Annons

Fel vid import till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Funderar på att ta Lightroom 4 till nåder igen. Orsaken är Adobes nya korkade ideer.
Men när jag importerar bilder så får jag upp en varningsruta som säger: Det gick inte att kopiera filer till säkerhetskopieringsplasten.
Någon som vet varför?

Det gick inte att kopiera filer till säkerhetskopieringsplasten.

Du importerar till en standardplats men kan också kopiera dubbelt till en säkerhetskopieringsplats. Kan det vara så att Lightroom inte har tillgång till båda platserna, eller att någon av platserna har för lite ledigt utrymme?

Du importerar till en standardplats men kan också kopiera dubbelt till en säkerhetskopieringsplats. Kan det vara så att Lightroom inte har tillgång till båda platserna, eller att någon av platserna har för lite ledigt utrymme?

Det kan inte handla om utrymme. Har flera halvfulla 2 Tb diskar.

Kolla Olas svar i #5. Har du tidigare importerat bilder med en anvisning till plats för en "second copy" och Lightroom inte kan hitta den platsen (sökvägen) så får du ett felmeddelande. Har du kopierat till extern disk tidigare? Vilken enhetsbokstav hade den då? Etc......

Kolla Olas svar i #5. Har du tidigare importerat bilder med en anvisning till plats för en "second copy" och Lightroom inte kan hitta den platsen (sökvägen) så får du ett felmeddelande. Har du kopierat till extern disk tidigare? Vilken enhetsbokstav hade den då? Etc......
Använder inte externa diskar längre.

Som jag skrev i en annan tråd så byggde jag om min dator. Bytte till större diskar samt monterade en SSD-disk. Det innebar att jag fick nya beteckningar på alla diskar och Lightroom fick problem. Man skulle kunna få Lightroom att hitta bilderna igen. Det gick så där. Och jag beslöt mig för att använda enbart PS då jag inte gillar Lightrooms bildhantering.
Tror att jag laddat ner Lightroom på nytt efter "haveriet"(kommer inte ihåg riktigt, tyvärr). Har väl med åldern att göra.
Men eftersom jag inte ännu börjat använda Lightroom denna gång på allvar, så kanske det är smart att ta bort programmet och sedan ladda ner det igen och hoppas att allt blir rätt.

Använder inte externa diskar längre.

Som jag skrev i en annan tråd så byggde jag om min dator. Bytte till större diskar samt monterade en SSD-disk. Det innebar att jag fick nya beteckningar på alla diskar och Lightroom fick problem. Man skulle kunna få Lightroom att hitta bilderna igen. Det gick så där. Och jag beslöt mig för att använda enbart PS då jag inte gillar Lightrooms bildhantering.
Tror att jag laddat ner Lightroom på nytt efter "haveriet"(kommer inte ihåg riktigt, tyvärr). Har väl med åldern att göra.
Men eftersom jag inte ännu börjat använda Lightroom denna gång på allvar, så kanske det är smart att ta bort programmet och sedan ladda ner det igen och hoppas att allt blir rätt.

Det är handhavandefel och brist på att läsa manual/instruktionsbok. Du måste ha kolla på referenserna.
Samma gäller för ALLA databaser. Titta bara på Wordpress (ett helvete att byta domän eller ens katalog) eller hyperlänkar du har i ex dokument. Byter du katalognamn/enhetsbeteckningar så måste du ha koll på vissa saker.
Photoshop är ingen databas....
Du gjorde säkert fel i början och felet fortplantar sig ifall du inte har koll på felet från början.
För mig var det bara att högerklicka på en bilden och säga var den fanns efter hårddiskbyte och resten hittades av LR eftersom strukturen vafr exakt samma.. Den visste bara inte var den skulle börja leta efter bildrefenserna.
Vid backup så måste katalogen finnas för att ens kunna kopiera sig dit. Skapa mappen först så löser det sig. Eller gör backup vid sidan av istället.

/Stefan

En ominstallation hjälper nog inte.

Om du vill "börja om" så är det bara att skapa en ny katalog-fil i Lightroom. File-New Catalog.

Jag tycker mig skönja en viss frustration från din sida och jag kan hålla med om att Lightroom kan vara lite knepigt att komma underfund med initialt. När man väl har förstått hur det fungerar är det dock väldigt logiskt och stabilt så ge det lite tid.

Jag skulle föreslå att du börjar med en ny katalog och sedan "leker" lite. Importera bara några hundra bilder, försök förstå skillnaderna mellan de olika importalternativen "add" och "copy". Laborera med "Second Copy", gå in i de olika inställningarna och kontrollera vilka sökvägar som Lightroom använder för katalog-filen, säkerhetskopiering, cache etc.

När du har koll - ja då kan det vara dags att försöka reda upp organisationen av dina skarpa filer.

Jo, det är där du ställer in vart du vill lägga en andra kopia vid import.

Min gissning är att den inställning du har där pekar till en plats som inte är tillgänglig.

SORRY. DU HADE RÄTT. Hade kvar beteckningen E:/ på den disken, men min "tillfälliga backup" heter efter ombyggnad av datorn F:/
Jag tolkade "säkerhetskopieringsplatsen" som Lightroom:s backup.

En ominstallation hjälper nog inte.

Om du vill "börja om" så är det bara att skapa en ny katalog-fil i Lightroom. File-New Catalog.

