Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fel på minneskort eller kameran?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Fick för ett par veckor sedan problem med mitt minneskort. Vissa bilder blev knallrosa. Jag fick dock ett nytt kort från Cyberphoto. Nu fick jag några kort som blev väldigt konstiga färger. Vita "själkar" istället för bruna. Det ser ut så även i kameran. Kan även det här kortet vara trasigt?? Det är ett SanDisk kort, 16Gb. Eller kan det vara kameran (Canon 5D Mark II).

Så här ser det ut:

Bilagor

• kortfel.jpg
    kortfel.jpg
    8.5 KB · Visningar: 830
Om filen är förstörd eller skadad p.g.a. minneskortsfel borde den inte vara läsbar. Tror med andra ord inte att det hänger på minneskortet.

Om filen är förstörd eller skadad p.g.a. minneskortsfel borde den inte vara läsbar. Tror med andra ord inte att det hänger på minneskortet.

Ojdå, då kanske jag måste lämna in kameran. Har bara haft den sedan januari. Får ta kontakt med Canon verkstaden på måndag. Tack för ditt svar.

//Bee

Om minneskortet är trasigt och bilderna trots det går att läsa ska de se kraftigt förvrängda ut oftast endast över vissa delar av bilden. Och då menar jag typ slumpmässiga konstiga mönster och färger. Inga mjuka övergångar.
Det måste vara något med din kamera.

Om minneskortet är trasigt och bilderna trots det går att läsa ska de se kraftigt förvrängda ut oftast endast över vissa delar av bilden. Och då menar jag typ slumpmässiga konstiga mönster och färger. Inga mjuka övergångar.
Det måste vara något med din kamera.

Så här såg det ut förra gången - när jag fick ett nytt kort från Crimson

Bilagor

• rosastick.jpg
    rosastick.jpg
    4.9 KB · Visningar: 784
är det någon enstaka bild som ser ut så där? Eller blir många bilder felaktiga? Har du testat att stoppa i ett annat minneskort när du får konstiga bilder?
För att kunna veta om det är kortet eller kameran som krånglar

Så här såg det ut förra gången - när jag fick ett nytt kort från Crimson

Det där skulle nog kunna vara från en korrupt jpg.
Men du, har du ingen minneskortläsare?
Skapa en .sfv-fil eller md5-fil (checksummefil) för någon stor fil du har på datorn, kopiera sedan in den stora filen och .sfv filen på minneskortet och kontrollläs sedan filen från minneskortet flera gånger. Eller kopiera in den flera gånger och kontrollera den efteråt. Sen kan väl kombinationen kamera+minneskort fungera mindre bra, men Sandisk-kort brukar ju aldrig krångla.
Jag har bara använt Kingston Elite Pro eller Sandisk Ultra II/III, alltid utan problem.

är det någon enstaka bild som ser ut så där? Eller blir många bilder felaktiga? Har du testat att stoppa i ett annat minneskort när du får konstiga bilder?
För att kunna veta om det är kortet eller kameran som krånglar

Tack för ditt svar. Problemet är att det bara är ibland det händer. Exvis nu när jag var ute och fotade så tog jag ca 30-40 bilder och det blev tre bilder i mitten av kortet som blev så, resten var ok. Men jag får testa med ett annat kort under en längre tid. Men tyvärr har jag bara ett 4Gb-kort och nu när jag har 5D Mark II så får jag inte plats med så många bilder. Har inte haft några problem med det kortet. //Bee

Det där skulle nog kunna vara från en korrupt jpg.
Men du, har du ingen minneskortläsare?
Skapa en .sfv-fil eller md5-fil (checksummefil) för någon stor fil du har på datorn, kopiera sedan in den stora filen och .sfv filen på minneskortet och kontrollläs sedan filen från minneskortet flera gånger. Eller kopiera in den flera gånger och kontrollera den efteråt. Sen kan väl kombinationen kamera+minneskort fungera mindre bra, men Sandisk-kort brukar ju aldrig krångla.
Jag har bara använt Kingston Elite Pro eller Sandisk Ultra II/III, alltid utan problem.

Tack för ditt svar. Hur gör jag för att skapa en sfv-fil eller md5-fil? //Bee

vad har du för kort? Jag kör bara med sandisk och har nästan aldrig haft något liknande problem som du haft i alla fall inte med Canon.

För att testa kortet kanske du har en extra kamera? Ta en massa skräpbilder (låt kameran gå) Om kortet funkar i den kameran har du uteslutit en felkälla (kanske). /FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto