Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Sigma 70-200 2.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

dissma

Medlem
Ser ut som att det är bubblor på insidan av frontlinsen. Är det någon som har sett ett liknande fel förut? Ska gå tillbaks med den till butiken imorgon.

Bilden föreställer objektivet fotat framifrån. Utan ljus som reflekteras i linserna är bubblorna nästa omöjliga att se.

Bilagor

• objektiv.jpg
    objektiv.jpg
    91.5 KB · Visningar: 850
Senast ändrad:
Skumt... Vore intressant att veta exakt vad det rörde sig om och om det är vanligt på Sigmas gluggar. Har själv haft en EX 70-200/2.8 HSM till min tidigare Canon som var runt fem år gammal. På den såg jag inga sådana här tendenser. Spekulerar just nu i en II:a till min nyinköpta Nikon. Borde ju rimligen ha med coatingfel att göra.

Skumt... Vore intressant att veta exakt vad det rörde sig om och om det är vanligt på Sigmas gluggar. Har själv haft en EX 70-200/2.8 HSM till min tidigare Canon som var runt fem år gammal. På den såg jag inga sådana här tendenser. Spekulerar just nu i en II:a till min nyinköpta Nikon. Borde ju rimligen ha med coatingfel att göra.

Jag har en till Sigma, kan inte se några tendenser till liknande fel på den. Med tanke på att det bara är du som har reagerat på tråden så borde det inte vara så vanligt. Tror att om fler hade stött på felet hade de skrivit en blänkare i tråden.

Sen så har vi det här med fokus fel... Mitt 70-200 lider av kraftig framfokus. Om jag i framtiden ska köpa ett Sigma objektiv så kommer jag att testa det med mitt hus i butiken innan köp.

/Stefan

Senast ändrad:
Nu har jag provat ett antal Sigma om objektiv och bestämde mig för att behålla Tamron objektivet då det var helt överlägset skarpt. Jag provade 7st Sigma och använde mig av två olika D90 plus några bilder med en D60. Tamron objektivet var skarp på alla kamerorna medans Sigma objektiven var under all kritik. Första bilden är tagen med Tamron och den andra med ett av Sigma objektiven.

Måste ge Japan Photo på Götgatan en eloge för hur de har hjälp mig. Totalt har jag provat 7st Sigma objektiv och under testerna så fick jag låna Tamron objektivet så att jag aldrig stod utan. Det känns helt klart att de jobbade för att hitta den lösning som kändes bäst för mig.

/Stefan

Bilagor

• Tamron_20090424-DSC_0015.jpg
    Tamron_20090424-DSC_0015.jpg
    83.4 KB · Visningar: 265
  • Sigma_20090424-DSC_0016.jpg
    Sigma_20090424-DSC_0016.jpg
    60.6 KB · Visningar: 260
ANNONS