Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel tidpunkt att köpa en Canon EF 24-70/2,8 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils-Erik Larson

Aktiv medlem
Står i begrepp att köpa en Canon EF 24-70/2,8 L USM för ett hyfsat pris. Men är det rätt tidpunkt att handla om ett nytt och bättre kommer snart - kanske i augusti? Men den nya blir dyr - 22 papp. Sen sägs det att Canon får svårt att hålla reservdelar för för framtida reparationer av den nuvarande gamla. Vågar man sig på ett köp? Eller är det att kasta pengar i sjön.
 
Får du den för max ca 10.000:- ny är det nog ett bra köp. Den nya är bättre - men knappast 12.000:- bättre för någon som inte lever på sitt fotande. Canon brukar ha som princip att ha delar på lager i 7 år efter ersättaren kommit och det är rätt gott om tid. Det tillverkades d u en hel del 24-70/2,8 L så reservdelar finns det nog mycket av.
 
Står i begrepp att köpa en Canon EF 24-70/2,8 L USM för ett hyfsat pris. Men är det rätt tidpunkt att handla om ett nytt och bättre kommer snart - kanske i augusti? Men den nya blir dyr - 22 papp. Sen sägs det att Canon får svårt att hålla reservdelar för för framtida reparationer av den nuvarande gamla. Vågar man sig på ett köp? Eller är det att kasta pengar i sjön.

Nils-Erik, om du letar efter den perfekta gluggen för din EOS 50D, så vill jag rekommendera en EF-s 17-55, som är min absoluta favorit på min EOS 60D. Hade tidigare en EOS 5 med en EF 24-105, som jag älskade. Men för 50D:s mindre sensor är en 17-55 helt perfekt.
 
Nils-Erik, om du letar efter den perfekta gluggen för din EOS 50D, så vill jag rekommendera en EF-s 17-55, som är min absoluta favorit på min EOS 60D. Hade tidigare en EOS 5 med en EF 24-105, som jag älskade. Men för 50D:s mindre sensor är en 17-55 helt perfekt.

Har nu en Canon 7 D med Canon EF 17-55. Håller med om att det är en fantastisk glugg. Men eftersom jag tänker gå upp till fullformat så planerar jag att sälja av kitet.
 
Står i begrepp att köpa en Canon EF 24-70/2,8 L USM för ett hyfsat pris. Men är det rätt tidpunkt att handla om ett nytt och bättre kommer snart - kanske i augusti? Men den nya blir dyr - 22 papp. Sen sägs det att Canon får svårt att hålla reservdelar för för framtida reparationer av den nuvarande gamla. Vågar man sig på ett köp? Eller är det att kasta pengar i sjön.

Jag hade tidigare 24-70 men bytte till 24-105 som passar mig mycket bättre.
24-70 är väl kort o har inte IS, 24-105 har mycket mer användbart omfång och den har IS !

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Tycker inte du ska vänta. Köp nu istället för att köpa mk2. Du får ju ett toppobjektiv till om du har dom pengarna. Köp ett 35/1.4 som komplement, det är det jag suktar efter ;)



/Stefan R. Nilsson
 
[...]Men är det rätt tidpunkt att handla om ett nytt och bättre kommer snart - kanske i augusti? [...].

Tänk om man kunde skåda in i framtiden. Tänk om man i förväg kunde vet vad som var bäst att köpa för att göra en vettig investering. Tänk om man kunde köpa bara de aktier som fortsätter att stiga medan andra sjunker osm stenar.

24-70/2,8 L är en fantastiskt trevlig glugg. Vill du ha en, och får den till bra pris så är det ett bra köp. Se till att kolla ordentligt bara att AF funkar klockrent och sätter fokus precis där den ska. Många här på Fotosidan har vittnat om bekymmer med detta. Några har provat tre fyra olika gluggar i butiken innan de funnit en som funkar som den ska - med egna kameran. Jag själv jar haft mitt inne på justering, och har varit nöjd med fokusen. Men nu för en tid sedan har något hänt som gör att jag måste lämna in den på service igen.


Petter ...
 
Får du den för max ca 10.000:- ny är det nog ett bra köp. Den nya är bättre - men knappast 12.000:- bättre för någon som inte lever på sitt fotande. Canon brukar ha som princip att ha delar på lager i 7 år efter ersättaren kommit och det är rätt gott om tid. Det tillverkades d u en hel del 24-70/2,8 L så reservdelar finns det nog mycket av.

Mitt pris ligger väl där. Och det borde finns massor med objektiv där ute som behöver repareras emellanåt. Så man behöver kanske inte befara brist på reservdelar.
 
Har nu en Canon 7 D med Canon EF 17-55. Håller med om att det är en fantastisk glugg. Men eftersom jag tänker gå upp till fullformat så planerar jag att sälja av kitet.

