Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Fick mina papperkopior framkallade av Ilfords C-41 film av VFSL. Det svaga blåsticket kan jag till viss del förstå, men i många kort, inte alla, så är moivet ljusare i ena sidan än i andra. Ibland är det helt mörkt i ena kortsidan och ibland helt ljust. Den finns även kort med en vit rand(streck) över hela fotot (nerifrån och upp). Vissa kort blev rätt exponerade. Är det kameran det är fel på (relativt ny F3hp, vilken inte betett sig så innan och har inte heller varit laddad med Ifords C-41). Eller??
Tacksam för svar!
 
Studera dina negativ; ser du att dessa innehåller ljusa/mörka kanter som du beskrivit så är det nog i kameran det är problem (eller fotografen ;). Annars är det troligtvis ett kopieringsproblem som du bör reklamera.
 
Ja finns felen i negativen är det definitivt kameran det är fel på. Är slutaren horisontellt gående kan det var den som inte öppnar och stänger som den ska.
 
Tack för svaren!!!
Det är fel på negativen också, så då är det ju fel på kameran också. Är det någon som har någon idé om hur mycket det kostar att göra vide sådana här grejor??
 
Zarabande skrev:
......Den finns även kort med en vit rand(streck) över hela fotot (nerifrån och upp). Vissa kort blev rätt exponerade. Är det kameran det är fel på (relativt ny F3hp, vilken inte betett sig så innan och har inte heller varit laddad med Ifords C-41). Eller??
Tacksam för svar!

hej Jan, det fenomen du beskriver kan även uppstå om man har en kamera med manuell återspolning om man spolar in filmen mot pilens riktning. Riktigt smaskigt blir det om man kommer på sig själv och bytar riktning halvvägs!! Fråga mig inte hur jag vet det :cool:> Jag känner inte till din kamera om den har manuell eller automatisk återspolning. Men det kan vara ett tips till våra fotovänner att om man börjar göra fel så fortsätt med det, det blir mindre filmskador. För labbet blir det ett litet helsike att få ut en felspolad film men det går med hjälp av en darkbox och en kapsylöppnare tex.

hälsningar
olle
 
Ljusa streck kan bero på ljusinsläpp. om ljusinsläppet går ut i perforeringen är div.packningar slut i kameran kanske vid gångärnet fö bakstycket, det andra kan bero på att du har obalans i slutaren visar sig bäst vid snabba slutartider.
Kameraroffe
 
Är det någon som vet var man kan lämna in kameran för att göra vid ett slutarfel, utan att det kosstar skjortan. Jag söker en reperatör i Malmöområdet!
 
Det som Du beskriver här tyder på att felet ligger i slutaren. Om första ridån går med annan hastighet än andra ridån blir bilden felexponerat på ena sidan.
Vanligtvis byter man ut slutaren i det här fallet.
Fyndfoto har utrustning för att kolla upp slutarfunktionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.