Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Nikon 55-200 VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusvons

Medlem
Hej!

Jag har ett Nikon 55-200 VR sedan slutet av Augusti 2010. Jag tycker det har fungerat bra och bilderna har blivit bra.
Men nu i år har jag blivit missnöjd med det. Det fokuserar fel vid 55mm och nu har jag märkt att det låter väldigt mycket när jag fokuserar, Min kompis har ett nytt 55-300 VR om man jämför ljuden är det himmel mot hav. Jag vet inte om 55-200 låter mer än ett 55-300 men båda har SWM Silent Wave Motor tror jag det heter.
Sedan har jag problem med fokuseringen. När man fokuserar på 55mm ser det ut som fokusen sitter i sökaren men när man zomar in till 200mm så är det suddigt. Om man sedan fokuserar igen ser det skarpt ut igen.
Jag vet inte hur man kollar att den fokuserar rätt.
Ska jag skicka in den på service (fokus eller ljud) den är köpt på cyberphoto och dom brukar ju ha bra service.
Jag har använt den på en D3000
Tacksam för svar!

//Magnus
 
Att fokus inte är konstant när du zoomar är helt normalt, det beror på konstruktionen. Du måste fokusera på den brännvidden du vill använda, zoomar du måste du fokusera om. Blir bilderna skarpa när du fokuserar utan att zooma? Det är huvudsaken.

Angående ljudet kan jag inte svara på hur ett 55-200 brukar låta men att båda har SWM-motor betyder inte att de har _samma_ SWM-motor... Det sitter olika motorer i olika objektiv och de låter olika mycket och är olika bra. Låter det "illa" med skrap och så behöver det kanske servas.
 
Hej!

Jag har ett Nikon 55-200 VR sedan slutet av Augusti 2010. Jag tycker det har fungerat bra och bilderna har blivit bra.
Men nu i år har jag blivit missnöjd med det. Det fokuserar fel vid 55mm och nu har jag märkt att det låter väldigt mycket när jag fokuserar, Min kompis har ett nytt 55-300 VR om man jämför ljuden är det himmel mot hav. Jag vet inte om 55-200 låter mer än ett 55-300 men båda har SWM Silent Wave Motor tror jag det heter.
Sedan har jag problem med fokuseringen. När man fokuserar på 55mm ser det ut som fokusen sitter i sökaren men när man zomar in till 200mm så är det suddigt. Om man sedan fokuserar igen ser det skarpt ut igen.
Jag vet inte hur man kollar att den fokuserar rätt.
Ska jag skicka in den på service (fokus eller ljud) den är köpt på cyberphoto och dom brukar ju ha bra service.
Jag har använt den på en D3000
Tacksam för svar!

//Magnus

herregud asså
 
Nej nej, 55-200 ska inte låta något alls knappt, det är ganska tystlåtet. Skärpan bibehålls på mitt ex trots att jag zoomar fram och tillbaka. Du har något fel på ditt, det är helt klart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.