ANNONS
Annons

Fel vid filmframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

ido

Ny medlem
Hej!
Jag skulle idag framkalla min första svaretvita film. men det gick inget bra, den blev helt bildlös och lite fläckig. och den var inte svart utan genomskinlig. Vad kan detta bero på?

jag krånglade lite med kameran, så det kan ju vara det det beror på.

Tacksam för hjälp

Är den helt klar så är den antingen för lite exponerad eller för lite framkallad. Men du behöver nog beskriva mycket mer detaljerat vad du har gjort om du skall få några bra råd.

Ser du någon text i kanterna till att börja med?

Ida
Det beror säkert inte på krångel med kameran och absolut inte på läckljus.
Titta på basic vad det gäller framkallningen av filmen och gör bara så.
Nästa film blir bra.

Krångel med kameran förutsätter jag innebär isättning och uttagning av rullen.

Kameran i sig kan ställa till det....
Tiden är för snabb, bländaröppningen för liten.
etc.

Berätta lite mer

Är filmen genomskinlig så kan det bero på att den inte är exponerad, alltså att något ljus inte träffat den vid exponeringen. Och det kan bero på flera saker. Att slutaren inte öppnar när du tar bilden, att filmen inte fastnat på upptagningsspolen och alltså inte dragits fram, t.ex. Att den finns lite fläckar på den kan bero på dålig fixering. När filmen är oexponerad så kommer allt silver att fixeras bort och hamna i fixet. För det krävs mera fix än om filmen exponerats och bara en del av silvret behöver lösas. Fläckarna kan bero på att fixet inte räckt till att lösa allt silver eller att tiden varit för kort då det tar längre tid att lösa större mängd silver.

Om siffrorna i kanten på filmen är svarta och tydliga, men filmen i övrigt genomskinlig så har den inte blivit exponerad (eller i alla fall kraftigt underexponerad).
Om siffrorna bara syns lite grann så har filmen blivit underframkallad.
Om siffrorna inte syns över huvud taget så har filme möjligen fixerats före framkallningen, eller i varje fall inte framkallats alls.
Om fläckarna är svarta så är det ljusskador.
Om fläckarna är mjölkiga och svagt violetta så är det otillräcklig fixering.

Det finns mycket det kan bero på. Kan du beskriva lite närmare?

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar