Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fel på negativen

Produkter
(logga in för att koppla)
jag framkallade 2 rullar i olika dosor (en tri-x o en t-max 400) men negativen blev flammiga kan man säga, o på en del bilder såg det ut som att ljus sipprat in, men jag är skeptisk. under alla år jag framkallat svartvitt har jag aldrig gjort den tabben att jag råkat sätta på locket fel.
tog med kontaktkartorna o negativen till en fotograf o han var osäker på vad det kunde vara. han trodde 90% att det var ljusskadat, men inte helt säkert för han tyckte att det såg väldigt underligt ut.

framkallade en "provrulle" idag, säkrade mig om att locket satt rätt o det är fortfarande flammigt, mest längst negativkanten men också in på självaste bilden... det märkliga är att det är inte på alla. trodde att det kan vara kemikalierna men då borde väl hela rullen se ut så?

nån som har nån teori?
vore väldigt tacksam...

Det är ju inte bara framkallningstanken som kan läcka. Har du kollat så att det inte är något glapp i kameran?

Är "flammigheten" mörk eller ljus? Är den mörk och inte på alla bilder ligger en ljusläcka i kameran nära till hands.

En stor dammälg i kamerahuset kanske? Eller nån kabel som hänger löst. Jag har svårt att tro att det överhuvudtaget kan ha med framkallningen att göra om det inte drabbar alla rutor.

För att ta reda på om det är processen eller din kamera som strular så borde det enklaste vara att ta en rulle med en annan kamera. Blir den okej är det något med din kamera, blir den fel så är det framkallningen.

Det är inte så att du laddar film själv? Det kan ju vara en källa till strul. Fast det är klart, inte med två olika filmtyper. Känns osannolikt att två laddare skulle krångla samtidigt. Jag gissar på kameran i det här läget.

Skulle vara kul att veta vilken kamera det är.
Mina mellanformatare brukar man få hamra till och täta nån gång. Men nån småbildare har jag aldrig haft som läkt.
-Anders

Har i dag bläddrat i en Aktuell Fotografi från 1983, nr 9 där man testade alla framkallningsdosor som fanns på marknaden. Testgruppen upptäckte en risk för flammiga negativ.
"Vi fick flammiga negativ och negativ med luftbubblor och i något fall dessutom negativ som inte blivit helt framkallade eftersom dosan krävt mer framkallare än vad som uppgetts i bruksanvisningen."
Kontentan av deras test är bland annat att man ska gå på filmtillverkarnas rekommendationer, och inte producenterna av framkallningsdosor.

Är negativen flammiga kan det bero på ojämn framkallning eller fixering som i sin tur kan bero på olika saker: Gammal eller förbrukad framkallare (använd alltid nytillblandad). För kort fixering (kolla med filmbit tills den klarnat och dubbla sedan tiden, klarnar inte filmbiten är fixet förbrukat). För lite framkallare eller fix i dosan (häll i tills dosa är full, framkallas en film i en dosa för flera filmer kan den glida upp och hamna över nivån som krävs för en film). Ingen eller för lite agitering (vänd dosan ett par ggr 1 ggr/halvminut vid framkallning och några gånger under fixeringen). Inget stoppbad (häll i vatten eller helst stoppbad direkt efter utgången framkallningstid. Det neutrala vattnet eller sura stoppbadet stoppar framkallningen som är basisk. Väntar man för länge med badet eller fixet(om mellanbad ej används) kan framkallningen fortsätta och ge t.ex flammor eftersom framkallningen då fortsätter okontrollerat på filmen även efter att man hällt ut framkallaren).

oj vad många svar...

har fotat en färgrulle efter detta o lämnat in på framkallning o det är inga problem. så det är inte läkage på kameran. använder en canon eos 50.

flammigheten är ljus.

nej, jag laddar inte film själv.

kemikalierna ska inte vara gamla påstår dom som har labbet.

jag agiterar alltid som man ska, o lite mer. ;) är noga med mått av kemikalier. men... ;

pratade med en man idag som sa att det inte är tillräckligt fixerat... så jag ska testa i labbet o fixera negativen jag har som är skadade o se om det blir bättre...

förhoppningsvis är detta felet...

tack för all hjälp!

Fixering?

Hej
Ibland har jag elever som blir väldigt förvånade när jag säger att deras film inte är tillräckligt fixerad. Helt enkelt fixet har blivit sämre och sämre och eleven har ej testat fixet(dubbla klarningstiden), och känner ej igen en delvis dåligt fixerad film.
Om du har en rulle i dosan använd två spiraler fyll alltid dosan med vätska.
Två min. vattenbad i början...
osv
Hälsn
Staffan3

fixering

jag har alltid lärt mig att fixet ska "oftast ta mellan 2 - 4 minuter"... fyra gånger klarningstiden. men det stämmer inte alltså...?
om det blir 2 minuter innan "provbiten" klarnat blir det alltså 8 minuter?

när riskerar man att "överfixera" så att man förstör filmen?

Dubbla

Hej igen
Både Ansel A. och Beckström skriver att dubbla klarningsstiden räcker. Fast med T-max-filmerna så verkar det svårt då den rosa färgen sitter kvar länge.
Staffan3

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar