Annons

Fel på minneskortsläsaren i kameran? hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

anna12345

Ny medlem
Hej! Jag har en Nikon D80 som jag har fotat flitigt med i ca 1,5 år. Men för några dagar sedan när jag skulle gå ut och fota stod det att jag bara kunde fota 9 bilder med mitt minneskort som jag precis hade tömt. Detta var i formatet RAW och jag brukar då vanligtvis kunna fota ca 100 bilder. Jag hade bråttom iväg så jag tänkte "jaja, jag fotar väl i jpeg den här gången då" och ändrade till normal kvalité men jag kunde fortfarande bara fota ca 30 bilder. När jag kom hem kollade jag igenom kortet på datorn ännu en gång så att inget var kvar, och provade igen. Samma sak. Så jag provade med ett annat minneskort, fortfarande samma sak. Och nu har den blivit så att jag dessutom bara kan fota 1 bild, vilket minneskort jag än har och vilket format jag än fotar i. Är det någon som vet vad det är för fel? Om det är minneskortsläsaren i kameran, är den dyr att byta ut? Jättetacksam för svar!!

En möjlighet att överväga är att filsystemet på kortet blir skadat med tiden, prova att välja 'Formatera ' i kamerans menysystem.

Nu fungerade det faktiskt, men det ena minneskortet vet jag ju inte var så innan jag provade det i den kameran, för jag hade det i en annan kamera innan och då fungerade det som det skulle. Det blev alltså så när jag satte in det i min d80.. varför? :O

Om du inte har för vana att då och då formatera dina minneskort kan man spekulera/gissa att filsystemen är mer eller mindre skadade och att dina kameror har olika tolerans för fel.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto