Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel vid Spara som, beskärda bilder, ersätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder PS Elements 3.0. Jag har upptäckt ett märkligt problem sedan rätt länge tillbaka. Jag tror att det är en programbug och inte så mycket att göra åt, men jag är nyfiken på om fler har samma problem.

Problemet är följande. Jag öppnar en bild i redigeraren. Beskär den. Väljer Spara som... och använder samma filnamn. Ett fönster dyker upp som säger att filen redan finns och frågar om jag vill ersätta den. Jag klickar Ja.

När jag återvänder till sorteraren och markerar bilden får markeringsramen en annan form än själva bilden, ofta en liggande rektangel om bilden jag sparade hade formen av en stående rektangel, även om det inte är på det sättet jag beskurit bilden. Den liggande markeringsrektangeln har exakt samma höjd som bilden men fortsätter åt sidorna utanför bilden.

Bilden går inte att öppna i fotogranskaren. Det händer tom att programmet kraschar när jag försöker göra det. Därför när jag sparar en bild med samma filnamn och ersätter den gamla, sparar jag nuförtiden för säkerhets skull alltid även bilden med ett annat filnamn också. Denna andra bild är aldrig några problem med. Problemet uppstår bara med bilden som ersatt den gamla.

Problemet uppstår inte alltid, men jag vidtar alltid denna säkerhetsåtgärd ändå. Problemet har en påtagligt starkare tendens att uppstå vid beskärda bilder.

Det går ju på detta sätt ganska enkelt att kringå problemet, men det innebär en del extraarbete eftersom de taggar och anteckningar bilden hade bara finns på den korrupta bilden, inte på den som är sparad i ett annat namn.

Någon som har en susning, eller känner igen sig?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Prova att ge filen ett nytt namn när du sparar den. OM det hjälper så gör på det viset istället. Det går ju utmärkt att kasta bort originalet om du inte vill ha den kvar i datorn.
Det tar säkert mindre tid än att sitta och reta sig på att det inte gör som du vill. Kolla så att inte filerna är skrivskyddade eller ligger på en CD/DVD...
 
Hej!

Jo då, det fungerar alltid när jag ger filen ett nytt namn. Och som du skriver, originalet är ju bara att kasta.

Det som orsakar en hel del arbete är just det här att tagga den nya bilden. Jag använder ofta ganska många taggar på mina bilder.

Jag har försökt hitta ett sätt att kopiera taggarna från en bild till en annan, men inte lyckats. Är det någon som vet om det går och i så fall hur man gör?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Det bästa är att skriva informationen "direkt i bilden" IPTC eller editera EXIF informationen. Det finns en hel del program som klarar av det.
Jag vet inte hur mycket du kan göra i Elements?

Norska Photostation är suveränt bra på att hålla ordning på dina bilder utan att skapa databaser som ligger och tar plats eller riskerar att bli korrupta.
https://www.fotoware.com/Shop/Default.aspx

ACDSee 8.0 Pro är inte helt kass hellre fast det brukar crasha ganska ofta.
http://www.acdsee.com/index.aspx


Det finns några gratisprogram också som klarar av en hel del. sök på googlegatan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.