Ett bra beslut att gå över till fullformat! Jag ångrar ofta att jag lämnade fullformatet då jag bytte till min 60D. Men jag tycker du skall pröva en 24-105 till din nya 7D. Visserligen en mindre maximal bländaröppning, men den har både vidvinkel och brännvidd för snygga porträtt.

Lycka till med din objektivjakt.

PS. jag gillar dina bilder.ds
 
Tycker inte du ska vänta. Köp nu istället för att köpa mk2. Du får ju ett toppobjektiv till om du har dom pengarna. Köp ett 35/1.4 som komplement, det är det jag suktar efter ;)



/Stefan R. Nilsson

Kanske man ska slå till i alla fall. En 35/1,4 är ju en drömglugg att smyga runt i dunkla lokaler med!!
 
Jag hade tidigare 24-70 men bytte till 24-105 som passar mig mycket bättre.
24-70 är väl kort o har inte IS, 24-105 har mycket mer användbart omfång och den har IS !

/Janne
www.helikopterbild.se

Har funderat en hel del på 24-105 som har en massa fördelar. Men mina fotojobb är oftast att fota folk i befintligt ljus inomhus på nära håll. Så jag har tänkt att att jag behöver 2,8 även om den kommer att sitta på en Canon 5 D Mark III
 
Har funderat en hel del på 24-105 som har en massa fördelar. Men mina fotojobb är oftast att fota folk i befintligt ljus inomhus på nära håll. Så jag har tänkt att att jag behöver 2,8 även om den kommer att sitta på en Canon 5 D Mark III

Se då bara till att din nya glugg har beteckningen IS, alltså Canons utmärkta Image Stabilizer. Med min 24-105 IS saknade jag aldrig större bländaröppning.
 
Se då bara till att din nya glugg har beteckningen IS, alltså Canons utmärkta Image Stabilizer. Med min 24-105 IS saknade jag aldrig större bländaröppning.

Använder faktiskt sällan IS då jag som regel fotar folk i rörelse. Men ibland så är det oumbärligt givetvis. Men även Canon 24-70 ii saknar IS så där är det ingen skillnad.
 
Använder faktiskt sällan IS då jag som regel fotar folk i rörelse. Men ibland så är det oumbärligt givetvis. Men även Canon 24-70 ii saknar IS så där är det ingen skillnad.

Jag trodde du ville ta bilder med långsam slutartid? Det är ju då IS är som viktigast! Att motivet rör sig och blir oskarpt kan inget objektiv fixa.
 
Får du den för max ca 10.000:- ny är det nog ett bra köp. Den nya är bättre - men knappast 12.000:- bättre för någon som inte lever på sitt fotande. Canon brukar ha som princip att ha delar på lager i 7 år efter ersättaren kommit och det är rätt gott om tid. Det tillverkades d u en hel del 24-70/2,8 L så reservdelar finns det nog mycket av.

Förresten, den där risken med sju år är helt rätt. Nämligen jag har en 28-70 2.8L och jag försökte få den reparerad sju och halv år efter man slutade tillverka den - det fanns inga reservdelar att få tag i. Canon hade ingenting kvar, försökte både svenska och finska Canon-service + några till och det gick helt enkelt inte, inte ens privata firmor kunde trolla fram delar. En kille i Tyskland kan modifiera 135/2,0 -USM-unit, enda sättet att få den reparerad i Europa. I USA finns också en firma som har delar. Men: jag tror att Canon helt enkelt skrotar delar efter sju år...
 
Har funderat en hel del på 24-105 som har en massa fördelar. Men mina fotojobb är oftast att fota folk i befintligt ljus inomhus på nära håll. Så jag har tänkt att att jag behöver 2,8 även om den kommer att sitta på en Canon 5 D Mark III

50/1,4 och 85/1,8 är två optiskt mycket bättre objektiv ref 24-70.
Båda två använder jag gärna för flygfoto, 24-70 har jag försökt en gång, men skärpa -upplösning hänger inte alls med de fasta gluggarna.
Plåtar man människor kanske man inte alltid vill ha bästa skärpa, det vet jag. Kräver ju bara mer tid i retuschen :-(

/Janne
www.helikopterbild.se
 
Jag trodde du ville ta bilder med långsam slutartid? Det är ju då IS är som viktigast! Att motivet rör sig och blir oskarpt kan inget objektiv fixa.

Jag uppfattade att TS ville ta bilder i dåligt ljus på motiv som inte var stilla och då hjälper inte IS men f/2,8 möjliggör dubbult så kort slutartid som f/4,0 vilket ger 24-70/2,8 en fördel. F ö ser jag ingen fördel i att gå upp till FF + 24-105/4,0 från crop + 17-55/2,8 då man inte tjänar nämnvärt i brus och inget i skärpedjup på FF utrustningen då. 24-70/2,8 ger däremot full valuta för FF i detta sammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.