Jag tycker mig skönja en viss frustration från din sida och jag kan hålla med om att Lightroom kan vara lite knepigt att komma underfund med initialt. När man väl har förstått hur det fungerar är det dock väldigt logiskt och stabilt så ge det lite tid.

När du har koll - ja då kan det vara dags att försöka reda upp organisationen av dina skarpa filer.

Du har helt rätt. Jag är frustrerad över vissa delar i Lightroom. Kan bero på okunskap, men jag har sett Moderskeppets DVD-kurs om Lightroom, vissa avsnitt flera gånger och tycker ändå inte om Lightrooms hanterande av min bilder. Har dessutom Moderskeppets bok (inklusive film) och Scott Kelby:s bok om Lightroom. Har verkligen försökt att lära mig, men Lightroom jobbar på ett annat sätt som jag stör mig på. Förmodligen så går det att lösa med inställningar i Lightroom.
Tycker att alla kursen förutsätter att du startar din bildbehandling med Lightroom.
Men jag har använt Photoshop i mer än 10 år och nu byta/kompletera med Lightroom och då blir det mer komplicerat.
Jag vill fortsätta att använda mitt mappsystem och anpassa Lightroom till det, inte anpassa mappsystemet till Lightroom.
Förr eller senare så kommer jag väl dit.

Det är handhavandefel och brist på att läsa manual/instruktionsbok. Du måste ha kolla på referenserna.
Samma gäller för ALLA databaser. Titta bara på Wordpress (ett helvete att byta domän eller ens katalog) eller hyperlänkar du har i ex dokument. Byter du katalognamn/enhetsbeteckningar så måste du ha koll på vissa saker.
Photoshop är ingen databas....
Du gjorde säkert fel i början och felet fortplantar sig ifall du inte har koll på felet från början.
För mig var det bara att högerklicka på en bilden och säga var den fanns efter hårddiskbyte och resten hittades av LR eftersom strukturen vafr exakt samma.. Den visste bara inte var den skulle börja leta efter bildrefenserna.
Vid backup så måste katalogen finnas för att ens kunna kopiera sig dit. Skapa mappen först så löser det sig. Eller gör backup vid sidan av istället.

/Stefan

Jag gjorde enl anvisningarn och det fungerade till 50%. Resten blev en total kalabalik. Kanske mitt fel ,men det gick inte bra.
Jag vet att Lightroom är en databas och hade det funnits möjligheten att stänga av den funktionen skulle jag varit överlycklig. Det är mycket som jag gillar i Lightroom, men jag klarar mig utmärkt med mitt mappsystem för mina bilder.

Jag måste ha kvar Photoshop (känns det som?) och efter uppgraderingen till CS6 så kändes Lightroom överflödigt.
Men efter Adobes prishöjning på Photoshop så håller jag på att testa Lightroom igen.

Jag vill fortsätta att använda mitt mappsystem och anpassa Lightroom till det, inte anpassa mappsystemet till Lightroom.
Förr eller senare så kommer jag väl dit.

Lightroom funkar utmärkt med en befintlig mappstruktur, du behöver inte ändra något alls på hur du lagrar dina bilder. Använd "add" vid importen så flyttas inget, då skapas bara referenser i databasen till din befintliga struktur.

Trägen vinner.

Själv har jag hållit på med datorer sedan 70-talet och har aldrig varit någon större fan av Adobe men måste säga att Lightroom är ett av de absolut bästa programvaror jag använt - alla kategorier.

I en tid när allt skall vara gratis och/eller ligga i "molnet" är det ganska imponerande att ett traditionellt desktop-program nått en sådan marknadsställning. Det är ett bevis på att Lightroom har grundläggande kvaliteter.

Jag gjorde enl anvisningarn och det fungerade till 50%. Resten blev en total kalabalik. Kanske mitt fel ,men det gick inte bra.
Jag vet att Lightroom är en databas och hade det funnits möjligheten att stänga av den funktionen skulle jag varit överlycklig. Det är mycket som jag gillar i Lightroom, men jag klarar mig utmärkt med mitt mappsystem för mina bilder.

Jag måste ha kvar Photoshop (känns det som?) och efter uppgraderingen till CS6 så kändes Lightroom överflödigt.
Men efter Adobes prishöjning på Photoshop så håller jag på att testa Lightroom igen.

Databasen är väl egentligen den stora styrkan i LR. Jag tycker absolut att du ska ge programmet en chans, när du kommit över "tröskeln" och får insikt i hur det fungerar så vill du inte ha något annat.

Det finns ett otal guider på nätet men en av de absolut bästa jag har hittat är Georg Jardine´s, eller Mr Lightroom som han kallas. Han har varit med i LR:s utvecklingsteam och ger ut nedladdningsbara kurser som kostar ca 25 dollar, ungefär 170 spänn. Väl investerade pengar om man vill lära sig. Han är oerhört pedagogisk och talar en lugn engelska så man hinner med.

Jag skulle rekommendera hans "Library-modul-kurs" till att börja med. Har du gått igenom den så behöver du inget mer när det gäller hanteringen av dina bilder. Finns även en kurs i "Develop-modulen" och "Lightroom Location Workflow & Catalog Management" men de kan man vänta lite med. Det viktiga är att först få en förståelse för hur programmet fungerar.

http://mulita.com/blog/?page_id=2

Lycka till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto