Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktig numrering av bilder 5d MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

martin991

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en 7d och nu en 5d Mk III, bägge har samma problem.

När jag fotar high-speed och Jpg så numrerar inte kameran bilderna rätt. Jag fotograferar mycket golf och då märks det tydligt när man tittar på svingen att bilderna ligger i fel ordning. När jag fotar i RAW upplever jag inte samma problem.

Någon mer som märkt detta?

Menar du att filnamnens numeriska del inte ligger i rätt sekvens? Det har jag aldrig varit med om på någon Canon. Vad är klockan i bilderna? Är det rätt?

Menar du att filnamnens numeriska del inte ligger i rätt sekvens? Det har jag aldrig varit med om på någon Canon. Vad är klockan i bilderna? Är det rätt?

Precis, de ligger inte i rätt sekvens. När jag kollar på metadata så visar de bilderna som ligger fel samma tid, dvs timme, minut, sekund.

Problemet kanske är besläktat men inte exakt samma som mitt. I tråden ovan så har tolkar jag det som att bilderna från huset kommer i rätt ordning men fel i förhållande till inställd tid, vilket ställer till det om man fotar med flera hus.
Dessutom säger de att nyaste firmware löser problemet men jag har den senaste.

Problemet kanske är besläktat men inte exakt samma som mitt. I tråden ovan så har tolkar jag det som att bilderna från huset kommer i rätt ordning men fel i förhållande till inställd tid, vilket ställer till det om man fotar med flera hus.
Dessutom säger de att nyaste firmware löser problemet men jag har den senaste.

Ska kolla när jag kommer hem...
Är det först efter en viss mängd bilder (10+) eller räcker det med bara 3-4?

Vet inte exakt, 4-8 kanske.

Nu har jag prövat flera gånger om men jag kan inte få fram det felet...
Körde Highspeed Continuous, 17-22 bilder och sen några till...
Blir det fel i kameran eller bara vid importeringen?
Enda andra felkällan jag kan tänka mig är väl om att datorn sorterar på en eller flera andra saker...Men det känns ju rätt otroligt, det är ju rätt lätt att nolla... :)

Det enda jag har märkt är att om man synchar tiden med kameran så tar det inte förens man startar om kameran...
Eller ja.. Det beror på vilken tidstämpel man kollar på...
Date Created ändras inte förens man startar om men Date File modified ändras... o_O
Date Created släpar otroligt nog efter Date Modified när det borde vara tvärtom men det kan ju bero på att Adobe har blandat ihop värdena i Raw filen?

Har du prövat att reset:a kameran genom att ta ut alla batterier inkl. knappcellsbatteriet?

Det är nog det enda jag kan komma uöver sorteringen och det förutsätter naturligtvis att
felet syns i kameran...

Nu har jag prövat flera gånger om men jag kan inte få fram det felet...
Körde Highspeed Continuous, 17-22 bilder och sen några till...
Blir det fel i kameran eller bara vid importeringen?
Enda andra felkällan jag kan tänka mig är väl om att datorn sorterar på en eller flera andra saker...Men det känns ju rätt otroligt, det är ju rätt lätt att nolla... :)

Det enda jag har märkt är att om man synchar tiden med kameran så tar det inte förens man startar om kameran...
Eller ja.. Det beror på vilken tidstämpel man kollar på...
Date Created ändras inte förens man startar om men Date File modified ändras... o_O
Date Created släpar otroligt nog efter Date Modified när det borde vara tvärtom men det kan ju bero på att Adobe har blandat ihop värdena i Raw filen?

Har du prövat att reset:a kameran genom att ta ut alla batterier inkl. knappcellsbatteriet?

Det är nog det enda jag kan komma uöver sorteringen och det förutsätter naturligtvis att
felet syns i kameran...

Jag ska testa lite mer idag och se om jag kan få fram felet igen. Återkommer.

Tack så mycket för hjälpen än så länge!

Något att prova är att använda en rename som använder sig av 'subsectimeoriginal' för att säkert sortera filer inom samma sekund rätt (förutsätter att kameran faktiskt har koll på tiden).
exiftool kan användas ( t ex så här:

exiftool -d %Y%m%d_%H%M%S '-filename<${datetimeoriginal}${subsectimeoriginal}.%e' *JPG

Jaha, ser nu att du har haft samma problem med en 7D. Börjar undra om det är något du själv gör? Jag har närmare etthundratusen bilder som är tagna med två 7D, och jag har aldrig märkt detta problem.

inget fel på min 7D

Provade att ställa min 7D i JPG-läge. HIgh speed serietagning. Tog några snabba serier på ett stoppur som var igång. Den sista serien 36 bilder lång.
Kollade i kameran. Alla bilder kom i rätt ordning (och alltså rätt numrerade).

Petter ...

Tacksam för alla som hjälper mig och testar. Är på resande fot med bara iPad och kamera med mig. Har testat flera burst och vanliga med korta mellanrum. I kameran så är de i rätt ordning men när jag exportera till iPad så blir det fel. Min felsökning har konstaterat att det är i iPaden det blir fel eftersom den inte sorterar efter filnamnet utan tiden. Dock så blir det inte rätt. Med den snabba och begränsade felsökningen så ligger problemet i iPaden.
Men... De bilder jag tog på golfspelarna för ett par veckor sedan är felaktigt numrerade också. Där kan man se att numreringen inte stämmer med tiden.
När jag är tillbaka hemma så ska jag göra mer grundliga tester.

Det kan kanske bero på att klockaslag i EXIF och filnamn bara anges i timmar, minuter och sekunder. Har man då en kamera som rasslar på med 8 b/s så kan det ju teoretiskt bli 8 bilder med samma tid, vilket varken iPadden eller datorn kan sortera ut. Det enda sättet är då att sortera efter filnamn.

iPad sorterar inte efter filnamnet utan efter tiden. Den verkar dessutom inte ha stöd för subseconds utan sorteringen blir konstig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar