Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på min Minolta dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
Det har börjat dyka upp konstiga saker på mina skannade bilder från min Minolta Scan Dual III. Konstigheterna består av, ibland suddiga streck, och ibland väldigt skarpa streck.
Det är inte damm på negativen/diorna utan något annat. Bifogar en helt oredigerad skannad bild och ett utsnitt av denna (se nästa tråd).
Är det någon som har en aning vad detta kan vara för fel?
 

Bilagor

  • dual3fel1.jpg
    dual3fel1.jpg
    23.4 KB · Visningar: 218
Här kommer ett utsnitt från föregående bild (ungför från mitten vid horisinten). Det här verkar inte riktigt normalt!
 

Bilagor

  • dual3fel2.jpg
    dual3fel2.jpg
    23.7 KB · Visningar: 212
dual III

Hade också problem tidigare med dual III. Tydligen måste man se till att det rektangulära fönstret längst fram på filmhållaren är totalt rent. initializationsfönstret eller nåt kallas det. Jag fick vita streck rakt över bilden förut. Känner även igen den här typen av "repor". Dyker upp i bland. Testa och blåsa rent fönstret om det händer igen.

Magnus
 
Kollade nogrannare i skannern och hittatde ett hårstrå. Plockade bort det och nu funkar det bra igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.