Annons

Fel på kameran eller klantigt E6-labb

Produkter
(logga in för att koppla)
håller med övriga, det ser ut som ett hårstrå eller något liknade.
Jag lyckades med att få en liten tråd fastna i spegeln, bilderna fick ett liknade streck som du fick och de var dessutom inte på hela rullen. Måste ha fastnat när jag bytte objektiv...
Tyvärr upptäcke jag det efter 2 rullar:(

Per-Olof Nordin

Jag Kan inte svara på vad det är för något, men jag framkallar alla mina filmer på Proffskopia. Dom är väldigt seriösa och väldigt kundinriktade (det jag sett och märkt).

Om du undrar, så ring dom och kolla. Om det är deras fel så tror jag inte dom är sena med att erkänna det. Men bågen verkar väldigt suspekt. En repa blir väl vit vid scanning?

Angående repor på DIA-bilder

Hej Du olycksalige DIA-fotograf!
Min hypotes/teori är att det k-a-n vara ett strå som lossnat från Din borstpensel och "fastnat" mellan slutarlamellerna...
Du kan,i så fall,fixa det själv genom att "fakeladda" i en film,dvs lägga kassetten i filmkammaren med "luckan" öppen och sätta kameran i "bulbläge" och o-e-r-h-ö-r-t försiktigt,med pincett,avlägsna strå't.
Jag hoppas jag har rätt,i så fall:LYCKA TILL!!!

Har själv råkat ut för repor i mina dior (dock ej från samma företag!) mina repor är helt raka och uppträder intermittent på bilderna så det är väl mitt eget fel med grus i kameran, eller tror ni att det är dags att välja bort fotohandlaren jag anlitar?

Beträffande bilderna med hårstrået eller repan så borde väl inte en repa kunna bli bågformad? Den borde vara hyffsat rak om den uppstått vid filmtransporten.

//Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar