Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fel på minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

micke ek

Medlem
Tjenare. Jag har ett cf-kort som har börjat strula.
Efter att jag hade tankat ur bilderna, skulle jag formatera kortet, men fick då ett felmeddelande, err 99. Mitt andra kort funkar bra så jag antar att problemet ligger i kortet och inte i kameran.
Kortet är ett Sandisk CF ultra II 1 GB.
Nån som har nåt råd?

Mvh/Micke.
 
micke ek skrev:
Tjenare. Jag har ett cf-kort som har börjat strula.
Efter att jag hade tankat ur bilderna, skulle jag formatera kortet, men fick då ett felmeddelande, err 99. Mitt andra kort funkar bra så jag antar att problemet ligger i kortet och inte i kameran.
Kortet är ett Sandisk CF ultra II 1 GB.
Nån som har nåt råd?

Mvh/Micke.

Formaterat i datorn eller kameran?
//eie
 
Att formatera i datorn är knappast ett universellt misstag. Så länge man gör det med rätt filsystem går det hur bra som helst (mina kort ger tom ngn MB extra utrymme då).

Går det inte att formatera kortet i kameran kan du testa att göra det i datorn (om den känner igen kortet) och om inte det heller fungerar är nog kortet att betrakta som trasigt. Kontakta åf eller släng kortet vilket som nu känns bäst.
 
vad jag vet formatterar kamerorna bara med "quick format" som inte fixar alla filfel. Ta in den i kortläsaren i datorn och formatera den ordentligt med FAT32.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.