Annons

Fel på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Inte tänkt på detta innan, men jag lånade ut min kamera utrustning för säker 1-2år sedan, fick tillbaka det och objektivet mitt sigma 70-300 macro var inte alls som vanligt. Trodde att min kompis hade gjort något med det. SÅ var lite putt på henne för det.

Problemet är att det bara blir suddiga bilder och det går inte att använda att filma med (vet dock inte om det har gjort det innan heller), men det går liksom som sagt inte att använda.

Nu när jag tittade på nya objektiv så för skojs skull gick jag in och kollade vad detta kostade och såg då att det var lite kort, gick och tittade på mitt obektiv som jag har och det är längre, det visar sog att det sitter en eller två saker på där som jag för mitt liv inte kan få av.
Alltså den delen som sitter mot kamera huset, inte konstigt det blir suddiga bilder det är alltså som ringar som mellanringar ungefär.

Nu har jag tagit bild på detta (med min mobilkamera). Så undrar om jag på någotvis kan få av dem.
Känner mig jättedum så tänkte jag frågar här först innan jag beger mig till någon fotobutik eller nått.
men vart beger man sig i så fall, jag brukar köpa mina saker på netonnet, men tvivlar på att de har sådan kunskap om kameror eller?

I alla fall här kommer mina bilder.


Det är i alla fall de två svarta som sitter efter den silvriga stål ramen. Den ena är med den siilvriga skruven (och den skruven har ingen funktion what so ever), den andra är den med den röda pluppen och sen kommer ju locket (och den vet jag hur man får av :) )


Här är orginalet och de finns ju inte på den:
http://www.sigmaphoto.com/product/70-300mm-f4-56-apo-dg-macro
 

Bilagor

  • DSC_0096.jpg
    DSC_0096.jpg
    61.5 KB · Visningar: 108
  • DSC_0097.jpg
    DSC_0097.jpg
    49 KB · Visningar: 81
Haha, nu vet jag ju det, men då trodde jag att hon hade gjort sönder den

nopp har testat det.. funkar inte att trycka på den silvriga skruven.. :)
 
Hmm

Hej

Vet inte till vilken kamera objektivet är, men beroende på till vilket märke kan objektiven se olika ut i "kamera" änden.
På bilden så har du en ring till vänster om "silver ramen", vrid den uppåt så den vita pricken kommer i linje med 70 mm linjen samtidigt som du håller fast alllt till höger om "silver ramen" då borde de till höger om den lossna. Ev måste du trycka in den "silvriga skruven".
Utgår då från att du har en Canon ;-)

ThomasR
 
Så jävla lätt, Tack Thomas du har gjort min kväll.

Tusen tack, har inte använt mitt objektiv på säkert två år pågrund av detta, fattade ju inte att jag kunde skruva på den andra delen..

Skönt nu slapp jag skämma ut mig i någon butik också..
 
men då har jag en följdfråga, vart kommer den delen ifrån ?
Den passar ju inte på mitt vanliga objektiv heller 18-55

Jag har en canon eos 1100d
 
Är du helt säker ?

men då har jag en följdfråga, vart kommer den delen ifrån ?
Den passar ju inte på mitt vanliga objektiv heller 18-55

Jag har en canon eos 1100d

Hej

Passar den på ditt ena objektiv så borde den passa på det andra också ;-)
Delen kan du ju med fördel återbörda till ägaren, din (kanske fd) kompis ;-) så behöver du inte tänka mer på de. Nu e de bara fota på så de rasslar :)

ThomasR
 
men då har jag en följdfråga, vart kommer den delen ifrån ?
Den passar ju inte på mitt vanliga objektiv heller 18-55

Jag har en canon eos 1100d

Jag gissar att ditt Sigma-objektiv har EF-fattning och att även mellanringarna har endast EF-fattning.

Ditt 18-55 har troligen EF-S fattning, och passar då inte på mellanringarna av den anledningen.
 
Konstigt att inte börja med att fråga kompisen.... Konstigt att kompisen inte frågat efter mellanringarna..... Konstigast att inte fota på två ÅR!!!!
 
Tack för de trevliga kommentarerna.

Ja det är mycket som är kkonstigt enligt dig, jag umgås inte med kompisen längre och visst 'är de nu konstigt att hon inte frågat efter dem, not my problem.

Vem har sagt att jag inte fotograferat på två år?
Jag har fotograferat men inte med det objektivet...


Och nej de är inga vanluga mellanringar.

Fredrik, jo alltså det passar men det blir lika suddiga och konstiga bilder som när det satt på mitt sigma objektiv...

Ja ja, jag är jätteglad att äntligen kunna använda mitt objekt igen... :))

Tack så jättemycket för hjälpen.
 
Tack för de trevliga kommentarerna.

Ja det är mycket som är kkonstigt enligt dig, jag umgås inte med kompisen längre och visst 'är de nu konstigt att hon inte frågat efter dem, not my problem.

Vem har sagt att jag inte fotograferat på två år?
Jag har fotograferat men inte med det objektivet...


Och nej de är inga vanluga mellanringar.

Fredrik, jo alltså det passar men det blir lika suddiga och konstiga bilder som när det satt på mitt sigma objektiv...

Ja ja, jag är jätteglad att äntligen kunna använda mitt objekt igen... :))

Tack så jättemycket för hjälpen.

Vanliga mellanringar är det nog. Fokus får du sätta manuellt med med ickeautomatiska mellanringar, likväll inställningar. Med mellanringar kan man fokusera närmare än utan men man kan inte fokusera på längre avstånd istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.