Annons

Felfokuserande Tamron 90mm 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Matsk

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett Tamron 90/2,8 i nya utförandet med inbyggd autofokusmotor till min Nikon D90.
Upptäckte till min förfäran att skärpan bara låg rätt ca 10% av bilderna. I ca hälften av bilderna var fokus bakom och resterande var fokus framför. Inte nog med detta. När jag valde i kamerans meny slutarfördröjning samtidigt med kontinuerlig fokusering blev objektivet helvilt. Fokuseringen gjorde ett ryck just när slutaren öppnade med enorm oskärpa som resultat. Jag var hos ScandinavianPhoto och testade med ett annat objektiv och ett annat hus med samma fatala fel!! Detta är antagligen ett rent programvarufel i alla dessa objektiv från Tamron!
Är det någon annan som har D90 + det nya 90 mm Tamronobjektivet och har upplevt samma sak?
 
uppkommer bara detta vid macrofoto eller allmän fotografering. testat med stativ, spegeluppfällning? Vid macrofoto är ju skärpedjupet väldigt kort samt att skakningar får mycket större effekt.

Använder du fokuspunkten i mitten.. den är känsligast samt har du tillräckligt bra belysning. Om jag inte minns fel bländar nämligen macroobjektiv ner en del när man fokuserar riktigt nära, så trots att det står 2.8 håller den inte riktigt det vid macro.. inte 100 på det sista dock och det kanske varierar mellan objektiv

Kalle
 
Det är vanligt att objkeitv fokuserar en aning fel men det kan också vara så att huset är feljusterat. Hur fungerar det med andra objektiv?
Om du kan utesluta alla andra fel så får nu nog vända dig till någon serviceverkstad, enligt förslag ovan eller Nikon. Tyvärr!
 
Objektivet är helt nytt! Andra objektiv jag har till min D90 fokuserar perfekt. Jag har testat med ett lite äldre Tamron 90/2,8 utan inbyggd fokusmotor och den fokuserade perfekt hela tiden!!!
Har haft kontakt med ScandinavianPhoto i dag och en kille där sa att man inte kan räkna att alla funktioner på objektivet fungerar lika bra på piratmärken!!?!
 
Objektivet är helt nytt! Andra objektiv jag har till min D90 fokuserar perfekt. Jag har testat med ett lite äldre Tamron 90/2,8 utan inbyggd fokusmotor och den fokuserade perfekt hela tiden!!!
Har haft kontakt med ScandinavianPhoto i dag och en kille där sa att man inte kan räkna att alla funktioner på objektivet fungerar lika bra på piratmärken!!?!

skicka in den!!
 
Reklamera... Optiken är ny säger du.. Då är det väl bara att skicka tillbaks så får dom skicka ett nytt objektiv..

Och säg åt snubben som påstår att optiken inte skall fungera korrekt för det är sk "piratoptik" han kan torka sig... Optiken skall givetvis fungera om den är avsedd för din kamera....

Det var egentligen bland det mest korkade jag hört talas om ifrån en krängare om han nu sa på så sätt....

Jisses.. Nej det är bara returnera optiken och kräva ny... Du kan ju även kontakta agenten och berätta vad du fick för svar av krängaren. Tror dom kan vara rätt intreserade utav vad den snubben påstår om tredjepartsoptiker. För sådana påstående skapar ju enbart illvilja mot allt utom märkesoptiker..Så dom har säkert intresse att fixa så detta ordnar sig..(får man hoppas)

Och vill krängaren inte sälja tredjepartsoptiker så kan han ju frånsäga sig att sälja sådana helt om han inte tar ansvar för då optiker råkar ha nått fel.....

Stå på dig....

Mvh
Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.