kortet externt, via en USB-sladd? Jag provade det förstnämnda men skärmen förblev svart. Prövade även att efter det ta ut kortet och öppna luckan etc. enl. instruktion - fungerade inte heller.

Detta var en metod som jag inte sett, den verkar ju betydligt smidigare än den tidigare varianten (om den funkar vill säga).

Tydligen är det viktigt att du efter texten [OPEN_DEBUG_MODE] har tryckt return innan du sparar. Kanske kan vara något att kolla upp.

På Nikon ska man helst inte rikta om utan istället byta AF-punkt eftersom kameran även exponerar efter punkten och då blir det fel.

Vad gäller exponeringen så beror det på vilka inställningar man har. Du ska kunna låsa exponering på samma vis som du låser fokus och oberoende av varandra.
Att rikta om kameran fungerar för att komponera om fungerar fint, men man måste tänka på att fokuserar man mot fötterna och sen riktar om mot tex. ögon så ligger fokus bakom då avståndet till fötterna är längre än till ögon (under förutsättning att både fotograf och motiv befinner sig på ungefär samma höjd). Pythagoras hade kunnat dra det där mycket bättre än vad jag kan.

Senast ändrad:
Detta var en metod som jag inte sett, den verkar ju betydligt smidigare än den tidigare varianten (om den funkar vill säga).

Tydligen är det viktigt att du efter texten [OPEN_DEBUG_MODE] har tryckt return innan du sparar. Kanske kan vara något att kolla upp.

Jag har provat det med men jag får inte detta att fungera. Skärmen förblir svart. Har provat att lägga textfilen allra överst på kortet och i DCIM-mappen. Skärmen förblir lika svart när man slår på kameran med SD-kortet i och luckan öppen.

Nu har jag fått det att fungera ända till jag kommer in till "Debug mode". Nu har jag istället svårt att komma till TEST MODE i vilken man kan göra justeringarna. Tusan vad svårt...
(Ja, den har ver. 1.30)

Det står så här:

CITAT: Ok, next try.

When in the debug menu

1. Press [right key]
,Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].
(save and LCD will be black out)

2. Press [MENU] and go to SETUP tab.
then, Press [Up key], you can see TEST MODE.

3. Select AF TEST menu. now you have AF correction menu.
If you have Front-focusing, reduce the value.
If you have back-focusing, increase the value.
after adjust some value, press [OK] and quit out of setup menu.

4. TEST for focus, find out that focus is correct.
(repeat this from 2 for correct focus.)

4. Go to service menu(switch off and on again).
Make DEBUG MODE to DEBUG MODE .
then press [OK].(save and LCD black out)

SLUTCITAT

Jag antar att göra DEBUG MODE till DEBUG MODE innebär enable. Man trycker OK, skärmen släcks, trycker på avtryckaren halvvägs och man kommer in i Debug Mode. Men här kommer jag nte vidare.

Senast ändrad:
Förlåt att ni fått följa mina problem steg för steg. Men så här:

När man är inne i Debug menu så trycker man på den vanliga meny-knappen. Längst ner på "Inställningar" har det nu dykt upp några nya alternativ som inte finns där utanför "Debug menu". Där går man in på AF-test. Väl där trycker man pil nedåt så att man kan justera i mikrometer. Jag fick gå till plus 170 mikrometer innan jag tyckte att fokusen hamnade rätt. Jag ska testa lite mer för att se vad som hänt även med de andra objektiven.

Senast ändrad:
Inget att be om ursäkt för. Detta är en intressant och lärorik tråd att följa. Fortsätt meddela hur det fortlöper.

DET FUNGERAR!! Autofokusen hamnar rätt på alla objektiv jag testar och dessutom klarar 15/4 att fokusera på oändligt (eller näst intill oändligt) vilket den inte kunde förut. Den ville liksom ännu längre bort än oändligheten. Nu blinkar symbolen nöjt. Fy tusan vad jag är glad. Dessutom har man sparat ett antal hundralappar.
Tack alla för tips och hjälp. Tack Lars (holmbo) för debug-tipset!

Vad gäller exponeringen så beror det på vilka inställningar man har. Du ska kunna låsa exponering på samma vis som du låser fokus och oberoende av varandra.
Att rikta om kameran fungerar för att komponera om fungerar fint, men man måste tänka på att fokuserar man mot fötterna och sen riktar om mot tex. ögon så ligger fokus bakom då avståndet till fötterna är längre än till ögon (under förutsättning att både fotograf och motiv befinner sig på ungefär samma höjd). Pythagoras hade kunnat dra det där mycket bättre än vad jag kan.

Riktar man centerfokuspunkten mot huvudet och sedan vrider kameran uppåt kommer huvudet fortfarande ligga i fokus eftersom fokusplanet inte är platt utan en (del av en) sfär. Om du inte råkar ha ett special reproobjektiv förstås...

Att dessutom frysa exponeringen genom att trycka in ännu en knapp är svårt. Jag provar just det ibland och missar väldigt ofta. Kan iofs fokusera med separat knapp om man vill och tycker det är mindre krångligt.

DET FUNGERAR!! Autofokusen hamnar rätt på alla objektiv jag testar och dessutom klarar 15/4 att fokusera på oändligt (eller näst intill oändligt) vilket den inte kunde förut. Den ville liksom ännu längre bort än oändligheten. Nu blinkar symbolen nöjt. Fy tusan vad jag är glad. Dessutom har man sparat ett antal hundralappar.
Tack alla för tips och hjälp. Tack Lars (holmbo) för debug-tipset!

Kanon! Kolla att den ligger rätt även på både närgränsen och oändligt.

Riktar man centerfokuspunkten mot huvudet och sedan vrider kameran uppåt kommer huvudet fortfarande ligga i fokus eftersom fokusplanet inte är platt utan en (del av en) sfär. Om du inte råkar ha ett special reproobjektiv förstås...

Helt rätt, och i enlighet med vad jag skrev. Fast jag utgick från att fokuseringen skedde mot fötterna och sen kameran riktades om.

I exempelbilden hade jag valt mittpunkten för fokuseringen och innan riktat kameran på barnens fötter eller ben, behållt den fokuseringen och riktat upp kameran. Likväl väljer den fel!

Trådskaparen fokuserar mot fötterna/benen och sen riktar om kameran, vilket gör att dessa är kvar i fokus men huvud lär hamna framför fokus. Jag fokuserar alltid mot ögon och sen komponerar om.

Att dessutom frysa exponeringen genom att trycka in ännu en knapp är svårt. Jag provar just det ibland och missar väldigt ofta. Kan iofs fokusera med separat knapp om man vill och tycker det är mindre krångligt.

Jag jobbar med Nikon D700 och den har en separat AF-ON knapp för fokusering. Denna knapp nås enkelt med tummen. Exponeringslåser med slutarknappen. Tycker det fungerar utmärkt för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar