Aristoteles
Aktiv medlem
Jag har ett ständigt återkommande problem med autofokusen på min K10D. Standardsituationen är när man tar en bild på människor. Då väljer kameran nästan konsekvent att ställa in skärpan på bakgrunden istället för på själva objekten. Man upptäcker det först när man förstorar upp bilden. Om avståndet mellan bakgrund och objekt är tillräckligt stor uppstår inte problemet lika lätt. Värst är det när det skiljer bara ett par meter mellan objekt och bakgrund.
Jag har kollat om objektiven bakfokuserar men tycker inte det. Det är snarare att kameran är felprogrammerad.
I exempelbilden hade jag valt mittpunkten för fokuseringen och innan riktat kameran på barnens fötter eller ben, behållt den fokuseringen och riktat upp kameran. Likväl väljer den fel!
Har någon annan liknande problem? Vad kan man göra?
Jag har kollat om objektiven bakfokuserar men tycker inte det. Det är snarare att kameran är felprogrammerad.
I exempelbilden hade jag valt mittpunkten för fokuseringen och innan riktat kameran på barnens fötter eller ben, behållt den fokuseringen och riktat upp kameran. Likväl väljer den fel!
Har någon annan liknande problem? Vad kan man göra?