Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Nikon D70 eller normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

roninen

Aktiv medlem
jag tog en bild precis, visserligen så va solen med på motivet och jag har läst att de ska kuna bli lite problem om man tar mot solen. men detta resultat jag fick så blev jag lite rädd faktiskt! Har någon fått nått liknande resultat och vet vad det beror på?.

Bilden finns på: http://www.barkab.se/gronbild.jpg

jag tog en serie bilder ganska så snabbt på typ samma motiv och det var bara en av bilderna som blev sådan. jag fattar inte vad problemet kan vara.

Det är alltid svårt med icke återkommande fel - svårt att kartlägga vad de beror på. Eftersom de andra bilderna blivit bra skulle jag inte oroa mig för mycket. Jag är ingen elektroniktekniker men något internt elektronikfel/störning inträffade kanske just när du tog det olyckliga bilden.

P.S. Rätt fina bilder kompositionsmässigt har du i din portfölj för resten.

ja, man får ju hoppas att det är något tillfälligt då. upprepas det så kan man ju kanske lämna in den.

Tack så mycket om det var mina bilder du menade :)

Jag plockar upp en del av tråden efter en månad, så alla har kanske redan fått en förklaring på problemet. Men fenomenet med den feta gröna randen rakt genom Robins bild kallas enligt Nikon för "OB Light Leak", om jag uppfattade det rätt. Jag ringde dem i mars efter att en serie bilder på min son hade denna typ av skada. Och till min förvåning hävdade Nikon att detta inte orsakades av ett fel på kameran, utan att ljuset, när man fotograferar i motljus med solen eller annan ljuskälla nära kanten i sökaren, reflekteras på ett sätt i CCDn som skapar denna gröna rand. Kamerafel eller inte, jag har aldrig stött på felet igen och är 2000 exponeringar senare väldigt nöjd med kameran som i slutet av mars höll på att ge mig en infarkt med sin lilla specialeffekt.

Mvh PAO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar